معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
کد خبر: ۷۲۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 18 March 2019
ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی/ میراث ناملموس استان به 33 مورد رسید

به گزارش تابناک آذربایجان غربی حسن سپهرفر با اشاره به اسامی آثار ناملموس آذربایجان‌غربی که اخیرا در فهرست آثار ملی قرار گرفتند، اظهار کرد: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی افزود: پس از پایان پژوهش‌های میدانی و مستندسازی موضوعات، این پنج اثر ناملموس استان در کمیته ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با احراز اهمیت موضوع، آثار مذکور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: در راستای حفظ سنت‌ها و ادبیات شفاهی که در دهه‌های اخیر دستخوش تغییرات بیشتری شده بود، پرونده بیت و حیران خوانی پس از حدود یک سال تلاش تحقیقی تهیه شد و سرانجام به ثبت رسید.

وی عنوان کرد: با ثبت این آثار، تعداد کل پرونده‌های میراث ناملموس استان تاکنون به ۳۳ عنوان مورد رسید و به دلیل گستردگی و تنوع موضوعات برای حفظ آثار ناملموس استان به مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان نیاز است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار