سفیر کشورمان در لندن مواضع ایران را درباره وضعیت اخیر برجام و اقدام متقابل ایران تشریح کرد و در این باره گفت که ایران می‌خواست پیام مهمی بفرستند و آن این بود که وضعیت باید اصلاح شده و جبران خسارت به عمل بیاید.
کد خبر: ۷۴۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ 15 May 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه انگلیسی اسکای‌نیوز در تشریح وضعیت برجام پس از اقدام متقابل ایران مبنی بر کاهش سطح تعهدات برجامی خود و در پاسخ به این سوال که آیا برجام از بین رفته است، گفت: هنوز نه. ما بسیار امیدواریم که بتوانیم تصمیماتی بگیریم که بتواند اوضاع را بهبود ببخشد. اما تصمیماتی که ایران در حال حاضر اتخاذ کرده است در چارچوب برجام است. این تصمیم‌ها برای تضعیف برجام اتخاذ نشده و در واقع در راستای این اجرای مؤثرتر برجام هستند. از آن‌جا که برجام مدتی است که اجرا نمی‌شود و ایران تمامی تعهدات خود را انجام می‌داده است، اما طرف‌های دیگر [برجام]نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند، این شرایط نمی‌تواند بدین شکل ادامه پیدا کند. ایران می‌خواست سیگنال بسیار مهمی بفرستد که وضعیت باید اصلاح شده و جبران خسارت به عمل بیاید؛ بنابراین ما از چارچوب خود برجام استفاده کردیم تا اخطار را بدهیم که از اعضای دیگر [برجام]می‌خواهیم تا به تعهدات خود عمل کنند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه تعیین شده از سوی ایران برای اعضای برجام در راستای عمل به تعهداتشان، اگر اروپایی‌ها موفق نشوند در این بازه کاری انجام دهند، اقدامات ایران چه چیزی خواهد بود گفت: همان طور که گفتم نوعی کمبود اعتماد میان اعضای توافق وجود دارد و ما در واقع منافعی را که در چارچوب برجام برای اقتصادمان تعریف شده‌اند را کسب نکرده‌ایم. ما تعهداتمان را بدون دریافت چیزی در قبال‌شان انجام داده‌ایم. امیدواریم شرکای اروپایی برجام بتوانند پس از یک سال شکیبایی ایران به راهکار‌های مذاکره شده دست یابند که به ایران اجازه می‌دهد نفت خود را صادر کرده و سود آن را کسب کند.

سفیر کشورمان در لندن همچنین درباره کار‌های دیگری که شرکای اروپایی برجام می‌توانند انجام دهند گفت: آن‌ها باید بتوانند قوی‌تر باشد و بیشتر خطر کنند چرا که این مسائل چیز‌های آسانی نیستند. آن‌ها باید، برای نجات توافق هسته‌ای، خطر کنند، وگرنه نمی‌شود به گونه‌ای که اکنون هست ادامه پیدا کند.

وی درباره اینکه اگر اروپا نتواند این خواسته‌ها را برآورده کند آیا ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت گفت: ما در حال حاضر هم در حال غنی‌سازی اورانیوم هستیم، اما محدودیت‌هایی وجود دارد و ما باید به تعهدات خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم در آن چارچوب، عمل کنیم. اما گفته‌ایم که اگر از [اجرای امور یاد شده]حمایت نشود، ما برخی از آن چارچوب‌ها را به حالت تعلیق درآورده و فراتر از چارچوب تعیین شده در توافق هسته‌ای عمل خواهیم کرد.

بعیدی نژاد در ادامه درباره ابراز نگرانی اخیر جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس درباره عواقب این تصمیم برای ایران گفت: اگر آن‌ها نتوانند راهکاری پیدا کنند پیامد‌های خطرناکی از سوی ایران ایجاد خواهد شد و پیش از این نیز تشریح کرده‌ایم که این پیامد‌ها چه خواهند بود و اگر ظرف ۶۰ روز راهکاری در میان نباشد، ایران مرحله دوم اقدامات خود را که اعلام شده است انجام خواهد داد؛ مطمئناً شرایط بدتر خواهد شد. امیدواریم این پیام ایران را بسیار جدی گرفته و راهکاری بیابند.

وی در ادامه درباره این که این اقدام متقابل ایران از سوی شرکای اروپایی برجام یک اولتیماتوم تلقی شده است توضیح داد: این یک اولتیماتوم نیست بلکه تنها درخواستی برای اجرای مؤثر توافق هسته‌ای می‌باشد. توافقی در میان است که دستاوردی چندجانبه و موفقیتی در دیپلماسی چندجانبه بوده است و آن‌چه ایران می‌خواهد، اجرای این توافق است.

سفیر کشورمان در لندن درباره جنگ روانی اخیری که آمریکا از طریق اعزام برخی ادوات جنگی به خاورمیانه فرستاده است، احتمال وقوع جنگ و آمادگی ایران برای آن گفت: من فکر می‌کنم این بخشی از تمرین نظامی نمایشی دولت آمریکا است. تحلیل ما این است که آمریکا یا حداقل رئیس جمهور ترامپ، نمی‌خواهد وارد یک درگیری نظامی با ایران شود به دلیل این که می‌داند این اقدام تا چه اندازه می‌تواند برای آمریکا و منطقه [خاورمیانه]فاجعه‌بار باشد. اما با وجود این که ما از هرگونه گسترش دامنه تنش نظامی در منطقه دوری جسته‌ایم، من اطمینان می‌دهم که دولت و نیرو‌های مسلح ایران برای هر احتمالی در منطقه آمادگی کامل دارند؛ بنابراین آن‌ها نباید عزم ایران را برای مقابله با گسترش تنش‌ها در منطقه بیازمایند. ما برای هرگونه احتمالی آماده هستیم. برای اولین بار می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که مردم ایران از حکومت خود در راستای آماده شدن برای چنین احتمالات و سناریو‌هایی مختلف کاملاً حمایت می‌کنند.

وی همچنین درباره ادعای نقش داشتن ایران در بروز خرابکاری‌های اخیر در چند نفت‌کش در خلیج فارس و حمله به خط انتقال نفت در عربستان گفت: متأسفانه این چیز جدیدی نیست که هر مشکلی در منطقه به ایران یا آن‌چه نیرو‌های نیابتی ایران می‌خوانند، نسبت داده شود. ما همیشه این احتمالات را رد کرده‌ایم و ایران اولین کشور خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه است. ما از حساسیت اوضاع آگاهیم و نسبت به این اقدامات، بسیار نگران و بدگمانیم. متأسفانه سوء برداشت‌هایی وجود داشت و کشور‌های درگیر این اقدامات احتمال بروز چنین خرابکاری‌هایی را رد می‌کردند. اما ناگهان اخباری پیرامون این منتشر می‌شد که پیام را به شکلی مخابره می‌کردند که سعی داشتند ایران را درگیر این اتفاقات کنند. ما کاملاً این را رد می‌کنیم و این [مسئله]برایمان بسیار مشکوک است و امیدواریم که کمیسیون بین‌المللی بررسی حقایق، بتواند دلیل این خرابکاری‌هایی را که برای ما بسیار مشکوک به نظر می‌رسند، پیدا کند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا ایران به گونه‌ای ناعادلانه برای این اتفاقات مقصر دانسته می‌شود، توضیح داد: ایران همواره به گونه‌ای ناعادلانه برای بسیاری از چیز‌ها در منطقه مقصر تلقی شده است. ما کشوری بوده‌ایم که در ارتباطی خوب با همسایگانمان و در خلیج فارس، هزینه زیادی برای صلح و ثبات منطقه پرداخته است. ما به تعهدات بین‌المللی خود و همچنین مسئولیت خود برای حفظ صلح و ثبات در منطقه پایبند خواهیم بود.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار