یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی برگزار شد که شیوه برگزاری، دکور متفاوت و برخی ایرادها در اجرا نتوانست انتظارات حاضران در سالن را برآورده کند.
کد خبر: ۷۲۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 07 March 2019

آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر امروز چهارشنبه ۱۵ اسفند در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم مجری روی صحنه نداشت و در حالی که چراغ های سالن خاموش بود، لوستر و یک قاب از فضای سن پایین آمد و با پخش صوت مجری که در قالب یک داستان روایی آغاز شد. این اجرا و دکور متفاوت با تعجب و بعضا خنده حضار در سالن همراه بود. 

سپس سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روس صحنه آمد و گفت: سلام دکتر صالحی را باید برسانم که قرار بود در این مراسم حضور داشته باشند اما به سبب همراهی با رئیس‌جمهوری عازم سفر گیلان شدند.
وی سپس متن سخنرانی خود را قرائت کرد که در آن آمده بود: ۴۰ روز پیش جشنواره در تالار ایران گشایش یافت، رویدادی که خود در برگیرنده چندین رویداد از جمله پلاک ۴۰، نمایه ۴۰، طوبای زرین و... است.

معاون هنری وزیر ارشاد اظهار داشت: جشنواره‌های هنری فجر امسال جملگی جلوه‌گاه شایسته‌ای برای کیمیایی به نام هنر شدند. 

حسینی اظهار داشت: اثری شایسته آویختن بر سینه دیوار است که اثری تمام و کمال باشد، یعنی تمامت توان آفرینندگانش باشد و بیانگر طبع بلند هنرمندش.

وی افزود: اگر از ۶۳ عضو شورای سیاستگذاری و اجرایی نام نبرم و از همکارانم در دفتر هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر یاد نکنم، اما نمی‌توانم از یاور حقیقی این رویداد استاد ابراهیم حقیقی به اکرام و اعزاز ذکری نبرم.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: امروز چهلمین روز از جشنواره هنرهای تجسمی فجر و در واقع آغاز جشنواره دوازدهم است.

تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی 

سپس با پخش یک کلیپ از پرویز اقبالی ‏هنرمند رشته ‏تصویرگری، مهین افشان پور هنرمند رشته نگارگری، یعقوب امدادیان هنرمند رشته نقاشی، مجید بلوچ هنرمند رشته ‌‏طراحی گرافیک، احمد عبدالرضایی هنرمند رشته ‏خوشنویسی، جاسم غضبان پور ‏هنرمند رشته عکاسی، قدرالله معماریان هنرمند ‏رشته مجسمه سازی و احمد نادعلیان ‏هنرمند محیطی به عنوان مفاخر هنرهای تجسمی تجلیل به عمل آمد.

افشان پور به دلیل بیماری امکان حضور نداشت و به جای او دخترش نشان عالی تجسمی فجر، تندیس «طوبای زرین»، لوح زرین و جوایز نقدی را دریافت کرد. نادعلیان هم به سبب مشغله در تهران حضور نداشت و پسرش به جای او روی صحنه رفت.

پس از این بخش، ماکت طوبای زرین و به تبع آن مجری به صحنه اضافه شدند و در حالی که این ماکت برخی برخی مدعوین حاضر روی صحنه را ماسکه کرده بود، بخش تقدیر از منتقدان و پژوهشگران برجسته هنرهای تجسمی انجام گرفت. 

بدین ترتیب از ‏مجید اخگر، سیامک ‏دلزنده، هادی سیف و حمیدرضا قلیچ خانی تجلیل به عمل آمد.

سپس کتاب جشنواره که به گفته مجری در همان لحظه سرانجام به سالن رسیده بود، در اختیار ابراهیم حقیقی قرار گرفت و مجری به مزاح از حاضران خواست به افتخار کتاب کف بزنند. 

همچنین از مرحوم عربعلی ‏شروه به پاس سال ها فعالیت خود در ‏حوزه ‏پژوهش، با یک دقیقه سکوت یاد شد.

«مامان! خلاب شد»

سپس کلیپی پخش شد که هنگام سکوت سالن، به ناگهان صدا قطع شد و کودکی خردسال به مادرش گفت: «مامان! خَلاب شد.» این جمله خنده حاضران در سالن را به همراه داشت.

برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ۱۰ شاخه هنری معرفی شدند و تقدیرشدگان ۵ میلیون و برگزیدگان ۱۵ میلیون تومان دریافت کردند.

این هنرمندان به شرح زیر معرفی شدند:

تصویرسازی
برگزیده: پروین حیدری‌زاده
تقدیرشده: محمد قلی‌زاده

خوشنویسی
برگزیده: نیما الیکایی لاشکی
تقدیرشده‌ها: هادی هنردوست، نورالدین کرمی و فرزاد مرادی اصل

طراحی گرافیک (پوستر)
برگزیده: میترا سلطانی
تقدیرشده: علیرضا عسکری‌فر

عکس
برگزیده: عابد جلیل پوران
تقدیرشده: الهه عبدالله آبادی

کارتون و کاریکاتور
برگزیده: احسان گنجی
تقدیرشده: پویا عبدلی

مجسمه‌سازی
برگزیده: سیدفاضل مصلی‌نژاد
تقدیرشده: حسن دهقانی زاده

نقاشی
برگزیده: رنه صاحب قدم
تقدیرشده: پیام گلچین

نگارگری
برگزیده: فریده هنرور
تقدیرشده: زینب شاهی و صدیقه احمدی باصیری

هنر جدید
برگزیده: سعیده مهتدی
تقدیرشده: ثریا اخلاقی و سمیه مقصودلو

مقاله
هادی آذر ازقندی، محمدعلی کریم‌پور، پریسا اصلان‌خوانی و محسن حسن‌پور

 

در پایان دبیران و دست‌اندرکاران جشنواره روی صحنه آمدند و عکس یادگاری گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار