نامه سناتورهای آمریکایی به پادشاه سعودی، معافیت 90 روزه عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران، ادعای هک تلفن همراه همسر و پسر نتانیاهو و بلوکه کردن دارایی های پسر بن لادن توسط عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اختلاف در دولت ترامپ بر سر تقابل‌ با سپاه پاسداران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۲۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 20 March 2019

نامه سناتورهای آمریکایی به پادشاه سعودی، معافیت 90 روزه عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران، ادعای هک تلفن همراه همسر و پسر نتانیاهو و بلوکه کردن دارایی های پسر بن لادن توسط عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اختلاف در دولت ترامپ بر سر تقابل‌ با سپاه پاسداران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، تلاش‌های دولت آمریکا برای فشار بر ایران و سیاستمداران و نیروهای هم‌پیمان این کشور در عراق، علاوه بر تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و بغداد به بروز اختلافات داخلی در دولت «دونالد ترامپ» منجر شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز با گزارش این خبر در روز سه‌شنبه افزود مقام‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا می‌گویند افزایش فشارها بر عراق ممکن است خشم پارلمان و برخی جریان‌های سیاسی در این کشور را به دنبال داشته باشد و جابجایی ۵۲۰۰ نظامی آمریکا در عراق را با دشواری‌هایی مواجه کند.

مطابق این گزارش، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا که تقابل‌جویی‌هایش با ایران در حال حاضر به روابط میان آمریکا و متحدان اروپایی‌ این کشور لطمه زده در تلاش است بغداد را به اعمال فشار علیه تهران وادار کند. او قرار است روز سه‌شنبه برای گفت‌‌و‌گو با مقام‌های کویت، رژیم صهیونیستی و لبنان به غرب آسیا سفر کند.

یکی از طرح‌هایی که پامپئو و برخی از مقام‌های کاخ سفید پیشنهاد داده‌‌اند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریست خارجی» است.

اختلاف در دولت ترامپ بر سر تقابل‌ با سپاه پاسداران/معافیت 90 روزه عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران/ نامه سناتورهای آمریکایی به پادشاه سعودی/ادعای هک تلفن همراه همسر و پسر نتانیاهو

نیویورک‌تایمز نوشته در صورتی که این طرح اجرایی شود، این اولین بار است که آمریکا یکی از بخش‌های نظامی حکومت کشور دیگری را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این طرح ممکن است نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار دهد. 

«رضا نصری»، کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در پیامی در فضای مجازی در همین خصوص نوشت: «اگر طرفین کنوانسیون‌های ژنو در یک بدعت جدید نیروهای مسلح یکدیگر را "سازمان تروریستی" بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً "تروریست" تلقی شده و محاکمه شوند.»

طرح آمریکا همچنین خواستار آن است که برخی از گروه‌های نظامی هم‌پیمان با ایران در عراق به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» معرفی شوند. مقام‌های عراقی که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند نیز مشمول تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت‌های مسافرتی خواهند شد.

نامه سناتورهای آمریکایی به پادشاه سعودی

9 نماینده مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه از ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی خواسته‌اند مخالفان حکومت پادشاهی این کشور را آزاد کند.

نمایندگان مجلس سنا در این نامه نوشته‌اند: «علاوه بر سازمان‌های معتبر بین‌المللی که جزئیات دقیقی از بازداشت خودسرانه و بدون محاکمه فعالان صلح‌طلب و مخالفان [سعودی] ارائه کرده‌اند درباره تبعیض‌های نظام‌مند علیه گروه‌های زنان، اقلیت‌های قومی و بدرفتاری با کارگران مهاجر و سایرین هم مستندات متقنی وجود دارند.»

فشارها علیه سوء رفتارهای عربستان سعودی با مخالفانش بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی شدت گرفته است.

معافیت 90 روزه عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای یک دوره ۹۰ روزه دیگر عراق را از تحریم‌های بخش انرژی علیه ایران معاف کرده است.

دولت ترامپ پیش از این در ماه دسامبر در ماه دسامبر عراق را برای یک دوره ۹۰ روزه از تحریم‌ها علیه ایران معاف کرده بود. دوره معافیت اول امروز، ۱۹ مارس به پایان می‌رسید.

معافیت جدید به عراق اجازه می‌دهد به خرید برق از ایران ادامه دهد.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به شرط عدم افشای نام با سی‌ان‌بی‌سی گفت‌وگو کرده گفت: «با آنکه هدف از صدور این معافیت کمک به عراق برای کاستن از کمبودهایش در زمینه انرژی است کماکان به گفت‌وگو با شریکانمان در عراق درباره تحریم‌های ایران ادامه می‌دهیم.»

«دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ادعای هک تلفن همراه همسر و پسر نتانیاهو

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر هک تلفن همراه «بنی گانتز» رئیس ائتلاف «کاحول لاوان» (آبی سفید) و نیز «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی توسط ایران، حالا روزنامه‌ای سعودی خبری جدیدی در این باره منتشر کرد.

«ایندیپندنت عربی» مدعی شد، ایران تلفن همراه «ساره» و «یائیر» همسر و پسر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را هک کرد تا مکالمات نتانیاهو را در منزلش شنود کند.

اختلاف در دولت ترامپ بر سر تقابل‌ با سپاه پاسداران/معافیت 90 روزه عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران/ نامه سناتورهای آمریکایی به پادشاه سعودی/ادعای هک تلفن همراه همسر و پسر نتانیاهو

در ادامه این گزارش آمده، هک تلفن‌های ساره و یائیر چند ماه پیش انجام شده و این موضوع «رسوایی بزرگ برای امنیت سایبری اسرائیل» به شمار می‌رود. مشخص نیست اطلاعاتی که ایرانی‌ها به آن دست پیدا کرده‌اند، چه چیزی است.

بر اساس گزارش شبکه اسرائیلی «مکان»، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی خبر وبگاه ایندیپندنت عربی را تکذیب و اعلام کرد خبر هک تلفن همراه خانواده نتانیاهو صحت ندارد.

«تامیر پاردو» رئیس پیشین «موساد» در این باره اعلام کرد، مسأله افشای هک تلفن گانتز توسط ایران مانند «عملیاتی تخریبی» در زمان انتخابات است و در صورت کشف هک تلفن مقامی عالی‌رتبه، مصالح امنیتی در آن است که این موضوع مخفی بماند زیرا به «امنیت اسرائیل» ضربه وارد می‌کند.

وی افزود، در این موارد بسیار سخت است که هویت هکرهای تلفن همراه یا رایانه شناخته شود.

گانتز هفته جاری اعلام کرد، ماجرای هک تلفنش توسط ایران صحت ندارد و نتانیاهو این قصه را در آستانه انتخابات به رسانه‌ها داده است.

بلوکه کردن دارایی های پسر بن لادن توسط عراق

دارایی‌های «حمزه بن‌لادن»، پسر سرکرده سابق گروه تروریستی القاعده را بلوکه کرد.

وبگاه خبری «ارم» گزارش داد که کمیته «بلوکه کردن دارایی‌های تروریست‌ها» وابسته به دبیرخانه کل شورای وزیران عراق با انتشار اسناد رسمی اعلام کرده است که نام حمزه اسامه بن لادن، شهروند سعودی را به لیست افراد و نهادهایی که دارایی آن‌ها بلوکه شده و ممنوع‌السفر هستند، اضافه کرده است.

این کمیته اعلام کرده است که این تصمیم به زودی به وزارتخانه‌ها، نهادهای غیر وزارتی، استان‌ها، شوراهای استانداری، مؤسسات مالی و غیر مالی و ادارات ذی ربط ابلاغ خواهد شد.

وزارت کشور عربستان سعودی نیز دهم اسفند اعلام کرده بود که تابعیت سعودی حمزه بن لادن را از وی سلب کرده است.

این اقدام ریاض به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از تعیین جایزه برای یافتن پسر بن‌لادن از سوی وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار