موضوع سند ارتباطات علمی بین‌الملل در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی شد.
کد خبر: ۷۲۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 06 March 2019

به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 116 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، منصور غلامی وزیر علوم و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
عاملی: تسهیل در ارتباطات از اهداف سند ارتباطات علمی بین‌الملل است
عاملی در ابتدای این جلسه و در تشریح جامع روابط علمی بین‌الملل گفت: سند جامع روابط علمی بین‌الملل جمهوری اسلامی ناظر به فرصت ها و تهدیدات است.
وی افزود: توسعه روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها که مورد تأکید مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» بوده است، یکی از رویکردهای اصلی سند است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رویکرد بعدی تسهیل در ارتباطات علمی بین‌الملل است که با توجه به مشکلات مالی، حقوقی و... این رویکرد مهم است.
عاملی گفت: حدود 20 درصد از اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌ها رویکرد بین‌المللی دارند که این درصد کمی است و باید افزایش یابد.
وی افزود: حفاظت و صیانت از سرمایه علمی کشور و مقابله با توطئه‌های دشمنان هم یکی از رویکردهای اصلی این سند است که این وظیفه بر عهده دستگاه امنیتی کشور است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حمایت حقوقی، مالی و... از اعضای جامعه علمی کشور در سطح بین‌الملل یکی دیگر از رویکردهای سند جامع روابط علمی بین‌الملل جمهوری اسلامی است.
کبگانیان: باید از سرمایه‌های علمی کشور صیانت کنیم
پس از سخنان عاملی، کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در تشریح جزئیات سند جامع روابط علمی بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران گفت: این سند پس از فرمان رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» و تأکید رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرعت مناسب تدوین، تصویب و ابلاغ شد.
وی افزود: هم اکنون این سند در مراحل اجرا قرار دارد و این جلسه به همین منظور برگزار شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تاریخ علم در تمدن اسلام و ایران بیانگر آن است که در زمینه مراودات علمی کشورمان هیچ‌گاه اغراض سیاسی را دخالت نداد اما امروز غربی‌ها از ابراز علم برای اعمال فشار به کشورمان هیچ‌گاه اغراض سیاسی را دخالت نداد اما امروز غربی‌ها از ابزار علم برای اعمال فشار به کشورمان استفاده می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هم اکنون سرمایه‌های علمی کشور در معرض تهدید هستند و باید از این سرمایه‌ها صیانت کنیم.
غلامی: در مراودت علمی بین الملل نیاز به کمک دستگاه‌های مسئول داریم
پس از سخنان کبگانیان، غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی گفت: مراودات علمی در همه سطوح و ابعاد هم اکنون در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حال انجام است.
وی افزود: اعزام دانشجو برای برخی رشته‌ها و اعزام اساتید برای فرصت‌های مطالعاتی از اهم سرفصل‌ها در زمینه مراودات علمی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در زمینه مراودت علمی بین الملل با توجه به تمهیدات موجود هم نیاز به راهنمایی و هم نیاز به کمک دستگاه‌های مسئول داریم.
عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: این سند چارچوب عمل ما خواهد بود و برنامه‌ها بر اساس این سند تدوین می‌شود.
پس از سخنان غلامی، گزارش تفصیلی اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه روابط علمی بین‌الملل ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به رویکرد واردات علمی بین‌الملل در اولویت دادن به کشورهای همسایه و کشورهای جبهه مقاومت مانند یمن و... آمار دانشجویان شاغل به تحصیل این کشورها در کشورمان نیز ارائه شد.
در ادامه این گزارش با اشاره به نقش این روابط در گسترش زبان فارسی به عنوان زبان علم، نگارش مقالات علمی به زبان فارسی و.... به عنوان یکی از راهکارهای تحقق این موضوع مهم نیز مورد تأکید قرار گرفت.
در بخش دیگری از گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعزام اعضای هیئت علمی برای شرکت در همایش‌های علمی و فرصت مطالعاتی به منظور انتقال فناوری به داخل کشور، هم به عنوان یکی از اقدامات این وزارتخانه تشریح شد.
ستاری: فرآیند مجوز دادن یک فرآیند بی‌فایده است
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم در این جلسه طی سخنانی گفت: فرآیند مجوز دادن یک فرآیند بی‌فایده است که باید از آن اجتناب شود.
وی افزود: باید به جای نقش تصدی‌گری و اعطای مجوز به سمت نظارت برویم.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علوی: رشد و توسعه علمی کشور مورد تأکید جدی وزارت اطلاعات است
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علوی در این جلسه گفت: سند روابط علمی بین‌المللی با تأکیدات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» هوشمندانه و برای جلوگیری از آسیب‌ها تدوین شده است.
وی افزود: در مورد انتقال فناوری وزارت اطلاعات پیشگام بوده است و ما به جد به این موضوع تأکید داریم.
وزیر اطلاعات ادامه داد: از منظر معارف اسلامی هم در استفاده از تولیدات و دستاوردهای علمی برای خود هیچ محدودیتی قائل نیستیم.
وی گفت: دشمنان از هر ابزاری برای توطئه و نفوذ استفاده می‌کنند و باید ضمن حفظ مراودات، این روند مصون‌سازی شود.
عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: دشمنان از طریق فضای مجازی دانشمندان ما را به صورت مستمر رصد می‌کنند و از اطلاعات حاصل شده از این رصد در وقت خود استفاده می‌کنند.
حجت‌الاسلام علوی گفت: مصون‌سازی رویکرد اصلی ماست و به بهانه صیانت و حفاظت، مراودات را محدود نمی‌کنیم.
وی افزود: پیشرفت و رشد علمی بدون مراوده علمی غیرمقدور است.
وزیر اطلاعات ادامه داد: اگر دشمن بتواند یک دانشمند ما را آلوده کند هم از این دستاورد علمی ما سوءاستفاده می‌کند و هم بعد از شناسایی این فرد آلوده یک سرمایه علمی ما نابود شده است.
عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: رشد و توسعه علمی کشور و حمایت از سرمایه‌های علمی و فناوری کشور مورد تأکید جدی وزارت اطلاعات است.
وی افزود: در برگزاری همایش‌های علمی بین‌الملل و تسهیل روند برگزاری این همایش‌ها وزارت اطلاعات به طور جدی کمک خواهد کرد.
ظریف: روابط علمی بین‌المللی در همه دنیا دارای ضابطه است
پس از سخنان حجت‌الاسلام علوی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، هم طی سخنانی گفت: یکی از زمینه‌های اقتدار جمهوری اسلامی، اقتدار علمی است.
وی افزود: در ساختار جدید وزارت امور خارجه، معرفی دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان به طور جدی مورد توجه است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه یک بخش مسئول جذب فناوری است.
ظریف گفت: واردات سرمایه، گردشگر و فناوری سه رویکرد اصلی این بخش است.
وی افزود: جذب علم و فناوری را به طور جدی دنبال می‌کنیم و گسترش خواهیم داد.
عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نباید با سوءظن نسبت به روابط خارجی، قبح و زشتی جاسوسی از بین برود.
ظریف گفت: روابط علمی بین‌المللی در همه دنیا دارای ضابطه است یعنی هر فردی که از خارج به کشور می‌آید قبلاً توجیه شده است و بعد از بازگشت به کشورش هم موظف است گزارشی در مورد اقدامات خود را ارائه کند.
 پس از سخنان ظریف،  سعید رضا عاملی طی سخنانی گفت: برخی از آمارها در مورد مشارکت جامعه علمی کشور در روابط بین‌الملل نگران‌کننده است.
وی افزود: رویکرد اصلی سند گسترش مراودات با توجه به مخاطرات است و با نگاهی به آمار در مورد بودجه تحقیق و توسعه و مشکلات پیش رو باید این مقدار افزایش یابد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حوزه آموزش و پژوهش برای کشور اهمیت محوری دارد و همه دستگاه‌ها باید وارد این میدان شوند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: همانطور که در سند جامع روابط علمی و بین المللی منعکس شده است مسئولیت اجرائی سازی توسعه روابط بین المللی  بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که لازم است برنامه پیشنهادی خود را جهت تصویب به ستاد نقشه جامع علمی کشور ظرف سه ماه پیشنهاد دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی: در زمینه مراودات علمی بین‌الملل کارهای خوبی در حال انجام است
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌ها نیز طی سخنانی گفت: یکی از خصوصیات این سند آن است که مراودات علمی بین‌المللی در حال انجام است و باید این سند روند در حال انجام را تنظیم کند.
وی افزود: همین امر موجب مشکل شدن روند اجرا می‌شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بخش‌های مختلف مربوط به مراودات علمی بین‌الملل کارهای خوبی در حال انجام است.
در این جلسه همچنین اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود را درباره توجه به ابعاد راهبردی سند جامع روابط علمی بین‌المللی، جامع بودن مفاد این سند، مشروط بودن حل همه مشکلات اقتصادی کشور به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ساده‌سازی مقررات حاکم بر روابط علمی بین‌المللی، تقویت و توسعه آموزش زبان فارسی با استفاده از شیوه‌های نوین، اصلاح قوانین و مقررات مربوط به اشتغال خارجیان، آسیب دیدن روابط بین‌المللی با افزایش نرخ ارز و نگاه به علم و فناوری به عنوان یک نیاز اساسی کشور پرداختند.
همچنین برخی دیگر از نظرات و پیشنهادهای اعضا درباره تحول در سیاست‌گذاری برای جذب دانشجویان خارجی، در نظر گرفتن تحولات و تغییرات در منطقه غرب آسیا و برنامه‌ریزی برای ایفای نقش مؤثر در این روند، ایمن‌سازی و روند ثبت اطلاعات و آمار علمی کشور و توجه به علوم انسانی بود.
عاملی هم در پایان این جلسه و در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: در ظرف 3 ماه، معاونت علمی و فناوری بر طبق بند 2 ماده 4 سند ضوابط اجرایی را تدوین و با همکاری نهادهای مسئول کمیسیون مربوطه را تشکیل دهد.
وی افزود: گام بعدی آگاه کرده اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از ابعاد این سند جامع است و نباید نگاه به این سند تنها یک نگاه امنیتی باشد که این نیازمند طی روند ترویج سند است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد اصلی سیاست‌گذار علم و فرهنگ است و اسناد مصوب این شورا و از جمله سند روابط علمی بین‌الملل باید روزبه‌روز تقویت شود.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار