کد خبر: ۷۲۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 24 March 2019

شاید شما هم این مورد را تجربه کرده باشید که گوشی اندرویدی شما در زمان‌های مختلفی از شما بخواهد که نسخه جدیدی از فریمور سیستم‌عامل را دانلود و نصب کنید. در این زمان شما تصور می‌کنید که یک نسخه جدیدی از اندروید را نصب کرده‌اید، اما در نهایت متوجه خواهید شد که فقط چند آپدیت امنیتی خسته‌کننده را دانلود کرده‌اید. شاید این آپدیت‌ها خسته‌کننده به نظر بیایند ولی یکی از مهم‌ترین آپدیت‌ها در سیستم‌عامل اندروید به حساب می‌آیند.

 

ما در این مقاله، نگاهی گذرا به پچ‌های امنیتی و عمومی اندروید که در گوشی‌های هوشمند قرار دارند، خواهیم انداخت.

پچ امنیتی اندروید چیست؟

 

همه ما ضرب‌المثل “انسان جایز الخطاست” را شنیده‌ایم، در دنیای رایانه و اینترنت نیز این جمله کاملا صادق است. زمانی که یک نرم‌افزار نوشته می‌شود، این نرم‌افزار دارای خطاها و اشکالاتی است و برنامه‌نویسان نرم‌افزار نیز در تلاش هستند تا این خطاها را کاهش دهند، به گونه‌ای که یکی از اهداف کلیدی و مهم در برنامه‌نویسی، رفع خطا (Debug) است.

در ارایه بروزرسانی‌های امنیتی نیز این مورد اتفاق می‌افتد، هنگامی که یک خطای کوچک و یا حتی یک مشکل امنیتی بزرگ در سیستم‌عامل اندروید به وجود می‌آید، برنامه‌نویسان گوگل، پچ‌های امنیتی را برای رفع این مشکلات به کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی ارایه می‌دهند.

چرا پچ‌های امنیتی تا این حد مهم هستند؟

 

پس از این‌که شما یک پچ امنیتی جدید را برروی تلفن هوشمند خود نصب کردید، هیچ تفاوتی در عملکرد دستگاه خود مشاهده نخواهید کرد! حتی شاید شما پیش خود فکر کنید که کار کاملا بیهوده‌ای انجام داده‌اید، اما متاسفانه شما اشتباه فکر می‌کنید. ماهیت این پچ‌ها رفع اشکلات امنیتی است، این پچ‌ها تمامی حفره‌های کوچک و بزرگ امنیتی در تلفن شما را به گونه‌ای پوشش می‌دهند که شما متوجه آن نمی‌شوید.

بنابراین، پچ‌های امنیتی یکی از مهمترین اقدامات شرکت‌ها برای حفظ امنیت هستند که مانع نفوذ هگرها به گوشی شما می‌شوند.

کدام یک از گوشی‌های اندرویدی این آپدیت‌ها را دریافت می‌کنند؟

 

 

تمامی گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید، باید تا حدود دوسال این پچ‌ها را دریافت کنند و بعد از دوسال، عرضه این پچ‌ها برای گوشی‌های اندرویدی متوقف می‌شود. رفع مشکلات امنیتی و ارایه این پچ‌ها توسط گوگل انجام می‌شود، اما شرکت‌های سازنده گوشی باید این پچ را به کاربران خود ارایه کنند.

گوگل معمولا هرماه یک آپدیت امنیتی برای اندروید منتشر می‌کند و آن را به شرکت‌های سازنده گوشی نیز ارسال کرده و از آن‌ها می‌خواهد تا این پچ‌ها را برای کاربران خود منتشر کنند. طبق قوانین گوگل نیز شرکت‌ها باید این پچ‌ها را در قالب یک فریمور به سیستم‌عامل اندروید الحاق کرده و در نهایت به مشتریان خود عرضه کنند.

توزیع مرتب این پچ‌ها در گوشی‌های پیکسل گوگل مشاهده می‌شود. شرکت‌های بزرگ مثل سامسونگ هم در انتشار این آپدیت‌های امنیتی به کاربران خود، منظم عمل می‌کنند.

اما در بعضی از شرکت‌ها، انتشار این بروزرسانی‌ها با تاخیر زیاد و حتی ارایه نکردن این پچ‌ها در گوشی‌های هوشمند، همراه است. این بدان معناست که میلیون‌ها گوشی اندرویدی با عمر بیش از دو سال در دست مردم قرار دارد که هیچ آپدیت امنیتی دریافت نمی‌کنند و به طور بالقوه‌ای در معرض انواع نفوذها و حملات هکری قرار می‌گیرند. گوگل هم از وجود این مشکل آگاه بوده و قصد دارد این مشکل را حل کند.

چگونه از حملات و نفوذ هکرها در امان باشیم؟

 

صرف‌نظر از این موضوع که گوشی هوشمند شما پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کند یا خیر، بهتر است توسط راه‌هایی که به شما می‌گوییم از این حملات و نفوذهای امنیتی در امان باشید.

از کلیک کردن برروی لینک‌هایی که آن‌ها را نمیشناسید، خودداری کنید، مگر این‌که از منبع لینک و شخصی که آن را به شما ارسال کرده است، مطمئن باشید.

اپلیکیشن‌های خود را همیشه بروز نگه دارید.

از یک رمز عبور قوی و منحصر‌به‌فرد استفاده کنید، هم‌چنین از یک رمز عبور برای چند حساب کاربری استفاده نکنید و سعی کنید از برنامه‌های مدیریت رمز عبور استفاده کرده تا امنیت حساب‌های کاربری خود را افزایش دهید.

حتما گزینه تایید هویت دومرحله‌ای (Two Step Authentication) را در اکانت‌های خود فعال کنید تا حتی اگر رمز عبورتان به سرقت رفت، هیچ شخصی نتواند وارد حساب کاربری شما شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار