حجت اسلام مهدوی نژاد:
یک کارشناس دینی استان یزد با اشاره به اهمیت هنر در راستای تبیین باورها و ارزش های انقلابی،‌گفت: هنر انقلابی عینی کردن امور غیبی است.
کد خبر: ۷۳۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ 17 April 2019

حجت‌الاسلام «مهدی مهدی مهدوی‌نژاد » هم‌زمان با هفته هنر انقلاب اسلامی مراسم یادبود و بزرگداشت سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی که به میزبانی هنرمندان برگزار شد، اظهار کرد: «هنر تنزل دادن و عبور دادن معقولات از این عالم به عالم محسوسات و عینی کردن امور غیبی است» اظهار کرد: مفاهیم ملکوتی و متعالی در این عالم وجود دارد اما مادیّت دنیا گاهی جلو فهم آن مفاهیم را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که نگاه یک هنرمند و یک عارف به زیبایی‌های عالم با دیگران متفاوت است افزود: کسی که چنین فهمی پیدا می‌کند هنرمند است.

ا ین کارشناس دینی گفت: هنر یعنی اینکه بتوانی از پوسته به مغز برسی و حقیقت را بفهمی و آنچه دیگران نمی‌بینند تو بفهمی و ببینی؛ عوالم غیبی که انسان‌های ظاهربین نمی‌توانند بفهمند تو بتوانی بفهمی و درک کنی و در واقع هنر حقیقی این است که بتواند پنهان‌های حقیقی را به معرفت انسان‌ها برساند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد با اشاره به این که هنر حقیقی باید انسان را تعالی دهد و به خدا برساند ادامه داد: هنرمندی که به عرفان رسیده و توانسته امور غیبی را بفهمد می‌تواند آن را عینی کند و در معرض دید دیگران قرار دهد و او هنرمند حقیقی است .

وی با بیان این که معمولا هنرمندان دوست دارند آثارشان دیده شود از این منظر آن را حرکتی سازنده، مؤثر و ارزشمند دانست و بیان کرد: خدا به عنوان اولین و آخرین هنرمند و همچنین بزرگ‌ترین هنرمند بر این موضوع تأکید کرده و دوست دارد اثر نعمت‌هایش را بر روی بندگانش ببیند و ما همواره باید شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم .

این کارشناس مذهبی با تأکید بر این که هنر، تنها نقاشی، عکاسی و امثال این‌ها نیست بیان کرد: هنر باید در زمینه‌های مختلف از جمله رفاقت؛ که هنر برقراری و حفظ ارتباط صمیمی، مؤثر و پایدار بین انسانها است وجود داشته باشد و انسان در زندگی باید هنرمندانه به مسائل پیرامون خود نگاه کند .

وی اظهار کرد: شهدا قشنگ زیستن، با مردم لطیف و ملایم بودن و در عین خشن بودن با دشمنان را در وجود خود جمع کرده بودند که این کار، هنر می‌خواهد و امام راحل(ره) فرمودند: «شهادت هنر مردان خداست ».

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد خاطرنشان کرد: هنرمند کسی است که روحیه شاعرانه، لطیف و نرم داشته باشد ولی در برابر دشمن کوتاه نیاید و محکم بایستد .

وی با اشاره به نگاه تیزبینانه و متعهدانه شهید آوینی نسبت به آثار هنری از جمله فیلم گفت: آن هنرمند انقلابی هر جا می‌دید به حریم اهل‌بیت (ع) و مقدسات توهین می‌شود، موضع‌گیری صریح و شفاف داشت .

این کارشناس امور دینی در پایان با بیان این که هنرمند ساکت و بی‌موضع، موجب رشد و فراگیری هنر کثیف و پلید در جامعه می‌شود گفت: هنرمند باید در جهت احیای حق و رسوایی باطل حرکت کند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار