این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس با حمایت فملی و فولاد، سکه امامی به ۴،۵۶۰،۰۰۰ تومان رسید، مقاومت طلا در نرخ ۱۲۸۰ دلاری، شاخص ارزی به ۱۳ هزار و ۵۰ تومان رسید، رشد دسته‌جمعی اوراق مسکن، قیمت نان سنگک گران شده است؟، فعالیت چارتری ها؛ یکی از دلایل عمده افزایش بهای بلیت پرواز‌های هوایی، آمریکا، هند را برای قطع واردات نفت ونزوئلا تحت فشار قرار داد و بی‌ام‌و سلطان صادرات خودرو از آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 11 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس با حمایت فملی و فولاد، سکه امامی به ۴،۵۶۰،۰۰۰ تومان رسید، مقاومت طلا در نرخ ۱۲۸۰ دلاری، شاخص ارزی به ۱۳ هزار و ۵۰ تومان رسید، رشد دسته‌جمعی اوراق مسکن، قیمت نان سنگک گران شده است؟، فعالیت چارتری ها؛ یکی از دلایل عمده افزایش بهای بلیت پرواز‌های هوایی، آمریکا، هند را برای قطع واردات نفت ونزوئلا تحت فشار قرار داد و بی‌ام‌و سلطان صادرات خودرو از آمریکا را در بر دارد.

۲۵ سال، مدت انتظار برای خانه‌دار شدن

یک کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: میانگین درآمد خانوارها با شاخص‌های متوسط، حدود چهار تا پنج میلیون تومان است. از سوی دیگر، خط فقر به بیش از ۲.۵ میلیون تومان رسیده؛ یعنی اگر پس‌انداز خانوارها را بدون احتساب تورم در نظر بگیریم و مبلغ باقی‌مانده برای هزینه خرید مسکن اختصاص یابد، حدود ۲۵ سال زمان می‌برد تا افراد صاحب خانه شوند. سلمان خادم‌المله معتقد است: افزایش ۲.۹ درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۷ به دلیل بالا رفتن تقاضای شب عید است که هر ساله معمولاً با آن مواجهیم، ولی نکته این است که قیمت مسکن مثل سایر کالاها از تعادل عرضه و تقاضا حاصل می‌شود و قیمت میانگین ۱۰ میلیون تومان برای کسانی که تقاضای مصرفی دارند، عدد بسیار بالایی است. وی واکنش بازار مسکن نسبت به افزایش قیمت‌ها را خنثی دانست و افزود: توان مالی خانوارهایی که تقاضای مصرفی مسکن دارند، به شدت توان کاهش یافته و نمی‌توانند مسکن مناسب تهیه کنند. خروجی این مسأله به کاهش حجم معاملات، مهاجرت معکوس و حاشیه‌نشینی منجر می‌شود.

تقویت ۱۴۶۳ واحدی شاخص کل بورس با حمایت فملی و فولاد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۱۴۶۳ واحدی معادل ۰.۹۰ درصد به رقم ۱۶۳ هزار و ۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۲۳ واحدی معادل ۰.۹۰ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۶۲۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۶۱ واحدی معادل ۰.۸۵ رصد، عدد ۳۱ هزار و ۱۰۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۸۳ واحدی معادل ۰.۸۵ درصد به رقم ۲۱ هزار و ۷۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۸۳۹ واحد افزایش معادل ۱.۰۱ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۴ هزار و ۱۰۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۱۳۹ واحد افزایش معادل ۰.۹۳ درصد به رقم ۱۲۳ هزار و ۴۱۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۶۲۳ واحد افزایش معادل ۰.۸۳ درصد همراه بود و عدد ۳۱۶ هزار و ۹۱۷ واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران با ۲۴۰ واحد و نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۲۰۶ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

شاخص بورس

سکه امامی به ۴,۵۶۰,۰۰۰ تومان رسید

به گفته محمد کشتی آرای، روز گذشته هر قطعه سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) به قیمت ۴,۵۶۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴,۴۲۰,۰۰۰ تومان بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به نرخ ۲,۴۸۰,۰۰۰ و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به نرخ ۱,۶۱۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی، بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۸۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱۸,۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار تهران ۱،۸۱۵,۰۰۰ تومان بود.

مقاومت طلا در نرخ ۱۲۸۰ دلاری

سین لاسک تحلیلگر ارشد مؤسسه والش تریدینگ معتقد است: طلا کف حمایتی مستحکمی روی ۱۲۸۰ دلار در هر اونس تشکیل داده است و به نظر من روند صعودی قیمت طلا بار دیگر به سرعت از سرگرفته خواهد شد .وی بر این باور است، اوضاع نگران کننده اقتصاد جهانی می تواند موجب افزایش تقاضا و قیمت طلا شود   وکاهش شاخص سهام در بازارهای بین المللی می تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت جهانی طلا طی هفته های آینده باشدمؤسسه سرمایه گذاری مدیریت اس آی ای ولس نیز در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که قیمت طلا در کوتاه مدت روندی صعودی خواهد داشت ولی در میان مدت به ثبات خواهد رسید

۲.۵ میلیون خانه خالی به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار

حسین عبده‌تبریزی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه موافق مالیات عایدی سرمایه بخش زمین و مستغلات است، گفت: در حال حاضر 2.5 میلیون و احد خالی در کشور وجود دارد که برآورد می‌شود 120 میلیارد دلار سرمایه خوابیده است 

رشد دسته‌جمعی اوراق مسکن

موعد سررسید وام مسکن اسفند ۹۵ «تسه۹۵۱۲» به پایان رسید و از این پس به گزارش نوسان اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ با نماد «تسه۹۶۱۰» می‌پردازیم. «تسه۹۶۱۰» طی معاملات روز قبل ۶/ ۱ درصد رشد داشت و در نهایت به قیمت ۵۵ هزار و ۴۷۲ تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و اکثرا با رشدهای بالای یک درصد به افزایش قیمت پرداختند. حجم پایین معاملات واحدهای مسکونی به تبع افزایش نجومی قیمت‌ها، بازار اوراق وام مسکن را هم تحت تأثیر قرار داده است و تمامی تسه‌ها از اوج خود فاصله معنا‌داری دارند. با اینکه سرعت رشد هر متر مربع آپارتمان کم شده، هنوز هم قدرت خرید متقاضیان در حد قیمت‌های پیشنهادی نیست. سهم محدود اوراق وام از قیمت مسکن نیز بازار خانه‌های قدیمی فاقد وام را رونق داده است.

شاخص ارزی به ۱۳ هزار و ۵۰ تومان رسید

در معاملات روز (یکشنبه نوزدهم اسفندماه ۹۷) بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۹۵۰ تومان خریداری شد و با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۳۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار در صرافی‌های مجاز و بانکی فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۴۹۵۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۵۰۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی فروخته شد. این نرخ نسبت به روز شنبه، ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.

قیمت نان سنگک گران شده است؟

فارس نوشت: در برخی نانوایی‌های آ‌زادپز تهران، قیمت نان سنگک را از هزار تومان به 1300 تومان افزایش داده و بنری نصب کرده‌اند که ظاهرا اتحادیه نانوایی چنین دستوری را به  آنها داده است. اصغر پابرجا رئیس اتحادیه نانوایان تهران در این باره گفت: ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت به هیچ نانوایی داده نشده است. از‌ آنجایی که این نانواها آزادپز هستند و از قیمت‌گذاری مستثنی هستند، برای اینکه بتوانند با نانوایی‌های دولتی رقابت کنند، احتمالا چنین افزایشی داده‌اند و قیمت 1300 تومان مشکلی ندارد به آنها ارشادی گفته شده که می‌توانند قیمت 1300 تا 1500 تومان بفروشند. رئیس اتحادیه نانوایان سنگک در پاسخ به اینکه مگر چه اتفاقی از دیروز تا امروز افتاده است که آنها اقدام به افزایش قیمت‌ کرده‌اند، گفت: آنها آرد را کیسه‌ای 52 هزار تومان دریافت می‌کنند و نسبت به نانوایان دولتی آرد گران‌تری می‌خرند، بنابراین از همان ابتدا قرار بود که این نانوایان از قیمت‌گذاری مستثنا باشند. پابرجا تأکید کرد: قیمت سنگک 1300 تومان برای آزادپزها قیمت خوبی است. وی با تاکید بر اینکه قیمت مصوب نان هیچ‌گونه تغییری نکرده است، گفت: در روزهای اخیر برخی نانوایان سنگکی آزادپز قیمت‌ عرضه نان سنگک را افزایش داده‌اند که این نانوایی‌ها هم از مشمول قیمت‌گذاری اتحادیه نیستند. اصغر پابرجا در مورد قیمت نان سنکگ، گفت: قیمت مصوب نان سنگک تغییری نکرده و قیمت این نان طی چهار سال گذشته ثابت بوده است.

فعالیت چارتری ها؛ یکی از دلایل عمده افزایش قیمت بلیت پروازهای هوایی

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تداوم فعالیت پروازهای چارتری در کشور گفت: متأسفانه بر خلاف وعده وزیر راه و شهرسازی برای محدودسازی فعالیت شرکت های چارتری، هنوز این پروازها انجام می شود. وی ادامه داد: قطعا یکی از دلایل عمده افزایش قیمت بلیط پروازهای هوایی، فعالیت چارتری هاست و این مسأله در ایام پر مسافر مانند نوروز افزایش پیدا می کند. /خانه ملت

آمریکا، هند را برای قطع واردات نفت ونزوئلا تحت فشار قرار داد

نماینده آمریکا در امور ونزوئلا گفت: واشنگتن هند را تحت فشار قرار داده است تا از دولت 'نیکولاس مادورو' رئیس جمهوری ونزوئلا نفت خریداری نکند. الیوت آبرامز در مصاحبه با رویترز در این باره اظهار داشت: ما می گوییم نباید به این نظام کمک کنید. باید طرفدار مردم ونزوئلا باشید. آبرامز افزود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این پیام را همچنین به دولت های دیگر و بانک ها و شرکت های خارجی که با ونزوئلا همکاری می کنند، رسانده است. /ایرنا

کویت: قیمت کنونی نفت برای همه مطلوب است

رسانه‌های کویتی دیروز به نقل از وزیر نفت کویت اعلام کردند قیمت کنونی نفت برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت مطلوب است. خالد الفاضل گفت: قیمت کنونی نفت برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت مطلوب است، زیرا کشورهای مصرف‌کننده می‌بینند که قیمت نفت ۶۰ تا ۷۰ دلار برای همه مناسب است. قیمت شاخص نفت خام برنت در پایان هفته گذشته به ۶۵ دلار و ۷۴ سنت به ازای هر بشکه رسید.

عرضه مرغ 11 هزار و 500 تومانی قطع شد

مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در خصوص وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: در مجموع کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد اما همچنان قیمت این محصول بالاست. وی با اشاره به دلایل بالا ماندن قیمت مرغ خاطرنشان کرد: عرضه و تولید مرغ کاهش یافته است. مرغداران برای تهیه نهاده‌های دامی با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل ریسک جوجه‌ریزی را نمی‌پذیرند و از این لحاظ مشکل زیادی داریم. یوسف‌خانی افزود: در حال حاضر نهاده دامی به سختی به دست مرغداران می‌رسد و نگرانی برای تهیه نهاده مورد نیاز مرغ باعث شده جوجه‌ریزی کاهش یابد. جوجه از دانه‌ای 4 هزار تومان به 700 تومان رسیده و دلیل آن هم کاهش درخواست واحدهای پرورش مرغ گوشتی است. وی با اشاره به توزیع مرغ تنظیم بازاری به بازار تصریح کرد: مرغ تنظیم بازاری تا امروز هم در میادین توزیع شده و با همان قیمت 11 هزار و 500 تومانی عرضه می‌شود اما از امروز مرغ تنظیم بازاری که به اصناف داده می‌شد قطع کرده‌اند که دلیل آن هنوز مشخص نیست اما احتمال دارد در تأمین آن به مشکل برخورده‌اند. وی افزود: میزان مرغ تحویل داده شده توسط مرغداری‌ها به پشتیبانی امور دام کاهش یافته و به نظر می‌رسد به همین دلیل سهمیه اصناف قطع شده باشد. یوسف‌خانی در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با واردات مرغ اذعان داشت: واردات مرغ در حال انجام است؛ اما هنوز مرغ وارداتی در بازار توزیع نشده و در صورتی که نیاز در بازار احساس شود حتما توزیع خواهد شد.

بی‌ام‌و سلطان صادرات خودرو از آمریکا

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت خودروسازی بی‌ام‌و بر حسب ارزش صادراتی، برای پنجمین سال متوالی عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در آمریکا را به خود اختصاص داده است. کارخانه اسپارتانبورگ بی‌ام‌و واقع در کارولینای جنوبی در سال ۲۰۱۸، توانست تا ۲۳۴ هزار و ۶۸۹دستگاه از سری شاسی‌بلندهای «ایکس» بی‌ام‌و را به ارزش ۴/ ۸ میلیارد دلار به خارج از آمریکا صادر کند. با این حال جنگ تجاری روزافزون میان واشنگتن و پکن این کارخانه را تحت تاثیر قرار داده است. دو کشور در سال گذشته میلادی تعرفه‌های تجاری را بر محصولات یکدیگر نظیر وسایل نقلیه اعمال کردند. چین هم‌اکنون بزرگ‌ترین بازار صادرات این کارخانه به‌شمار می‌آید که اکنون ۱۱ هزار پرسنل دارد. حدود یک سوم از مجموع صادرات این کارخانه وارد بازار چین می‌شود. سال گذشته میلادی در اوج جنگ تجاری، بی‌ام‌و تولید «ایکس۳» را در این کارخانه متوقف کرد و اکنون از کارخانه‌های شنگیانگ در چین و روسلین در آفریقای‌جنوبی برای تولید این محصول استفاده می‌کند. /دنیای اقتصاد

پاسخ وزارت نفت به ادعای بازنگشتن ۵ میلیارد دلار پول نفت

وزارت نفت در پی انتشار اظهارات آقای محمود احمدی‌نژاد، به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد. متن توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به شرح است:

«اظهارات آقای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری محترم پیشین در گفت‌وگوی اخیر با یکی از رسانه‌ها مبنی بر دریافت نکردن 30 میلیارد دلار پول نفت فروخته شده در پنج سال گذشته، کذب محض است و هیچ پایه و اساسی ندارد. همچنین ادعای ایشان درباره بازنگشتن 5 میلیارد دلار پول نفت توسط فردی ناشناس در دبی نیز از اساس غیر واقعی و عاری از حقیقت بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ناشی از بی‌اطلاعی یا ارائه اطلاعات دروغ به ایشان است. وزارت نفت به صراحت اعلام می‌کند که درآمد حاصل از فروش محموله‌های نفتی در سر رسید مقرر دریافت و به حساب‌های قانونی کشور واریز شده است. جناب آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو  اعلام کرده‌اند که در دور گذشته تحریم‌ها، به صدها شرکت، نفت فروخته شده که یکی از آن‌ها بابک زنجانی بوده است. مزید اطلاع ایشان و افکار عمومی باید اعلام کنیم که در دور گذشته تحریم‌ها به هیچ وجه از سطح میانگین مجوزها و معافیت‌های بین‌المللی، نفت بیشتری فروخته نشد؛ همچنین در فروش‌های غیر متعارف هم به جز یک محموله، بقیه نتیجه‌ای بهتر از ماجراهای بابک زنجانی نداشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار