مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت‌: تهیه رادار هواشناسی اولویت اصلی هواشناسی استان است.
کد خبر: ۷۴۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ 15 May 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی حبیب عبدلی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد افزود: متأسفانه استان از لحاظ دارا بودن ادوات هواشناسی ضعیف بوده و تهیه رادار هواشناسی اولویت اصلی این سازمان است.

عبدلی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۶-۹۷ آذربایجان غربی از نظر میزان بارش رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: از آغاز سال زراعی ۹۷-۹۸ رتبه استان تاکنون در میزان بارش‌ها هفتم کشوری بوده است.

وی با اشاره به بارش‌های اخیر و حیات دوباره دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: این بارش‌ها دلیل بر ترسالی نیست.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی با تاکید به اینکه ۱۴۴ ایستگاه هواشناسی در استان فعال است، اظهار کرد: یک ایستگاه هواشناسی شهری که از ملزومات پارامتر برداری است در سال گذشته در استان احداث شد.

عبدلی ادامه داد: تأسیس ۴ ایستگاه هواشناسی خودکار در چایپاره، سردشت، خوی و اشنویه و طراحی مانیتورینگ سیار برای اولین بار در کشور از اقدامات مهم این سازمان در سال گذشته بود.

وی باتاکید بر اینکه آذربایجان غربی در حوزه بارش سنجی رتبه اول کشوری را دارد یادآور شد: متأسفانه در استان با کمبود ادوات روبرو هستیم و با پیگیری‌های انجام شده ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در جهت جانمایی رادار هواشناسی در استان به سازمان تخصیص داده شده است.

عبدلی گفت: شایعه بارور سازی ابرها یک حاشیه سازی بوده و بارندگی‌های اخیر جز بارش‌های طبیعی بوده است.

رئیس ستاد تحقیقات اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: بارندگی‌ها در استان ۲۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، توحیدی در نشست خبری مدیر کل هواشناسی استان با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، افزود: متوسط بارندگی‌ها در استان طی سال جاری ۴۶۱ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد و دوره بلند مدت ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

توحیدی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۷-۹۸ شاهد افزایش ۵۹ درصدی بارش‌ها در استان هستیم تصریح کرد: بیشترین بارش‌های ثبت شده در سال جاری مربوط به سردشت (هزار و۱۵۰ میلیمتر) با رشد ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل و کمترین بارندگی مربوط به شوط (۲۲۷ میلی متر) با کاهش ۷ درصدی نسبت به سال قبل است.

وی در خصوص میانگین دمایی نیز خاطرنشان کرد: میانگین دمایی استان از آغاز سال زراعی جاری تا به امروز۷درجه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱و ۲ دهم درجه کاهش دما را نشان می‌دهد.

 

رئیس ستاد تحقیقات اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی ادامه داد: میانگین بارندگی در ارومیه ۴۹۵ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.


انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار