این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت مواد غذایی پس از تعطیلی نوروز، حمایت صندوق بین‌المللی پول از توقف رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو، چه بلایی سر سهام بوئینگ آمد؟، ۹۷ درصد از درآمد‌های مالیاتی سال ۹۷ وصول شد، ضمانت نامه دیناری برای صادرکنندگان به عراق، روند صعودی طلای جهانی متوقف شد، مذاکرات تجاری آمریکا و چین هفته آینده از سر گرفته می‌شود و توزیع بیش از ۳۹ هزار تن میوه شب عید را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲ 23 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت مواد غذایی پس از تعطیلی نوروز، حمایت صندوق بین‌المللی پول از توقف رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو، چه بلایی سر سهام بوئینگ آمد؟، ۹۷ درصد از درآمد‌های مالیاتی سال ۹۷ وصول شد، ضمانت نامه دیناری برای صادرکنندگان به عراق، روند صعودی طلای جهانی متوقف شد، مذاکرات تجاری آمریکا و چین هفته آینده از سر گرفته می‌شود و توزیع بیش از ۳۹ هزار تن میوه شب عید را در بر دارد.

نوبخت: بودجه ۹۷ بدون کسری بسته شد

محمد باقر نوبخت در صفحه شخصی خود با اشاره به بسته شدن بودجه ۹۷ بدون کسری نوشت، مصارف اجتناب ناپذیر در سقف منابع وصولی با صرفه‌جویی‌های لازم تنظیم شد. دستگاه‌های اجرایی با درک مضایق و آگاهی از محدودیت‌های بودجه‌ای برای تلاشی مضاعف در سال ۹۸ آماده شوند. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به موضوع سیل دراستان‌های شمالی کشور اشاره کرد و از ارسال تنخواه و اعزام مسئولان بنیاد مسکن به ۴ استان سیل زده خبر داد. وی همچنین تاکید کرد، بعد از ارزیابی خسارت سیل، در اولین جلسه دولت اقدام مالی لازم صورت می‌گیرد.

کاهش قیمت مواد غذایی پس از تعطیلی نوروز

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ا تاکید بر اینکه قیمت مواد غذایی در روزهای آینده و پس از تعطیلی کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: از یک سو عرضه بیشتر کالاهای اساسی به بازار و از سوی دیگر بازگشایی ادارات و سازمان‌ها باعث کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: مردم در روزهای باقی مانده از تعطیلات عجله‌ای برای خرید نداشته باشند و به اندازه نیاز روزانه خود مواد غذایی خریداری کنند چرا که طی روزهای آینده قیمت این مواد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. وی ادامه داد: نرخ ارز طی هفته‌های اخیر ثابت مانده است بنابراین افزایش قیمت مواد غذایی دلیل منطقی ندارد. به زعم وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به میزان کافی در انبارها موجود است و در حال حاضر کشور نیازی به واردات ندارد. سبحانی‌فر علت افزایش قیمت ها در روزهای نخست سال ۹۸ را ناشی از افزایش تقاضا مردم در بازار و نقش کمرنگ دستگاه‌های نظارتی دانست و گفت: این دستگاه‌ها باید با برقراری شیفت‌های نوروزی از فعالیت سوداگران جلوگیری کنند. وی اظهار کرد: افزایش قیمت مواد غذایی در روزهای نخست سال دلیل منطقی ندارد و قیمت ها با تداوم  نظارت کنترل پس از پایان تعطیلات کاهش پیدا می‌کند. /خانه ملت

حمایت صندوق بین‌المللی پول از توقف رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو

«گری رایس» سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت: صندوق پول از تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر متوقف کردن افزایش نرخ بهره حمایت می کند و آن را یک حرکت دور اندیشانه در بحبوبحه بلاتکلیفی اقتصادی می‌داند. وی افزود: با توجه به میزان بلاتکلیفی های جهانی که اقتصاد ایالات متحده در حال روبرو شدن با آن است، حمایت خود را از تصمیم فدرال رزرو برای صبور بودن در تعیین تغییرات در نرخ بهره صندوق های فدرال اعلام می‌کنیم. سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت: فدرال رزرو به پایبندی خود به اصول وابستگی داده ها و ارتباط شفاف ادامه داده و معتقد هستیم که این تصمیم به حداقل رساندن اختلالات بازارها کمک خواهد کرد. بر پایه این گزارش، فدرال رزرو در روز چهارشنبه تصمیم به عدم افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی گرفت که علت اصلی آن به روند کُند اقتصادی نسبت داده می شود؛ ضمن اینکه کاهش یکنواخت ترازنامه خود را در ماه سپتامبر متوقف خواهد کرد. /رویترز

چه بلایی سر سهام بوئینگ آمد؟

ممنوعیت گسترده پرواز هواپیماهای بوئینگ در سطح جهان باعث ریزش شدید ارزش سهام این غول آمریکایی شده است. به نقل از سی ان بی سی، از زمان سقوط دومین هواپیمای مدل بوئینگ ۷۳۷ در اتیوپی که به ممنوعیت گسترده پرواز این مدل هواپیما در سطح جهان انجامید، ارزش سهام شرکت بوئینگ حدوداً ۳۰ میلیارد دلار سقوط کرده و از ۲۴۰ میلیارد دلار به ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده است. به عقیده تحلیل گران بازار، کاهش شدید ارزش سهام این شرکت نشان دهنده احتمال کاهش فروش این شرکت در آینده است. کاهش ۱۲ درصدی ارزش سهام شرکت بوئینگ در یک ماه نشان می‌دهد که این شرکت در آینده با مشکلات مالی شدیدی رو به رو خواهد شد. با توجه به وزن بالای بوئینگ در بین شرکت‌های بزرگ امریکایی، سقوط سهام این شرکت اثر سنگینی بر روی بورس وال استریت آمریکا نیز داشته است. طی ۲۰ سال اخیر ارزش سهام شرکت بوئینگ به طور متوسط ۱۲ درصد رشد داشته است اما با توجه به ریزش نماد این شرکت در هفته‌های اخیر پیش بینی می‌شود امسال نماد این شرکت تنها یک درصد رشد کند. به گزارش ایسنا؛ لازم به ذکر است که بوئینگ ۴۶۳۶ سفارش ساخت هواپیمای مدل ۷۳۷ دارد که حدود ۸۰ درصد از کل ۵۸۲۶ سفارش در حال ساخت این شرکت است و در صورت توقف این سفارشات، فاجعه‌ای بزرگ در انتظار بوئینگ خواهد بود. با این حال این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است نسبت به مساله ایمنی هواپیماهای خود کاملاً مطمئن است.

کرکره صرافی‌ها از فردا بالا می‌رود

بانک مرکزی اعلام کرد: پیرو اعلام قبلی از فردا شنبه صرافی‌های منتخب بانکی فعال خواهند بود و نیاز‌های ارزی هموطنان را تأمین خواهند کرد. با توجه به ضرورت تداوم ارائه خدمات ارزی به هموطنان ­در ایام نوروز، صرافی‌های بانکی طی روز‌های کاری عید نوروز باز بوده و نسبت به ارائه خدمات ارزی به مشتریان خود اقدام می‌کنند، از این رو متقاضیان می‌توانند برای تأمین نیاز‌های ارزی خود به صرافی بانکی مراجعه کنند.

۹۷ درصد از درآمدهای مالیاتی سال ۹۷ وصول شد

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به وضعیت وصول درآمدهای مالیاتی در سال ۹۷ اظهارداشت: طبق قانون بودجه سال ۹۷ رقم مصوب بالغ بر ۱۱۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان با تلاش و کوشش همکاران سازمان مالیاتی و همراهی مودیان حدود ۹۷ درصد این درآمدها وصول شد. وی با تاکید بر اینکه کار بزرگی برای وصول درآمدهای مالیاتی انجام شده است، گفت:‌ با توجه به شعار سال ۹۸، این سازمان تلاش خود را برای حمایت از رونق تولید خواهد کرد و در این راستای رویکرد‌های سازنده وجود دارد. وی افزود:‌ تا تاریخ ۲۹ اسفند سال ۹۷ بالغ بر ۱۰۹ هزار ۱۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی مصوب قانون بودجه وصول شده است. /فارس

ضمانت نامه دیناری برای صادرکنندگان به عراق

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد: نکته حائز اهمیت، آن است که مسئولان باید قبول کنند که روابط ایران و عراق، هزینه مالی و غیرمالی دارد و اعتبار می‌خواهد؛ به این معنا که صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران که بالای ۷۰ درصد خدمات در عراق را ارائه می‌دهند؛ باید به دلیل شرایط کلی واحدهایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مورد حمایت قرار گیرند؛ چراکه با خطر عدم پرداخت و تأخیر پرداخت مواجه هستند؛ پس اگر سازمان بیمه‌ای قوی داشته باشیم که این پروژه‌ها را تضمین کند، کار به شکل بهتری پیش خواهد رفت. اکنون در حد ۳۰۰ میلیون دلار پروژه صورت می‌گیرد؛ ولی پروژه‌هایی که در گذشته اجرا شده، بالغ بر چندین میلیارد دلار است که لازمه رسیدن به سقف این میزان، داشتن یک برنامه بلندمدت است که باید یک سازمان قوی بیمه‌ای با امکانات بالا داشته باشیم تا پروژه را تضمین کند یا در صورت لزوم، ضمانت‌نامه صادر کند. یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با مهر اظهار داشت: اکنون این موضوع تا حدودی حل شده و قرار است که ضمانت نامه‌های شرکت‌هایی که با عراق کار می‌کنند، به صورت دیناری مورد قبول واقع شود؛ البته باید در این میان نظارت بر حسن انجام تعهدات را نیز انجام داد تا علاوه بر اینکه کالای باکیفیت ارسال می‌شود، بر حسن اجرای تعهدات نیز نظارت صورت گیرد. البته این یکی از آسیب‌های کلی تجارت ایران با اغلب کشورها از جمله CIS است که آنگونه که باید و شاید، به تعهدات عمل نشد.

وام ۲ میلیارد دلاری ترامپ از دویچه بانک

یک روزنامه آمریکایی به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد ترامپ تا پیش از رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا دو میلیارد دلار از دویچه بانک آلمان وام دریافت کرده است. به نقل از نیویورک تایمز، آن طور که ۲۰ نفر از مدیران فعلی و سابق این بانک آلمانی گفته‌اند، ترامپ در طول دو دهه حدود دو میلیارد دلار وام از دویچه بانک دریافت کرده است و توسط این بانک به عنوان یکی از مشتریان پر ریسک طبقه بندی شده است. دویچه بانک که این روزها حال و روز خوبی ندارد در حال انجام فرایندهای لازم برای ادغام با "کومرتس بانک" است. ترامپ در سال‌های گذشته از وام‌های دویچه بانک برای تأمین هزینه‌های ساخت آسمان خراش‌های جدید و املاک لوکس استفاده کرده است. آن طور که این گزارش دریافته است، بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های این بانک در فلوریدا، در قالب اعطای وام به پروژه‌های ساختمانی ترامپ بوده است. به گزارش ایسنا؛ هنوز کاخ سفید، دونالد ترامپ و دویچه بانک نسبت به این گزارش اظهار نظری نکرده‌اند.

روند صعودی طلای جهانی متوقف شد

قیمت طلا در بازار جهانی روز جمعه با وجود صعود بازارهای سهام، نزدیک به بالاترین رکورد خود در سه هفته اخیر ایستاد و در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۳۰۹.۲۵ دلار قرار گرفت. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۳۲۰.۲۲ دلار صعود کرده بود اما نهایتاً با ۰.۲ درصد کاهش بسته شد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۳۰۹ دلار رسید. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۰.۶ درصد رشد کرده و در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار دارد. برایان لو، مدیرکل شرکت "گلد سیلورسنترال" در سنگاپور اظهار کرد: پس از جهش قیمت بزرگی که در معاملات روز پنج شنبه بازار طلا روی داد، سودگیری زیادی پیش آمد و سرمایه گذاران به سوی بازارهای سهام رفتند.

توزیع بیش از ۳۹ هزار تن میوه شب عید

سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد که در پنج روز گذشته بیش از ۳۹ هزار و ۴۴۹ تن سیب و پرتقال در کشور با هدف تنظیم بازار توزیع کره است که این میزان معادل ۵۸ درصد مجموع میوه‌های تأمین شده شامل ۱۵ هزار و ۳۸۹ تن سیب درختی، ۱۹ هزار و ۷۴۱ تن پرتقال تامسون شمال و ۴۳۱۲ تن پرتقال والنسیای جنوب بوده که با قیمت‌های مصوب استانی به مردم عرضه شده است. لازم به ذکر است که توزیع میوه‌های طرح تنظیم بازار در بیش از ۴۰۰۰ مرکز عرضه مستقیم انجام شده و تا پانزدهم فروردین ماه ادامه خواهد داشت. پیش از این نیز مسئولان وزرات جهاد کشاورزی از ذخیره‌سازی ۶۰ هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید و آغاز توزیع آن از روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته خبر داده بودند.

مذاکرات تجاری آمریکا و چین هفته آینده از سر گرفته می شود

سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد هشتمین دور مذاکرات تجاری آمریکا و چین در سطح وزیران، با هدف دستیابی به یک توافق تجاری هفته آینده در پکن برگزار می شود. به گزارش ایرنا 'گائو فنگ' روز جمعه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن افزود: در این نشست استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و رابرت هایت لایزر نماینده تجاری این کشور با لیو هه معاون نخست وزیر چین روزهای 28 و 29 مارس به گفت و گو خواهند نشست. پس از آنکه ترامپ ضرب الاجل یکم ماه مارس برای افزایش تعرفه ها بر چین را به تاخیر انداخت این نخستین گفت و گوهای دو کشور در سطح وزیران خواهد بود. ترامپ در روز سه شنبه گفته بود مذاکرات با چین بسیار خوب پیش می رود اما رسانه های ایالات متحده می گویند که همچنان موانع عمده ای بر سر راه این توافق وجود دارند. از جمله این موانع شرط چین برای در نظر گرفتن یارانه های سنگین برای کسب و کارهای دولتی است دو طرف همچنین درباره تنظیم چارچوب اجرایی توافقنامه اختلاف نظر دارند. همچنین قرار است معاون نخست وزیر چین در ابتدای ماه آوریل بنا به دعوت به آمریکا سفر کند و در واشنگتن، نهمین دور مذاکرات بلند پایه اقتصادی و تجاری چین و آمریکا را برگزار کند.

برای خرید پراید کارکرده چقدر باید هزینه کرد؟

پراید ۱۳۱، SE با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر به مبلغ ۳۹ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برای خرید خودرو پراید بسته به مدل، کارکرد، سال تولید، آپشن و ... باید هزینه های متفاوتی را پرداخت کرد.

نوبخت: بودجه ۹۷ بدون کسری بسته شد/ کرکره صرافی‌ها از فردا بالا می‌رود/وام ۲ میلیارد دلاری ترامپ از دویچه بانک/ برای خرید پراید کارکرده چقدر باید هزینه کرد؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار