رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: توضیح سفارت سوئیس درباره توئیتی که مخاطبان ایرانی آن را توهین‌آمیز دانستند/مصباحی‌مقدم: CFT و پالرمو هیچ حسنی ندارند/امام جمعه اصفهان: غلط کردید که ماشین حریم خصوصی است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 09 March 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ذوالنوری: عربستان استعدادی در حوزه نظامی ندارد

نماینده قم گفت: عربستان استعدادی در بخش نظامی ندارد و حتی حملات هوایی آنها به یمن با هدایت خلبانان خارجی صورت می‌گیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا برای پیشبرد برنامه هسته‌ای عربستان، اظهار کرد: سیاست‌های آمریکا در همه زمینه همواره دوگانه و یا چند گانه بوده است و همواره با ابزارهای نامشروع، منافع نامشروع خود دنبال می‌کند. وی افزود: آمریکا برخلاف همه‌ معاهدات، پیمان‌ها و عرف بین الملل عمل می‌کند و با کشوری که پایبند به قوانین است با خصومت و با کشوری که حداقل استاندارد‌ها و هنجار‌های بین المللی را رعایت نمی‌کند، حداکثر تعامل را دارد. ذوالنوری ادامه داد: آمریکایی‌ها که قبلا اعلام کرده بودند که عربستان گاو شیردهی است که باید شیر آن را دوشید، از هر ابزاری برای این کار استفاده می‌کنند که یکی از این ابزار بحث ایران هراسی است. عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: معتقدم عربستان سعودی استعداد و خودکفایی در بخش دفاعی و نظامی ندارد، حتی حملات هوایی آنها به یمن هم با هدایت خلبانان خارجی صورت می‌گیرد؛ لذا تصور اینکه در آینده‌ای نزدیک عربستان سعودی بتواند از نظر علم هسته‌ای روی پای خودش بایستد، دور از انتظار است اما با این تفاسیر آمریکا به این دلیل عربستان را تجهیز می‌کند تا هم این کشور نقش ژاندارم و نوکرش را در منطقه بازی کند و هم وابستگی اش به ایالات متحده بیشتر شود.

فائزه هاشمی: از نظر برخی‌ها مرغ یک پا دارد

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید که برخی در داخل کشور با سیاسی کردن مسائل مربوط به زنان، مانع از رفع برخی محدودیت‌های زنان ایرانی می‌شوند. فائزه هاشمی معتقد است که در خصوص حضور عمومی زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، دولت‌ها در برخی موارد موفق عمل کرده اند و در مواردی دیگر ناموفق بودند که به حذف زنان از مدیریت کلان کشور و مراکز تصمیم گیری منجر شده است.

بخشی از حرف‌های فائزه هاشمی؛

فضای قبل از انقلاب، فضایی نبود که خانواده‌ها اعتماد کنند و زن‌ها بتوانند در سطح گسترده، فراگیر و عمومی در امورات اجتماعی و مسائل سیاسی، علمی و آموزشی و فرهنگی مشارکت داشته باشند.

حضور زنان در جامعه به یک حضور فراگیر و عمومی در همه عرصه‌ها تبدیل شد. من معتقد هستم که این حضور عمومی قبل از انقلاب نبود و بعد از انقلاب اتفاق افتاد که نکته مثبتی است.

ما فقط یک وزیر زن در دوره محمود احمدی نژاد داشتیم و دیگر نداریم.

از نظر برخی‌ مرغ یک پا دارد و علیرغم همه تلاش ها، تغییرات در حوزه زنان به کندی صورت می‌گیرد که امیدوارم این روند تغییرات در آینده شتاب بیشتری بگیرد.

احساس می‌کنم با وجود فضای مجازی، مطالبات زنان خوب منعکس می‌شود.

در سال‌های اخیر فضای مجازی در رشد و پیشرفت مسأله ورزش زنان نقش بسیار مهمی ایفا کرده است که این موفقیت بزرگی است.

الیاس نادران دادگاهی می‌شود

دادگاه رسیدگی به شکایت صالحی امیری از الیاس نادران نماینده سابق مجلس فردا در شعبه ۱۰۵۷ کیفری کارکنان دولت برگزار می‌شود. الیاس نادران در سال ۱۳۹۲ در زمان معرفی صالحی برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان در رد صلاحیت وی برای این پست مواردی را به همراه تنی چند از نمایندگان مطرح کرد که موجب عدم اعتماد به صالحی امیری شد. صالحی در مورد نطق مخالفت نادران از وی شکایت کرد، ولی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات نادران را بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مطابق وظایف نمایندگی اعلام کرد. اما با پیگیری صالحی امیری و عدم اطلاع نادران از شکایت مطروحه در مردادماه سالجاری بصورت غیابی دادگاه تشکیل و در آبان‌ماه حکم محکومیت وی صادر شد که البته این حکم از سوی نادران و وکیل وی مورد اعتراض قرار گرفت. پس از اعتراض به حکم جلسه اول دادگاه روز پانزدهم بهمن ماه برگزار شد و مقرر شد در ۱۸ اسفند جلسه دوم رسیدگی برگزار شود.

تفاوت سفر روحانی و ترامپ به عراق

امام جمعه نجف اشرف به تفاوت سفر رسمی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق با سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد. سید صدر الدین القبانچی درخطبه‌های امروز نمازجمعه نجف اشرف در صحن حرم مطهر امام علی (ع) گفت: دولت و ملت عراق از سفر دکتر روحانی به کشورشان استقبال می‌کنند. وی گفت: برنامه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق از مدت‌ها قبل رسما اعلام شد حال این امر را با سفر رئیس جمهوری آمریکا مقایسه کنید که بطور مخفیانه به اینجا سفر کرد. القبانچی همچنین از سخنان 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان ملی عراق در جریان سفر به تهران مبنی بر اعلام همبستگی با ایران قدردانی کرد. وی گفت: رئیس پارلمان عراق درسخنانی که نشانه صداقت و وفای او به ملت خود بود با تحریم‌های ضد ایرانی مخالفت و از حمایت ایران از عراق در جنگ با داعش تشکر کرد.


القبانچی افزود: رئیس پارلمان عراق بدرستی تاکید کرد که عراق هیچگاه پایگاهی برای تعدی به همسایگانش نخواهد شد. وی از سخنان برخی رسانه‌های سعودی که اظهارات الحلبوسی رئیس سنی مذهب پارلمان عراق را خیانت به اهل سنت عنوان کرده اند را رد کرد و گفت: این سخنان نشانه پایبندی الحلبوسی به ملت خود بود و علیه کسی نبود. امام جمعه نجف اشرف همچنین از اقدام مداخله جویانه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر تحریم جنبش نجبا از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق (زیر مجموعه الحشد الشعبی) را نشانه شکست و ترس آمریکا از قدرت و پیروزی‌های نیرو‌های عراقی دانست.

آمار مخالفان FATF در مجمع تشخیص

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این مطلب «سه جلسه مشخصاً درباره کنوانسیون «پالرمو» گفتگو کردیم»، یادآورشد: اکثر اعضای مجمع تشخیص انقدر بحث‌های کارشناسی درباره لوایح شنیدند و خودشان هم بررسی کردند که دیگر هرکدام تبدیل به کارشناس حوزه شده‌اند. صفارهرندی تصریح کرد: هرچه مباحث را کارشناسانه‌تر پیش بردیم، آرای مخالف با پیوستن ایران به پالرمو افزایش پیدا کرد؛ بیش از دوسوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف پیوستن ایران به «پالرمو» هستند. وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند مخالفان «پالرمو» بخاطر آرمان و مسائل ایدئولوژیک با این الحاق مخالفند و موافقان بخاطر گره‌گشایی اقتصادی از آن حمایت می‌کنند، تأکید کرد: اما این‌طور نیست، حتی یک بار هم تعارض آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در مجمع پیش نیامده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح می‌کند: موضع مخالفان در تمام جلسات این بود که پیوستن ایران به «پالرمو» بسیاری از فرصت‌هایمان را برای حل مشکلات اقتصادی از بین می‌برد. خود مسئولان FATF می‌گویند این لوایح فرصتی برای فشار بیشتر علیه ایران است.

تکذیب پرتاب لنگه کفش به سوی روحانی در گیلان

معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور در توییتی خبر جعلی درباره جلسه رئیس‌جمهور با مدیران استان گیلان را تکذیب کرد. پرویز اسماعیلی در صفحه توئیتر خود با انتشار تصویری از یک خبر جعلی نوشت: یک اکانت جعلی در توئیتر، دروغی را مطرح و کانال‌های همسویش آن‌را بازنشر کردند. وی ادامه داد: کانال پر مخاطب «خبرهای فوری» بدون اندکی بررسی، این خبر جعلی (فیک) را بازنشر و خواهان روشنگری می‌شود! حال آنکه؛ جلسه از تلویزیون پخش زنده شده و مدیران استان و خبرنگاران رسانه‌ها نیز حاضر بودند.

توضیح سفارت سوئیس درباره توئیتی که مخاطبان ایرانی آن را توهین‌آمیز دانستند

سفارت سوئیس در تهران پیشتر در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرده بود: هفته آینده، بانک ملی سوئیس، از اسکناس جدید ۱۰۰۰ فرانکی، تقریباً معادل ۱۳ میلیون تومان یکی از ارزشمندترین اسکناس‌های بانکی در جهان رونمایی می‌کند. این سفارت‌خانه در ادامه نوشته بود: با یک اسکناس ۱۰۰۰ فرانکی شما می‌توانید ۳۳ کیلوگرم پسته، ۱۳۰۰۰ بلیط تک سفره داخل شهری و تقریباً ۲ کیلو زعفران خریداری کنید. اما این توییت با واکنش تند مخاطبان ایرانی در توئیتر مواجه و این مقایسه و ارزش‌گذاری را در شرایطی که ارزش پول ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا و همراهی دیگر کشور‌های اروپایی پایین آمده است، توهین آمیز خواندند. در پی واکنش‌های کاربران ایرانی، سفارت سوئیس فوراً در توییتی دیگر نوشت: "پست مربوط به اسکناس جدید ۱۰۰۰ فرانکی موجب سو تفاهم بسیار شده است. اگر همین مقایسه را در سوئیس انجام دهیم، با ۱۰۰۰ فرانک می‌شود ۱۵۰ کیلو شکلات سوئیسی یا ۶۰ کیلو پنیر سوئیسی خریداری شود. در واقع منظور فقط ارزش محصولات بود. “

مصباحی‌مقدم: CFT و پالرمو هیچ حسنی ندارند

مصباحی مقدم در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران در رابطه با " بررسی شرایط اقتصادی در رابطه با شعار سال 97"، اظهار کرد: الحاق ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT در شرایط تحریم است. عده ای از جمله دولت اصرار دارد ما به این کنوانسیون ها بپیوندیم که استدلالشان این است که اگر ما به این کنوانسیون ها بپیوندیم شفافیت بین المللی را در مورد داد و ستدهای خود به وجود آوردیم و نتیجه آن اعتماد بانکهای خارجی به معاملات ما است و منجر به افزایش دادو ستدهای ما می شود. این در شرایط غیرتحریمی سخن نادرستی نیست اما در شرایط تحریمی اولا مجلس محترم دو لایحه تأمین مالی تروریسم و پولشویی تصویب کرد، شورای نگهبان ایراد گرفت و مجمع اصلاح و ابلاغ کرد. پس ما دو قانون داخلی داریم که شفافیت دادو ستدهای مالی را در کشور برای ما تأمین می کند. طبعا این شفافیت مالی برای Fatf هم مدنظر بوده گرچه در مورد همین دو لایحه هم fatf می گوید فلان کار را کنید، این را اضافه کنید و تغییر دهید. نخیر به شما ارتباطی ندارد این ها دو قانون داخلی ماست. اما دو لایحه دولت برای کنواسیون پالرمو و cft دقیقا همین دو قانون است منتهی برای مناسبات بین المللی تا دهان دیگران را ببندیم. اگر این دو قانون بخواهد ما به آنها ملحق شویم هیچ جهت حسنی برای ما ندارد. سؤال شد آقای ظریف اگر به این کنواسیون بپیوندیم اوضاع مالی ما بهتر خواهد شد؟ گفتند قول نمی دهم. آقای رئیس جمهور هم همین را گفت. پس قول نمی دهند بهتر شود اما بدتر می شود یا نه؟ رئیس جمهور و آقای ظریف می گویند اوضاع مالی بدتر نخواهد شد اما من می گویم بدتر خواهد شد.

امام جمعه اصفهان: غلط کردید که ماشین حریم خصوصی است

امام جمعه موقت اصفهان گفت: کشور برای فرهنگ و حجاب متولی ندارد که این یک نقص بزرگ است، نباید در خصوص امر به معروف بی تفاوت باشیم، غلط کرد هرکس گفت در برابر حجاب مسئول نیستیم. رهبر با اشاره به اینکه من به حجاب در فیلم ها و گفت و گوی های تلویزیونی ایراد دارم، خطاب به آنهایی که می‌گویند ماشین حریم خصوصی است، گفت: غلط کردید که ماشین حریم خصوصی است چه کسی گفته ماشین حریم خصوصی است که سر زن در آن برهنه باشد. وی خطاب به کسانی که می‌گویند امر به معروف فایده‌ای ندارد، تاکید کرد: نباید در خصوص امر به معروف بی تفاوت باشیم، غلط کرد، هرکس گفت در برابر حجاب مسئول نیستیم، کور بودید ندیدید در قرآن به امر به معروف تاکید شده است. امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: نیروی انتظامی و ارشاد و... مسئولیت دارند، یک هزار و ۵۰۰ محجبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان وجود دارد، مدیران دانشگاهی باید به دختران محجبه نمره بدهید و دانشجویان با حجاب، چه پسر و چه دختر را تشویق کنید.

بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه شد

مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه گزارش داد: به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهوری اسلامی ایران، بهرام قاسمی به عنوان سفیر جدید ایران در فرانسه منصوب شد. بهرام قاسمی از تیرماه سال ۱۳۹۵ تاکنون به عنوان سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه فعالیت داشته است.

علم‌الهدی: هر کسی از بیانیه رهبری تخلف کند، خائن به ظهور امام زمان (عج) است

آیت‌الله علم‌الهدی، خطیب نماز جمعه این هفته مشهد با بیان اینکه با این هدف و آرمان، هرکسی که از این سند و آرمان تخلفی کند و بر خلاف این سند، مسیر، جریان و حزب دیگری را تعیین کرد، خائن به ظهور حضرت امام زمان (عج) است، خاطرنشان کرد: رهبری قدم آخر را مشخص کردند و آن، زمینه‌سازی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است و اگر مسئولیتی به دست گرفته شود و مسیر عوض شود، شما در مسیر تعجیل فرج خیانت کردید. علم‌الهدی با بیان اینکه بیانیه رهبری مانیفست است و باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت:‌ این بیانیه تمام شدنی نیست و هر کسی مسئولیتی را می‌پذیرد، بیانیه گام دوم باید جلوی چشم‌هایش باشد زیرا برای عمل کردن است. خصوصیاتی که رهبری در این سند مطرح کردند، دو اقتضا دارد؛ یک اقتضا برای مردمی است که می‌خواهند مسئول و برنامه‌ریز تعیین کنند که باید آنها فردی را انتخاب کنند که با این سند سنخیت داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار