نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تأکید کرد، ایران گفتگو بر پایه زور و تهدید را نمی‌پذیرد.
کد خبر: ۷۴۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 14 May 2019
به گزارش فارس، «مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، ایران گفتگو بر پایه زور، تهدید و ارعاب را نمی‌پذیرد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در گفتگو با شبکه «سی ان ان»، گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اعزام نیرو‌های آمریکایی به منطقه غرب آسیا را «جنگ روانی» خواند و گفت: «ما قصد نداریم برای ایجاد درگیری در همسایگی‌مان تلاش کنیم چرا که هیچ کس از چنین درگیری سود نخواهد برد، به جز یک تعداد محدودی که قبلا درباره آن صحبت کرده‌ام، شامل تعدادی در واشنگتن و برخی هم در همسایگی ما».

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که تهدید کرده بود، «اگر ایران اقدامی صورت دهد، اتفاق خطرناکی خواهد افتاد»، گفت: «من نمی‌دانم منظور رئیس‌جمهور آمریکا از این جمله چه بوده، باید از خودش بپرسید. اما ایران روابط بسیار خوبی با همسایگانش دارد. ما در خلیج فارس هستیم و نه در خلیج مکزیک؛ بنابراین این سوالات باید از کسانی پرسیده شود که از هزاران مایل آن طرف‌تر به منطقه ما آمده‌اند».

روانچی ادامه داد: «ما اینجا هستیم و از منافع‌مان در همسایگی‌مان حفاظت می‌کنیم و همچنین حافظ امنیت در منطقه خلیج فارس نیز هستیم».

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که «شما در حال افزایش ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده خود هستید، دلیل آن چیست»، گفت: «دلیل آن این است که برجام و توافق هسته‌ای نتیجه سال‌ها مذاکره فشرده میان ایران و تعدادی کشور بود. زمانی که سال گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق خارج شد، شرکای ما از ما خواستند که برای خروج از برجام عجله نکنیم و ما این کار را انجام دادیم و به مدت یک سال صبر کردیم و بسیار هم صبور بودیم، اما متأسفانه بعد از یک سال به این نتیجه رسیدیم که تحولات در راستای تأمین منافع ایران، بر اساس آنچه در برجام توافق شده بود، نیست».

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: «بنابراین، ما تصمیم گرفتیم به مدت ۶۰ روز تنها به دو مورد از تعهدات ذیل برجام پایبند نباشیم و منتظر خواهیم ماند تا ببینیم طی ۶۰ روز آینده چه اتفاقی خواهد افتاد».

مجری «سی ان ان» در ادامه پرسید: «آیا ایران به دنبال سلاح اتمی است» که روانچی پاسخ داد: «خیر. این [تسلیحات هسته‌ای]بر خلاف اصول دین ماست و مقام معظم رهبری فتوایی مبنی بر حرام بودن تسلیحات هسته‌ای صادر کرده‌اند. تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایی ندارد.»
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار