دریاچه ارومیه که در چند سال اخیر با مشکلات زیادی رو به رو بوده است این روز‌های نیز با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد.
کد خبر: ۷۲۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 14 March 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی دریاچه ارومیه که در چند سال اخیر با مشکلات زیادی رو به رو بوده است این روز‌های نیز با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد.

علی رغم این همه مشکلات مردم و مسئولان همگی پای کار آمدند تا مرحمی باشند بر زخم‌های نگین فیروزه‌ای ایران "دریاچه ارومیه".

همان اوایل دولت یازدهم بود که رئیس جمهور در سفر به ارومیه از احیای دریاچه ارومیه خبر داد و از همان زمان نیز ستاد احیای دریاچه ارومیه به در تهران و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی تشکیل شد و برای احیای نگین فیروزه‌ای آذربایجان غربی طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی با اعتبار‌های کلان دولتی اجرا کردند.

سال ۹۳ بود که ستاد احیای دریاچه ارومیه از تثبیت تراز آبی دریاچه ارومیه خبر داد و عنوان کرد که الویت اصلی ستاد ثبیت سطح تراز اکولوژیک و بیولوژیک دریاچه است.

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سر گرفته می شود

 

از همان سال به بعد با رها سازی آب سد‌ها به سمت دریاچه، احداث کانال کانی سیب و انجام دیگر اقدامات و از طرف دیگر بارش‌های خوب باعث شد نگین فیروزه‌ای آذربایجان غربی جانی دوباره بگیرد.

یکی از اقداماتی که در تثبیت و بالا آمدن سطح تراز آبی دریاچه ارومیه تاثیر بسزایی داشت، رها سازی آب از سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه بود که در این سه سه سال اخیر در کمک به احیای دریاچه ارومیه سهم خوبی داشت.

اما در این میان توقف رهاسازی آب از سد مهاباد طی چند روز اخیر به یک موضوع مهم بین رسانه‌ها و مردم مطرح شده است.

دو هفته قبل، بعد از آنکه ستاد احیای دریاچه ارومیه رهاسازی ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد شهرستان مهاباد را درخواست کرد، مهندس جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار توقف رهاسازی آب از سد این شهر شد و نوشت: مرحله دوم رهاسازی ۳۰ میلیون مترمکعب آب این سد در حال پایان است و کشاورزان و تشکل‌های مردم نهاد نگران تامین آب کشاورزی و شرب مهاباد هستند.

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سر گرفته می شود

محمودزاده در بخشی دیگر از نامه خود نوشت: درخواست رهاسازی ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر آب از سد مهاباد از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه بهانه سرریز شدن احتمالی آب این سد مطرح شده است.

وزیر نیرو با درخواست محمودزاده موافقت کرد و دستور توقف رها سازی آب سد مهاباد (۱۹ اسفند) ماه توسط وزیر نیرو صادر شد، اما دو روز بعد ستاد احیای دریاچه ارومیه در واکنش به این دستور وزیر نیرو اعلام کرد: ستاد احیا به جد پیگیر ادامه رهاسازی از سد مهاباد خواهد بود و رهاسازی از سد مهاباد دوباره از سر گرفته می‌شود.

ستاد احیا دریاچه در خصوص نگرانی‌های شهروندان مهابادی جهت تامین حق آبه کشاورزان و آب شرب شهری در سال آتی، اعلام کرد؛ حقابه شرب و کشاورزی در تمامی سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه رعایت می‌شود و تنها حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به پیکره رها سازی می‌شود.

 

ندادن حقابه ی دریاچه ارومیه عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه

 

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به توقف رها سازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه و موافقیت وزارت گفت: متاسفانه رها‌سازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه با نامه کتبی نماینده مهاباد به وزیر نیرو متوقف شده، در حالی‌که میزان ذخیره آب سد مهاباد مشخص است و در صورت رهاسازی با مدیریت درست می‌توان میزان آب را مدیریت کرد تا مشکل خاصی در مصارف آب شرب و کشاورزی به وجود نیاید.

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سر گرفته می شود



مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه، تجاوز به حقابه این دریاچه یکی از دلایل خشک شدن آن در طی دهه‌های اخیر بوده است افزود: رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه حقابه زیست محیطی دریاچه بوده و منابع و مصارف کشاورزی مشخص شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه رها سازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه از سر گرفته می‌شود، افزود: مطمئناً با تلاش‌های ستاد احیا بزودی ادامه رها سازی از سد مهاباد محقق می‌شود.

سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: ورود رواناب‌ها و آب رها سازی شده از سد‌های استان تأثیر قابل ملاحظه‌ای در وضعیت در یاچه ارومیه داشته که در حال حاضر رشد ۲۱ درصدی تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهدیم.

سرخوش، وسعت فعلی دریاچه ارومیه را ۲۴۴۸ کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: افزایش ۲۴۰ کیلومتری وسعت دریاچه و افزایش ۴۹۰ میلیون مترمکعبی حجم آب نشان از بهبود وضعیت دریاچه دارد.

 

وزارت نیرو و جهاد کشاورزی همراه با ستاد احیای دریاچه ارومیه نیستند

 

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازارومیه، با اشاره به تشکیل جلسه فراکسیون احیای دریاچه ارومیه با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست گفت:متاسفانه وزارت نیرو به درخواست زیست محیط زیستی نظر مثبت داده است.

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سر گرفته می شود

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:علی رغم اینکه سد‌ها در آستانه سرریز هستند و ۹۰ درصد سد مخزن سد‌ها پر است، اما برخی مسئولان از رها سازی آب به سمت دریاچه ارومیه مخالفت می‌کنند.

بهادری گفت: یکشنبه هفته آینده جلسه‌ای با حضور آقای تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود و ان شاءالله رها سازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سر گرفته می‌شود.

 

رهاسازی ۷۱ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه

رضا جهیمی مدیر منابع آب مهاباد نیز در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، افزود: منابع و مصارف سد‌های مخزنی از طریق شرکت ملی مدیریت منابع آب ایران تصویب و و ابلاغ می‌گردد و لذا حجم و زمان ذخیره رها سازی بر اساس میزان ورودی و حجم ذخیره در سد‌ها توسط شرکت مذکور تعیین و ابلاغ می‌گردد.

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سر گرفته می شود

وی ادامه داد:مطابق روال سال‌های قبل رها سازی آب از سد‌ها بر اساس میزان ورودی آب به سد و حجم آب ذخیره شده و به صورت مرحله‌ای انجام می‌پذیرد.

مدیر منابع آب مهاباد گفت: تاکنون حدود ۷۱ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری (۹۸-۹۷) از سد مهاباد رها سازی شده و براساس مسزان ورودی و حجم آب موجود رهاسازی متوقف شده است.

جهیمی تصریح کرد:در صورت افزایش میزان ورودی و همچنین افزایش حجم آب و اعلام رها سازی از طرف شرکت ملی منابع آب ایران مجددا رهاسازی متناسب با مجوز صادره و حجم تعیین شده از هفته آتی انجام خواهد پذیرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار