کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد که با مشارکت انجمن های زیست محیطی این شهرستان تدوین شده بود، رونمایی شد.
کد خبر: ۷۲۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 11 March 2019

به گزرش تابناک آذربایجان غربی آیین رونمایی از این کتاب روز دوشنبه با حضور مسوولان مهاباد، اعضای انجمن های زیست محیطی این شهرستان و جوامع محلی پیرامون تالاب کانی برازان مهاباد برگزار شد.
این کتاب در هشت فصل و 148 صفحه رنگی در انتشارات نشر طلایی به چاب رسیده و افق 20 سال آینده تالاب بین المللی کانی برازان و مسوولیت هر یک از دستگاه های اجرایی و جوامع محلی پیرامون این تالاب را ترسیم می کند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در حاشیه این آیین گفت: در برنامه مدیریت جامع تالاب کانی برازان مهاباد سه هدف راهبردی شامل مدیریت آب و خاک، حفاظت از تنوع زیستی و افزایش آگاهی مردم از وجود تالاب پیگیری شده است.
حجت جباری افزود: معیشت مردم حاشیه تالاب و جوامع پیرامون آن به وضعیت این تالاب وابسته است و مردم باید از راهکارهای حفاظت و شیوه ممانعت از تخریب تالاب آگاه باشند تا در حفظ و حراست از آن کوشش کنند.
وی اضافه کرد: برای حفاظت از منابع آبی تالاب کانی برازان یک لاگن طبیعی برای تصفیه آب تالاب به مساحت یک هکتار با مشارکت تشکل های زیست محیطی روستاهای قره داغ و خورخوره ایجاد شده و به زودی مرحله دوم احداث این لاگن اجرایی می شود.
وی از تلاش های انجمن های زیست محیطی مهاباد برای تدوین برنامه مدیریت جامع و همکاری و همراهی مسوولان این شهرستان برای اجرای آن قدردانی کرد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نیز گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب ها به عنوان یک فرآیند مشارکتی با رویکرد زیست‌ بومی و با حضور جوامع محلی اطراف این تالاب تهیه و تدوین شده و اینک به صورت یک کتاب و سند عملیاتی درآمده است.
فاروق سخنور افزود: در فرایند تدوین این سند نظرات کارشناسی و دانش بومی ذینفعان تالاب با برگزاری چهار کارگاه های فنی، بررسی شده و به تایید و تصویب به مسوولان شهرستان رسیده است.
وی با اشاره به اهمیت بالای تالاب کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور و نقش مهم آن در تامین معیشت پایدار برای جوامع محلی و حفاظت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه ادامه داد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست با توجه به الزامات قانونی، مکلف به تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع (با رویکرد زیست بومی) برای اکوسیستم های حساس از جمله تالاب کانی برازان است.
وی ادامه داد: تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد یکی از مهم ترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی درشمال غرب کشور به شمار می رود.
فرماندار مهاباد هم گفت: مایه افتخار است که دوستداران محیط زیست مهاباد در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کانی برازان پیشتاز هستند و این سند را به صورت کتابی تهیه و تدوین کردند.
ایرج شجاعی افزود: با تدوین این سند نقشه راه، افق 20 ساله و برنامه ریزی های این شهرستان در زمینه حفظ و حراست از این تالاب مشخص شده است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود با وسعتی افزون بر 910 هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود. 
بر اساس آخرین بررسی ها تعداد 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی زی، این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد. 
از گونه های مهم پرندگان این تالاب می توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد. 
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار