این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش حقوق کسی که ۳۰ سال کار کرده با کارمند تازه کار یکی است، سبزپوشی بورس تهران در آخرین روز هفته، دلار در سنا ۵۵۰ تومان افزایش داشت، بازگشت «تسه ۹۵۱۲» از کف تاریخی، یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی ۲۰ اسفند واریز می‌شود، افزایش رقم تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار، افزایش توزیع مرغ برای تنظیم بازار و افزایش رقم تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴ 07 March 2019
۱۹ میلیون دلار، قیمت گرانترین خودروی جهان/ چرا امسال نباید موبایل هوشمند تاشو بخرید؟ / اوج گیری قیمت سکه در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور/ روش افزایش حقوق‌ها کمیته امدادی استپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش حقوق کسی که ۳۰ سال کار کرده با کارمند تازه کار یکی است، سبزپوشی بورس تهران در آخرین روز هفته، دلار در سنا ۵۵۰ تومان افزایش داشت، بازگشت «تسه ۹۵۱۲» از کف تاریخی، یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی ۲۰ اسفند واریز می‌شود، افزایش رقم تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار، افزایش توزیع مرغ برای تنظیم بازار و افزایش رقم تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار را در بر دارد.
 
 
افزایش حقوق کسی که ۳۰ سال کار کرده با کارمند تازه کار یکی است/ روش افزایش حقوق ها کمیته امدادی است

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸، گفت: برای افزایش حقوق‌ها مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان  در نظر گرفته شده است اگر طبق مصوبه مجلس پیش برویم و به همه ۴۰۰ هزار تومان بدهیم، حدود ۲۴ میلیارتومان آن هزینه می‌شود، به عبارتی ۸ هزار میلیارد تومان می‌ماند که باقی این مبلغ با ضریب ۵ درصد به حقوق افزوده خواهد شد نه ۱۰ درصد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: این ضریب ۵ درصدی برای حقوق‌های ۲ میلیون تومانی بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان و برای حقوق  ۸ میلیونی ۴۰۰ هزار تومان می‌شود، با این حساب افزایش حقوق کسی که ۳۰ سال کار کرده با کارمند تازه کار یکی است. وی در ادامه توضیح داد: با این روش در واقع کارمندی که یکسال کار کرده حقوق اش به یک نسبت با کسی که ۳۰ سال سابقه کار و مدرک دکتری دارد، افزایش پیدا می‌کند که باعث کاهش انگیزه افراد سابقه دار می‌شود. وی در این باره که حقوق یکی ۵۰۰ هزار تومان و حقوق دیگری ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نسبت‌ها یکسان نیست، اظهار داشت: قانون برنامه ششم توسعه کل کشور حکمی درباره کاهش شکاف بین حقوق کارمند و مدیر دارد، اما این حکم برای کسانی که سابقه کار یکسان دارند، است نه فردی که امروز استخدام می‌شود. وی  با بیان اینکه هنوز افرادی در دولت استخدام می‌شوند، گفت: این درست نیست که حقوق وزیر ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند و حقوق کارمند تازه استخدام شده در اولین سال کاری اش با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی مواجه شود. حسینی با توجه به نقدی که به روش افزایش حقوق ها وارد است، گفت: به نظر می رسد باید روش افزایش حقوق ها در سال آینده تغییر  و شیوه ای دیگر طراحی شود، پرداخت 400 هزار تومان روش کمیته امدادی است که باید تغییر کند. /خانه ملت

سبزپوشی بورس تهران در آخرین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۲۳۳ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد به رقم ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۶۷ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۱۵۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۶ واحدی معادل ۰.۱۲ رصد، عدد ۳۰ هزار و ۸۶۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۵ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۲۱ هزار و ۶۱۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۶۵ واحد افزایش معادل ۰.۱۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۲ هزار و ۱۱۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۲۸۹ واحد افزایش معادل ۰.۲۴ درصد به رقم ۱۲۲ هزار و ۲۱۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۸ واحد کاهش معادل ۰.۰۳ درصد همراه بود و عدد ۳۱۳ هزار و ۶۱۲ واحد را به نمایش گذاشت.

۱۹ میلیون دلار، قیمت گرانترین خودروی جهان/ چرا امسال نباید موبایل هوشمند تاشو بخرید؟ / اوج گیری قیمت سکه در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور


نا آرامی بازار‌های آسیا در انتظار سرنخ‌های جدیدی از مذاکرات تجاری

روز چهارشنبه، درحالی‌که سرمایه‌گذاران منتظر سرنخ‌های جدیدی از پیشرفت مذاکرات چین و آمریکا هستند، سهام آسیایی در محدوده‌های کوچکی تغییر کردند. این درحالی بود که پایان ضعیف وال‌استریت در معاملات شب قبل، سود بازار را محدود کرده بود. داده‌های اقتصادی قوی در آمریکا دلار را تقویت کرد، اما دلار استرالیایی پس از آنکه داده‌ها نشان داد اقتصاد این کشور در ۳ ماهه چهارم بیش از حد انتظار کند شده است، افت کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۰۵ درصد بالا آمد، درحالی‌که نیکی ژاپن ۰.۶۳ درصد افت کرد. شاخص کامپوزیت شانگ‌های با امید به مشوق‌های دولت چین برای حمایت از اقتصاد، ۰.۹۶ درصد جهش کرد. پکن اعلام کرد میلیارد‌ها دلار کاهش مالیات و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت را در دستور کار قرار خواهد داد و برنامه‌ریز دولتی چین هم اعلام کرد که امسال مصرف داخلی را تقویت خواهد کرد. شاخص سهام استرالیا ای‌اس‌اکس ۲۰۰ هم توانست ۰.۷۵ درصد بالا برود،  درحالی که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۳ درصد پایین آمد.

۱۹ میلیون دلار، قیمت گرانترین خودروی جهان

شرکت خودروسازی لوکس بوگاتی از خودروی جدید اسپرت این کمپانی با قیمت بی سابقه ۱۹ میلیون دلار رونمایی کرد که خریدار آن یک شخص ناشناس آلمانی است.  نام این خودروی جدید La Voiture Noire است که در نمایشگاه بین المللی خودرو در ژنو سوئیس رونمایی شد. با ۱۹ میلیون دلار می‌توان بیش از ۵۰۰ دستگاه خودروی تسلا مدل ۳ s. خریداری کرد. شرکت بوگاتی فقط یک نمونه از این خودروی اسپرت جدید را در یکصد و دهمین سالگرد خود تولید کرده است. این خودرو مجهز به موتور ۸ لیتری است که ۱۶ سیلندر دارد و قدرت ترمز آن ۱۵۰۰ اسب بخار است. بوگاتی نام این خریدار را افشا نکرده است.
 
۱۹ میلیون دلار، قیمت گرانترین خودروی جهان/ چرا امسال نباید موبایل هوشمند تاشو بخرید؟ / اوج گیری قیمت سکه در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور/ روش افزایش حقوق ها کمیته امدادی است
 
برخی منابع اعلام کردند که این خودرو توسط مدیر سابق شرکت فولکس واگن خریداری شده که علاقه زیادی به جمع آوری مجموعه‌ای از خودرو‌های بسیار مجلل دارد.  به گفته شرکت بوگاتی، خودروی La Voiture Noire فراتر از اتومبیل مدرن مدل ۵۷ SC آتلانتیک بوگاتی است که تاکنون فقط ۴ دستگاه از آن تولید شده است. بر پایه این گزارش، کمپانی بوگاتی قصد دارد از مدل جدید خودروی اسپرت Chiron Sport ‘۱۱۰ خود رونمایی کند که تاکنون فقط ۲۰ دستگاه از آن تولید شده و هر کدام به قیمت ۳.۴ میلیون دلار فروخته شده اند.

دلار در سنا ۵۵۰ تومان افزایش داشت

در معاملات روز چهارشنبه، بر اساس اطلاعات سامانه سنا به عنوان "میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور" منتشر شد، نشان می‌داد که در بازار، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۱۳۰۵۰ تومان خریداری شده و با نرخ ۱۳۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شده است. همچنین هر اسکناس یورو نیز با نرخ ۱۵۰۰۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۵۱۰۰ تومان فروخته شده است. دلار روز سه شنبه در سنا، ۱۲۶۰۰ تومان تعیین شده بود.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت «تسه ۹۵۱۲» از کف تاریخی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ «تسه ۹۵۱۲» طی معاملات دیروز حدود ۷/ ۱ درصد رشد داشت و به بهای ۵۰ هزار و ۷۹ تومان به فروش رفت. سایر سررسید‌های وام مسکن شرایط متفاوتی را نسبت به هم تجربه کردند، اما وضعیت عمومی آن‌ها کاهشی بود و میانگین قیمتی آن‌ها به کانال ۵۳ هزار تومان تنزل کرد. عمر «تسه۹۵۱۲» زیر مرز ۵۰ هزار تنها یک روز بود و برخورد با کف حمایتی سنگین باعث رشد دوباره این اوراق شد. با این حال نزدیک شدن به پایان موعد استفاده از این اوراق وام چشم‌انداز روشنی را برای آینده قیمتی آن‌ها ترسیم نمی‌کند. رشد قیمت مسکن متوقف نشده است و حجم معاملات واحد‌های مسکونی نیز نسبت به سال قبل در سطوح نازلی به سر می‌برد. عدم افزایش همسان قدرت خرید متقاضیان و بهای مسکن منجر به روی آوردن خریداران به خانه‌های قدیمی شده است که از وام مسکن بی‌بهره‌اند.

چرا امسال نباید موبایل هوشمند تاشو بخرید؟

دنیای اقتصاد نوشت: با وجود جذابیت این نوآوری جدید، بهتر است که در سال ۲۰۱۹ گوشی تاشو نخرید؛ چون به دلایل مختلف و منطقی بهتر است که منتظر بمانید.

اولین و مهم‌ترین دلیل برای آنکه فعلا به فکر خرید گوشی هوشمند تاشو نیفتید، قیمت بسیار بالای آنهاست. در حال حاضر قیمت گوشی‌های تاشو تقریبا دو یا حتی سه برابر گران‌تر از چیزی است که باید برای خرید یک موبایل هوشمند رده‌بالا بپردازید. فراموش نکنید که تمام این گوشی‌های تاشو جدید یک سیستم عامل داشته و تقریبا قابلیت‌های مشابه و یکسانی با یکدیگر دارند. نکته مهم دیگر آن است که هیچ کدام از ما تصوری از فرآیند تعمیر این گوشی‌های تاشو نداریم. وقتی برای خرید این گوشی هزینه زیادی صرف می‌کنید، تصور خراب شدن و به دنبال آن نداشتن گوشی تا چند هفته چندان خوشایند و قابل تحمل به نظر نمی‌رسد. در واقع به احتمال زیاد، در صورت خرابی این گوشی‌های تاشو، باید آن‌ها را برای شرکت سازنده‌شان فرستاده و منتظر درست شدن و برگشتن آن‌ها بمانید. فرآیند سخت و زمان‌بر تعمیر این گوشی‌های تاشو می‌تواند یک وجه این موضوع باشد، فراموش نکنید که تعمیر این گوشی‌های گران قیمت طبیعتا هزینه زیادی هم خواهد داشت. هر چه باید این گوشی‌ها نسل اول گوشی‌های هوشمند تاشو هستند و از قطعات تازه‌ای بهره می‌برند که شاید تعمیرکاران آشنایی چندانی با آن‌ها نداشته باشند. همین موضوع می‌تواند فرآیند تعمیر گوشی گران‌قیمت شما و البته هزینه این کار را تا حد زیادی بالا ببرد و شرایط سختی را پیش‌رویتان قرار بدهد. در نهایت همه ما به گوشی موبایلی نیاز داریم که قابل اطمینان باشد و این موضوع در مورد نسل اول هر تکنولوژی جدیدی صادق نیست. در واقع باید بپذیریم که نسل اول هر تکنولوژی که برای اولین بار وارد بازار می‌شود، بسیار آسیب‌پذیر و غیردقیق است و مشکلات احتمالی آن تنها بعد از عرضه عمومی و تجربه‌های کاربران مختلف، کشف می‌شود. به‌طور کلی موبایل‌های هوشمند دستگاه‌های نسبتا گران‌قیمتی هستند و به همین دلیل کاربران ترجیح می‌دهند ریسک کمتری برای خرید و استفاده از آن‌ها کنند.  

یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی ۲۰ اسفند واریز می‌شود

اکبر ایزدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه نقدی اسفند ماه را اعلام کرد. وی افزود: نود و هفتمین  مرحله یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه سال جاری به ازای هر نفر ۴۵۵/۰۰۰ ریال  به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۲۰ اسفند ۹۷ به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت خواهد بود.  

افزایش رقم تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار

رضا رحمانی وزیر صنعت  در حاشیه دیدار با هیأت تجاری عراق، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه امروز مذاکرات خوبی میان دو طرف انجام شد و ایران و عراق اعلام کردند که به طور جدی بر افزایش میزان تجارت دوطرفه میان دو کشور تاکید دارد و یک برنامه‌ریزی برای افزایش این عدد به ۲۰ میلیارد دلار وجود خواهد داشت. وی با اشاره به اشتراکات قابل توجه دو کشور و رابطه برادرانه میان ایران و عراق تاکید کرد: ما در تلاشیم که روابط تجاری افزایش یابد و در این زمینه برنامه‌ریزی شده که دکتر روحانی رئیس‌جمهوری ظرف روز‌های آینده به عراق سفر داشته باشد که بخشی از اهداف این سفر مربوط به اهداف اقتصادی خواهد شد.

اوج گیری قیمت سکه در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور

محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران با بیان اینکه دیروز بازار با فراز و فرود قیمت‌ها مواجه شد، اظهار داشت: در زمان پخش سخنان رئیس جمهور، شاهد نوسانات قابل توجه در بازار بودیم، به گونه‌ای که اوج قیمت‌های امروز در زمان سخنان رئیس جمهور بوده است، ولی در نهایت بازار با روند کاهشی نسبت به ابتدای معاملات روز همراه شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (سکه امامی) که در اوج قیمت‌های دیروز به نرخ ۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان رسیده بود، در نهایت به رقم ۴،۵۰۵،۰۰۰ تومان رسید که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، کاهش داشته است. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به نرخ ۴،۴۰۰،۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز تا مرز ۲،۵۳۰،۰۰۰ تومان پیش رفته بود، در نهایت به رقم ۲،۴۷۰،۰۰۰ تومان کاهش داشت. هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱،۶۴۰،۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر سکه یک گرمی، ۸۵۵ هزار تومان می‌باشد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱۳ هزار تومان قیمت گذاری شد این در اوج قیمت‌های دیروز، به نرخ ۴۲۷ هزار تومان رسیده بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار تهران تا مرز ۱،۸۵۰،۰۰۰ تومان هم پیش رفته بود، در نهایت یک میلیون و ۷۸۸ هزار تومان قیمت گذاری شد این نرخ روز گذشته، یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان بود.

افزایش توزیع مرغ برای تنظیم بازار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در حوزه تأمین مرغ، برنامه ریزی‌هایی برای عرضه مرغ منجمد و افزایش عرضه حجم توزیع مرغ از طریق شبکه توزیع وزارت صمت انجام شده است.  به نقل از صدا و سیما، حمید ورناصری اظهار داشت: در حال حاضر روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن مرغ فقط در تهران توزیع می‌شود و در دو ماه گذشته ۳۰ هزار تن مرغ با قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در کشور توزیع شده است.  وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش تقاضا در این روز‌ها حجم ارائه مرغ با قیمت مصوب به بازار افزایش خواهد یافت و در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

کسری تراز بازرگانی آمریکا به بالاترین میزان طی ۱۰ سال اخیر رسید

دولت آمریکا روز چهارشنبه به رغم قول‌ها و ادعا‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در باره شکوفایی اقتصادی، اعلان کرد که کسری تراز بازرگانی آن در سال گذشته میلادی به شدت اوج گرفته و به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسیده است.  به نقل از بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا؛ کسری تراز بازرگانی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ با توجه به افزایش واردات و صادرات آن به میزان بی سابقه، با اوجگیری ۱۲.۵ درصدی به ۶۲۱ میلیارد دلار رسیده است.  شکاف تجاری میان این کشور با چین، مکزیک و اتحادیه اروپا حتی پس از اعمال تعرفه‌های تجاری واشنگتن بر صد‌ها میلیارد دلار واردات از این کشور‌ها که عمده‌ترین شریکان تجاری آن به شمار می‌رود، تا سطح بی سابقه‌ای افزایش یافته است.  در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.  ارزش کل کسری تجاری ایالات متحده در آخرین ماه سال گذشته (دسامبر ۲۰۱۸) نیز با افزایش ۱۸.۸ درصدی از پیش بینی‌ها فراتر رفت که احتمال دارد اقتصاد راکد این کشور را در پایان سال گذشته، دچار کسادی بیشتری کند. فرانس پرس افزود: این آمار و ارقام بی سابقه برای ترامپ که تراز تجاری نامتوازن را برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، ناکامی توصیف می‌کند، بازگشتی تکان دهنده و در عین حال قابل پیش بینی برای سیاست اصلی وی به شمار می‌رود.  

دولت تاکنون هیچ تصمیم جدیدی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفته است

رئیس کل بانک مرکزی درباره تداوم تامین کالا‌های اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: اگرچه در این باره بحث‌های مختلفی در جامعه انجام شده، اما دولت تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته بلکه با بحث‌های مختلف کارشناسی که داریم هدف این است مشکلات تامین کالا‌های اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که در همین حد هم باید در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد، اما دچار انحراف و در بعضی زمینه‌ها دچار افزایش قیمت شده، با بحث‌های کارشناسی بررسی و حل شود.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار