درپی خروج غیر منتظره کارکنان کره شمالی از دفتر ارتباطی دو کره در مجتمع صنعتی مرزی کایه سونگ، نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی نشست فوق العاده برگزار کرد.
کد خبر: ۷۲۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ 24 March 2019

به نقل از ایرنا خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز یکشنبه نوشت؛ مقام های مسئول در این نشست از اینکه کره شمالی به طور ناگهانی دست به چنین کاری زده است، ابراز تاسف کردند.

همزمان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که ظاهرا هشدارهای کره شمالی را جدی تلقی کرده است، در حرکتی نمادین از لغو برخی از تحریم های جدید علیه این کشور خبر داده است، بی آنکه جزییات آن را فاش کند.

ریاست نشست را 'چونگ یویی یونگ' مشاور ارشد امنیت ملی رییس جمهوری کره برعهده داشت او در این نشست گفت: مسئولان در حال رایزنی برای مقابله با چنین تحولاتی هستند.

در همین حال یونهاپ می نویسد که کره شمالی پس از اینکه مذاکرات کیم جونگ اون رهبر این کشور با ترامپ در هانوی شکست خورد، دست به چنین اقدامی زده است.

این دفتر ارتباطی پس از مدت ها رایزنی میان دو کشور و زمانی که مناسبات دو کره به سمت مطلوبی پیش می رفت یعنی در سپتامبر سال گذشته و به دنبال دیدار سران دو کشور بازگشایی شد.

احزاب مختلف در کره جنوبی از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و از مون جائه این رییس جمهوری کشورشان خواسته اند همه تلاش خود را برای بهبود شرایط بکار گیرد.

کره جنوبی می گوید به رغم اقدام اخیر کره شمالی درخصوص ترک این دفتر ارتباطی، این کشور همچنان برای پیشبرد طرح های ریلی و جاده ای مشترک دو کره تلاش خواهد کرد.

وزارت وحدت کره جنوبی قصد دارد پیشنهادی برای برگزاری نشست کاری با کره شمالی به منظور اجرای این طرح های دوجانبه ارایه کند اما زمان ارایه پیشنهاد را اعلام نکرده است.

در تحولی دیگر شمار زیادی از بازرگانان کره جنوبی از دولت خواسته اند به آنها اجازه دهد تا به این مجتمع و شرکت های خود سرکشی کنند اما سئول با چنین کاری موافقت نکرده است.

استفان بیگن نماینده آمریکا در کره شمالی در هفته ای که گذشت با همتایان اروپایی خود در لندن گفت و گو کرد و بار دیگر بر عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای تاکید کرد و استمرار گفت و گوها با کره شمالی را خواستار شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار