این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی اروپا بورس‌های جهان را به هم ریخت؛ اتحادیه اروپا هدف بعدی جنگ تجاری ترامپ؟ / پاکستان به دنبال افزایش تجارت با ایران است/ اپل مجبور به کاهش قیمت تلفن هایش در چین شد/ نفت در سرازیری کاهش قیمت افتاد/ طلا برای دومین هفته متوالی ارزان‌تر می‌شود و خروج دلار از کشور برای واردات عصا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 09 March 2019

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق تایید شد/ تورم ونزوئلا از ۳ میلیون درصد نیز گذشته است/ نوسان‌گیری برای دلار در معاملات پشت خطی با جوسازی پیرامون یک خبر/ خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده‌اندپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی اروپا بورس‌های جهان را به هم ریخت؛ اتحادیه اروپا هدف بعدی جنگ تجاری ترامپ؟ / پاکستان به دنبال افزایش تجارت با ایران است/ اپل مجبور به کاهش قیمت تلفن هایش در چین شد/ نفت در سرازیری کاهش قیمت افتاد/ طلا برای دومین هفته متوالی ارزان‌تر می‌شود و خروج دلار از کشور برای واردات عصا را در بر دارد.

شورای‌نگهبان مصوبه افزایش حقوق کارمندان را تائید کرد

حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: شورای نگهبان ایرادی به افزایش حقوق 400 هزار تومانی و به علاوه تا 10 درصدی نگرفته و مصوبه مجلس قطعی و قانونی است. حاجی بابایی با اشاره به اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بررسی مجدد افزایش حقوق کارمندان در جلسه هفته آتی مجلس، افزود: بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی زمانی که موضوعی در مجلس به تصویب برسد در صورتی قابل اصلاح بوده که آن مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود، لذا شورای نگهبان در گزارش ایرادات به بودجه سال 98 ایرادی به افزایش حقوق 400 هزار تومانی و به علاوه 10 درصدی نگرفته و مصوبه مجلس قطعی و قانونی است. وی با بیان اینکه بر اساس بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 98، تمامی اعتباراتی که در 2 ردیف پیش بینی شده باید برای حقوق و دستمزد هزینه شود، افزود: بر اساس مصوبه مجلس برای حقوق ها مبنی بر افزایش 400 هزار تومانی و تا 10 درصد به فردی که پایین ترین حقوق یعنی یک میلیون و 250 هزار تومان را دریافت می کند، 525 هزار تومان اضافه می شود، همچنین به ترتیب به 2میلیون تومان حقوق 600 هزار تومان، 3 میلیون تومان 700 هزار تومان،4 میلیون تومان 800 هزار تومان، 5 میلیون تومان 900 هزار تومان، 6 میلیون تومان حقوق یک میلیون تومان، 7 میلیون تومان حقوق یک میلیون و 100 هزار تومان، 8 میلیون تومان حقوق یک میلیون و 200 هزار تومان و 9 میلیون تومان حقوق یک میلیون و 300 هزار تومان افزوده می شود. /خانه ملت

بانک مرکزی اروپا بورس‌های جهان را به هم ریخت!  اتحادیه اروپا هدف بعدی جنگ تجاری ترامپ؟!

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از آن‌که بانک مرکزی اروپا در پایان نشست این هفته خود اعلام کرد رشد اقتصادی منطقه یورو و جهان بیش از حد انتظار کند شده است و به ناچار سیاست‌های محرک اقتصادی را گسترش خواهد داد، موج منفی جدیدی وارد بازارهای مالی جهانی شد. در شرایطی که معامله گران ناامید از کاهش محسوس رشد اقتصادی چین و به نتیجه نرسیدن مذاکرات تجاری این کشور با آمریکا، منتظر شنیدن اخبار مثبت از اروپا بودند، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد نرخ بهره در منطقه یورو کماکان در سطوح پایین فعلی حفظ خواهد شد و ماریو دراگی، رئیس این بانک اعلام کرد ممکن است وضعیت فعلی و رشد پایین اقتصادی ادامه داشته باشد. در معاملات روز جمعه بازارهای بورس، شاخص "شانگهای کامپوزیت" چین با ریزش ۲.۲ درصدی در سطح ۳۰۳۹.۶۲ واحدی بسته شد. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ۱.۳ درصد کاهش به ۲۸ هزار و ۴۱۲.۴۹ واحد رسید و در ژاپن شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ۱.۵ درصد پایین‌تر رفت تا در سطح ۲۱ هزار و ۱۴۲.۷۵ واحدی بسته شود. در بین سایر بورس‌های آسیایی، شاخص بورس سیدنی استرالیا ۰.۸ درصد، بورس سنگاپور ۰.۵ درصد و بورس سئول کره جنوبی با ۰.۹ درصد ریزش بسته شدند. بورس تایوان نیز کار خود را با زیان ۰.۹ درصدی به پایان رساند. جفری هالی، کارشناس بازار در مؤسسه "اواندا" گفت: اتحادیه اروپا احتمالاً هدف بعدی جنگ تجاری دولت ترامپ خواهد بود و در شرایطی که این اتحادیه درگیر مشکلات متعددی نظیر برگزیت، بحران بدهی ایتالیا و کاهش شدید رشد اقتصادی فرانسه و آلمان است، اعضایش نمی‌توانند پاسخی واحد به تهدیدها بدهند. در بورس‌های اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵ درصد کاهش به ۷۱۵۷.۵۵ واحد رسید. بورس‌های فرانکفورت آلمان و پاریس فرانسه نیز ریزشی بودند و به ترتیب ۰.۶ درصد و ۰.۳۹ درصد کاهش یافتند. شاخص "استوکس ۶۰۰" نیز که در بر دارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است با ریزش ۰.۴۸ درصدی به کار خود خاتمه داد.

با وجود تحریمها، پاکستان به دنبال افزایش تجارت با ایران است

علی محمدخان، وزیر امور مجلس پاکستان، به سنای این کشور اعلام کرد که اسلام‌آباد به دنبال افزایش تجارت با تهران است، اما تحریم‌های بین‌المللی بزرگ‌ترین مانع در این مسیر محسوب می‌شود. وی گفت: تعاملات مالی بین پاکستان و ایران تاکنون به واسطه امارات انجام شده و هیچ مبادله مالی بین دو کشور به صورت مستقیم انجام نشده است. این وزیر پاکستانی ادامه داد: دولت اسلام‌آباد در تلاش است تا تجارت دوجانبه با ایران را افزایش دهد. این مقام پاکستانی ادامه داد: بین ماه‌های آوریل تا دسامبر سال گذشته میزان واردات از ایران ۳۱۹ میلیون دلار و میزان صادرات به این کشور نیز ۲۰۹ میلیون دلار بوده است و این در حالی است که ایران بر واردات برنج پاکستانی بین ماه‌های جولای تا نوامبر هر سال محدودیت اعمال می‌کند.

نرخ تورم ونزوئلا از ۳ میلیون درصد نیز گذشته است

کریستینلاگارد رئیس صندوق بین المللی پول گفت: به محض درخواست کمک از مقامات دولت ونزوئلا، آماده‌ایم به این کشور برویم تا به آن‌ها کمک کنیم. وی با بیان این‌که مساله ونزوئلا به قدری بغرنج است که از صندوق بین‌المللی پول به تنهایی کاری برنمی‌آید گفت: برای نجات ونزوئلا همه بازیگران مهم بین‌المللی باید دست به دست هم بدهند. از آنجا که ونزوئلا از زمان هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید این کشور، پرداخت هزینه عضویت خود در صندوق را انجام نداد و صندوق درنهایت حق رأی ونزوئلا را سلب کرد، ارتباط مؤثری بین این نهاد و ونزوئلا در حال حاضر وجود ندارد.لاگارد بدون اشاره به جزئیات گفت که مبلغ مورد نیاز برای نجات اقتصاد ونزوئلا بسیار سنگین خواهد بود.

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق تایید شد/ نرخ تورم ونزوئلا از ۳ میلیون درصد نیز گذشته است/ نوسان‌گیری برای دلار در معاملات پشت خطی با جوسازی پیرامون یک خبر/ خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده‌اند

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق تایید شد/ نرخ تورم ونزوئلا از ۳ میلیون درصد نیز گذشته است/ نوسان‌گیری برای دلار در معاملات پشت خطی با جوسازی پیرامون یک خبر/ خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده‌اند

اقتصاد ونزوئلا از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۵۰ درصد کوچک‌تر شده است و نرخ تورم حال حاضر این کشور از ۳ میلیون درصد نیز گذشته است. رقمی که بالاترین نرخ تورم در تاریخ کشورهای جهان محسوب می‌شود. رئیس فرانسوی صندوق بین‌المللی پول در ادامه افزود: آماده‌ایم از کیف پول‌مان خرج کنیم. فکرهایمان را روی هم خواهیم گذاشت و از صمیم قلب مطمئن خواهیم شد که به فقیرترین مردم کمک کنیم. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، پیش‌تر صندوق بین‌الملل پول را عامل آمریکا دانسته و آن را به خاطر اجرای سیاست‌های ریاضتی در کشورهای در حال توسعه سرزنش کرده بود.

اپل مجبور به کاهش قیمت تلفن هایش در چین شد

تارنمای یی سی چین روز شنبه گزارش کرد، اپل تاکید کرده است که فروش تلفن های همراه این شرکت در ماه های اخیر در چین کاهش یافته و برای برون رفت از این وضعیت، چاره ای جز کاهش بهای آنها نداشته است. گزارش حاکی است که بهای تلفن همراه آیفون ایکس اس اپل که یکی از محبوب ترین تلفن های ساخت این شرکت است نزدیک به 149 دلار معادل یکهزار یوان کاهش یافته است. بر همین اساس برخی از تارنماهای فعال در زمینه فروش در چین مانند علی بابا و سونینگ نیز قیمت تلفن همراه آیفون ایکس مکس اپل را که گران ترین تلفن همراه این شرکت در حال حاضر در بازار است تا 2 هزار یوان کاهش داده اند. در سال 2018 میلادی، در فصل تعطیلات که تلفن همراه، مشتریان بیشتری دارد میزان فروش اپل در مقایسه با همین دوران در سال 2017 میلادی تا 5 میلیارد دلار در بازار چین کمتر شد و به 13 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید. گزارش حاکی است مشتریان در سال های اخیر بتدریج رویکرد نامطلوبی به اپل نشان داده اند و می گویند که این شرکت آمریکایی به بهانه نوآوری بهای تلفن های همراه خود را به شکلی سرسام آور درمقایسه با شرکت های بزرگی چون هواوی چین و سامسونگ کره جنوبی افزایش داده است. لیو دینگ دینگ تحلیلگر فناوری در چین می گوید که اپل دریافته که نتوانسته است در بازار چین به دلیل بهای بالا با شرکت های دیگر رقابت کند و اینکه مشتریان انتخاب های زیادی برای خرید دارند. 

نفت در سرازیری کاهش قیمت افتاد

قیمت نفت روز جمعه به دنبال تیره‌تر شدن دورنمای اقتصاد جهانی پس از هشدار بانک مرکزی اروپا نسبت به تداوم ضعف و آمار جدیدی که افت صادرات و واردات چین را نشان داد، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی وست تگزاساینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز پنج‌شنبه، به ۵۶.۲۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت هم با ۵۲ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش، به ۶۵.۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

طلا برای دومین هفته متوالی ارزان‌تر می‌شود

قیمت طلا در معاملات روز جمعه که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش اشتغال آمریکا برای ارزیابی وضعیت اقتصاد این کشور بودند، تغییر چندانی نداشت و ثابت بود با این حال در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی متوالی قرار گرفت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۲۸۶.۹۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار اوایل هفته جاری به پایین‌ترین حد در بیش از پنج هفته اخیر سقوط کرده بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۲۸۷.۶۰ دلار ایستاد.

نوسان‌گیری برای دلار در معاملات پشت خطی با جوسازی پیرامون یک خبر

دنیای اقتصاد نوشت: به گفته فعالان، دو عامل بسیار مهم در نزول هفته گذشته دلار موثر بودند، اولی کاهش نرخ حواله درهم و دومی عرضه ارز در بازار داخلی. در کنار این، برخی از معامله‌گران باور داشتند، بازار پس از برخورد به سقف ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی به تدریج با اصلاح قیمت و خروج خریداران از بازار مواجه شد. البته ناگفته نماند که با وجود خروج نسبی خریداران، نوسان‌گیران در طول هفته تلاش زیادی کردند که مرز ۱۳ هزار تومانی را حفظ کنند و حتی پس از آنکه قیمت یک روز در کانال ۱۲ هزار تومانی نوسان کرد، روز بعد با موج خریداران به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت. در این شرایط، به نظر می‌رسد هفته جاری در درجه اول، مبارزه‌ای بین بازیگران بازارساز و نوسان‌گیران در مرز ۱۳ هزار تومانی صورت خواهد گرفت و در درجه دوم، پس از تعیین تکلیف این مرز هر دو تلاش خواهند کرد که قیمت را به کران‌های بالاتر یا پایین‌تر تکان دهند.

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق تایید شد/ نرخ تورم ونزوئلا از ۳ میلیون درصد نیز گذشته است/ نوسان‌گیری برای دلار در معاملات پشت خطی با جوسازی پیرامون یک خبر/ خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده‌اند

روز گذشته، نوسان‌گیران در معاملات پشت خطی با جوسازی پیرامون خبر درخواست آمریکا از شورای امنیت برای محدودسازی برنامه موشکی ایران، قیمت‌ها را از خط ۱۳ هزار تومانی دور کنند و در مقطعی حتی عنوان شد که دلار پشت خط‌های معاملاتی به محدوده ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان وارد شد. با وجود این رشد، بخشی از معامله‌گران باور دارند، بازار در ۲ هفته انتهایی سال بیش از هر عاملی دیگری تحت‌تاثیر افزایش فروش ارز شرکت‌های تجاری قرار خواهد گرفت. در کنار این، این دسته از معامله‌گران باور دارند، بازارساز تمایل زیادی دارد که قیمت بسته‌شده دلار در انتهای سال در سطوح بسیار پایین‌تری به ثبت برسد و به همین دلیل عرضه خود را طی روزهای آتی به احتمال زیاد بالاتر خواهد برد. در این میان، یکی از تقاضاهای مهمی که در انتهای سال به بازار ارز وارد می‌شود، تقاضای ارزی مسافران است. با این حال، کاهشی‌های بازار باور دارند این تقاضا معمولا حجم و قدرت زیادی ندارد و از سوی دیگر در سال جاری نیز به دلیل افزایش قیمت ارز، تمایل کمتری برای سفرهای خارجی وجود خواهد داشت.  

خروج دلار از کشور برای واردات عصا؟؟ بازهم پای چین درمیان است!!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۰ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۴ تن عصا، عصای صندلی‌شو از کشور چین وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم عصا، عصای صندلی‌شو به کشور، ۵۶ هزار و ۲۴۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲۲۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است عصا، عصای صندلی‌شو از کشور‌های چین وارد ایران شده است. در این میان کشور چین اولین و بزرگترین صادرکننده عصا، عصای صندلی‌شو به ایران بوده است که با صادرات ۱۴ تن درآمد ۵۶ هزار و ۲۴۰ دلاری را به خود اختصاص داده است.

خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده‌اند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه ۲۹ آذر ماه سال جاری در جلسه‌ای که در کمیسیون اصل 90 تشکیل شد خودروسازان متعهد شدند در صورتی که خودروهای تولیدی را ۵ درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند به تدریج و در هرمرحله می‌توانند قیمت چهارچرخ‌ها را 5 درصد کاهش دهند. در صورت تحقق وعده خودروسازان، قیمت خودرو باید در آخرین فروش نقدی -که چند روز پیش بود- نسبت به 29 آذر حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد در حالیکه نه تنها قیمت چهارچرخ‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه از زمان مذکور، 20 تا ۳۰ درصد نیز افزایش قیمت داشت. بهرام پارسایی با بیان اینکه خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش شده را تاکنون تحویل نداده‌اند، خاطرنشان کرد: اگرچه در 29 آذر ماه خودروسازان متعهد شدند تمامی خودروهای پیش فروش شده را ظرف شش ماه -یعنی تا آخر خرداد ماه- به خریداران تحویل دهند اما در هفته جاری این شرکت‌ها اذعان کردند حداقل یک سال فرصت برای تحویل این خودروها نیاز است؛ در واقع تا یکسال آینده نیز نمی‌توانند خودروهای پیش فروش شده را تحویل داده و به تعهدات خود عمل کنند. 

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق تایید شد/ تورم ونزوئلا از ۳ میلیون درصد نیز گذشته است/ نوسان‌گیری برای دلار در معاملات پشت خطی با جوسازی پیرامون یک خبر/ خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده‌اند

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: به دلیل خُلف وعده‌های مکرر خودروسازان، مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان حسابرسی و کارشناسان حوزه خودرو تشکیل شود تا با بازدیدهای میدانی از دو شرکت بزرگ خودروساز و بررسی مشکلات آنها ابهامات موجود در صنعت خودروسازی‌ کشور مشخص شود. سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز باید نهایت همکاری را با کمیته‌ی مذکور داشته باشند، تأکید کرد: ابهاماتی که در موضوعات مالی و خودروهای پیش فروش شده وجود دارد با این بررسی مشخص خواهد شد. وی با بیان اینکه هدف نمایندگان از تشکیل کمیته برای بررسی مشکلات صنعت خودروسازی جلوگیری از ایجاد بحران جدی در جامعه است، گفت: خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش خودرو از مردم دریافت کرده‌اند اما مشخص نیست این مبلغ در چه محلی هزینه شده است همچنین این شرکت ها یان انباشته دارند. /خانه ملت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار