آذربایجان غربی زیباست;
مجموعه فرهنگی هنری حمام شیخ سلماس که همه ساله در نوروز پذیرای گردشگران بسیاری می باشد، از آثار حائز اهمیت تاریخی آذربایجان غربی محسوب می شود.
کد خبر: ۷۲۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸ 23 March 2019


به گزارش تابناک آذربایجان غربی، حمام این مجموعه فرهنگی بی نظیر پس از زلزله سال 1309 در زمان حكومت رضاخان در بخش جديد شهر با معماري سنتي ايراني به همت مرحوم محمد تسوجي بنا شده و در سال 1312 مورد بهره برداری قرارگرفته  است. 

در آن زمان دونهر جنوبی و غربی شهر تامین کننده آب این حمام بوده اند به طوریکه یک منبع برای ذخیری آب سرد و یک منبع برای ذخیره آب گرم در یک انبار سرپوشیده  در نظر گرفته شده بود. 

اين حمام با مساحت 860 متر مربع، دارای پلان مستطيل شكل بوده كه 350 سانتيمتر از سطح خياباني كه در مركز آن واقع شده پائين تر است و برای سرکشی به موتورخانه آن نیز دو درب چوبي ورودي از ضلع جنوبي و يك درب از ضلع غربي جهت تعبیه شده است.

مصالح ساختمانی استفاده شده در پي حمام، سنگ هاي معدني با ملات ماسه و آهك می باشد و ديوارهاي آن با تلفيق سنگ و آجر به سبك تفليسي كارشده و درکل می توان گفت مصالح به كار رفته در بنا عبارتند از سنگ، آجر، گچ، آهك و ماسه است .

حمام شیخ سلماس که در ابتدا حمام  تسوجی نام داشته است،  اولين و قديمي ترين حمام سلماس پس از زلزله سال 1309 اين شهر بوده که توسط شخصي به نام حاج مجتبي انتظاري معروف به شيخ اداره مي شد كه بعدها با نام حمام شيخ شهره عام و خاص شد . 

شهرت حمام شیخ صرفنظر از قدمت آن به خاطر معماري ارزشمندآن می باشد و به عبارتی تنها اثر باقي مانده از معماري حمام هاي سنتي در سلماس است که در سال 1379 به شماره 3475 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است . 

حمام شیخ سلماس بعد از ثبت در فهرست آثار ملي، باهمکاری اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي تبديل به مجموعه فرهنگي و هنري و نمايشگاه آثار مردم شناسي شده است و پذیرای مسافرین عزیز نوروزی این شهرستان می باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار