هنوز چند روزی تا پایان سال 97 باقی است اما بازارهای راکد حکایت از این دارد که جیب‌ها خالی‌شده است با اینکه خیابان‌ها مملو از جمعیت است اما کمتر مغازه‌ای را می‌توان در سطح شهر یافت که مشتری داشته اشد، افزایش بیش از اندازه قیمت اجناس و تورم باعث شده تا مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند و به همین دلیل تنها به خرید مایحتاج ضروری خود بسنده می کنند.
کد خبر: ۷۲۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 14 March 2019

هنوز چند روزی تا پایان سال 97 باقی است اما بازارهای  راکد حکایت از این دارد که جیب‌ها خالی‌شده است با اینکه خیابان‌ها مملو از جمعیت است اما کمتر مغازه‌ای را می‌توان در سطح شهر یافت که مشتری داشته اشد، افزایش بیش از اندازه قیمت اجناس و تورم باعث شده تا مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند و به همین دلیل تنها به خرید مایحتاج ضروری خود بسنده می کنند.

گرانی‌های سرسام‌آور فشار بسیار زیادی را در اواخر سال بر مردم وارد کرده است، بااینکه بسیاری از کارمندان و کارگران عیدی و حقوق اسفند خود را دریافت کرده‌اند اما به گفته اغلبشان نمی‌توانند خرید چندانی داشته باشند.

در ماه های اخیر با افزایش قیمت ارز به یک باره قیمت سایر اقلام نیز در بازار افزایش پیدا کرد اما با وجود آنکه دولت توانست تا حدودی قیمت ارز را کاهش دهد قیمت‌ها در سایر بازارها کاهش نداشت و حتی روند سعودی خود را نیز از دست نداده و همچنان رو به افزایش هستند.

بسیاری از اقتصاددان‌ها و برخی از نمایندگان مجلس دلیل رو به افزایش در بازارها را عدم اعتماد بازار به سیاست‌ها دولت عنوان می‌کنند و بر این عقیده هستند که سال آینده وضعیت از شرایط موجود نیز بدتر خواهد شد و این امکان وجود دارد در صورتی که آمریکا معافیت‌های خرید نفت برخی از کشورها را تمدید نکند اوضاع اقتصادی کشور شرایط بدتری را داشته باشد.

اما برخی دیگر ریشه مشکلات را در داخل جستجو می‌کنند و بی مدیریتی‌ها را عامل این گرانی می‌دانند، با اعتقاد این افراد رانت‌خواری و سو استفاده از موقعیت های شغلی دلیل این اوضاع است.

بهرام پارسایی، در تبیین دلایل گرانی‌های اخیر، اظهار کرد: همه مسئولان در مقابل مردم مسئول هستند. این بدان معناست که بهانه‌هایی همچون تحریم، رانت و فساد برای حل مشکلات مردم پذیرفتنی نیست. اگر کسی نمی‌تواند در شرایط فعلی کاری انجام دهد باید مسئولیت را واگذار کند.

وی تاکید کرد: همه مسئولان از رده کارشناسان تا مدیران ارشد اگر در مبارزه با فساد و حل مشکلات اقتصادی جدیت نداشته باشند کار پیش نمی‌رود. ما هم معتقد هستیم که تحریم اثر گذاشته است اما در موارد متعدد تحریم بهانه است. آب گل آلودی به وجود آمده که رانت‌خواران و فاسدان با عنایت به تجربه قبلی خود به راحتی از آن سوء استفاده می‌کنند و برخوردی هم با آنها نمی‌شود. نمونه بارز آن در مورد گوشت است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وارد کنندگان گوشت مشخص هستند که به راحتی می‌توان بر آنها نظارت داشت. نمونه دیگر در مورد خودروسازی است که ما تنها دو شرکت خودروسازی داریم، اما برخوردها به گونه‌ای شده که این شرکت‌ها بعدهای نظارتی و قضائی را بر نمی‌تابند و کارشان را انجام می‌دهند. قطعاً اگر عزم و اراده وجود داشته باشد می‌توان جلوی ۵۰ درصد گرانی و تورم و به دنبال آن فشار بر گرده مردم را گرفت. 

پارسایی با تاکید بر لزوم وجود اقتدار و جدیت بخش‌های نظارتی، اظهار کرد: شرایط کشور ایجاب می‌کند که نهادهای نظارتی جدی‌تر ورود کنند و قبل از آنکه مشکلی در بین مردم ایجاد شود، این مسائل را رسیدگی کنند. 

این عضو فراکسیون امید توضیح داد: این‌که دائماً برخی بگویند وضعیت خوب است کار را مشکل‌تر می‌کنند. از طرف دیگر هجمه به دولت درست نیست. همه می‌دانند که شروع شرایط موجود از خروج آمریکا و ترامپ از برجام رخ داد، اما عدم هماهنگی‌ها و نبود جدیت در حل مشکلات مردم و در مجموعه قوا و مسئولان باعث تشدید فشارها شد. 

وی در پایان و در جمع‌بندی گفت: شاید ۵۰ درصد عامل گرانی‌ها تحریم باشد، اما ۵۰ درصد دیگر به عدم هماهنگی‌های داخلی و نبود نظارت نهادهای نظارتی و فرصت‌طلبی سودجویان و فرصت‌طلبان برمی‌گردد که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و نتیجه آن افزایش فشار بر مردم است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار