بدون تردید، یکی از جنگ طلب‌ترین سیاستمداران آمریکایی در دو دهه گذشته، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت کنونی آمریکاست که می‌توان آن را ضدایرانی‌ترین دولتمرد آمریکا قلمداد کرد. در همین رابطه، بولتون هم اکنون یکی از پایه‌های اصلی تصمیم سازی آمریکا در عرصه سیاست خارجی است که پروژه فشار حداکثری علیه ایران را پیش می‌برد.
کد خبر: ۷۴۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ 15 May 2019

بدون تردید، یکی از جنگ طلب‌ترین سیاستمداران آمریکایی در دو دهه گذشته، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت کنونی آمریکاست که می‌توان آن را ضدایرانی‌ترین دولتمرد آمریکا قلمداد کرد.

به گزارش «تابناک»، در همین رابطه، بولتون هم اکنون یکی از پایه‌های اصلی تصمیم سازی آمریکا در عرصه سیاست خارجی است که پروژه فشار حداکثری علیه ایران را پیش می‌برد.

با این حال، برخی ناظران بر این باورند که اخیرا اختلافاتی میان بولتون و ترامپ بر سر مسائل مختلف و از جمله رویکرد جنگ طلبانه وی بروز یافته است، تا جایی که برخی منابع آمریکایی عنوان کرده اند که ترامپ در برابر اقدامات جنگ طلبانه بولتون دچار کلافگی شده است.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی به سیاست های جنگ طلبانه جان بولتون پرداخته و مدعی شده که این سیاست ها در نهایت ممکن است منجر به اخراج او از کاخ سفید شود.

در این مطلب آمده است: جاه طلبی های علنی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در تلاش هایش برای تغییر حکومت در ایران، ونزوئلا و کره شمالی ممکن است او را در صف اخراجی های کاخ سفید قرار داده باشد.

این مجله آمریکایی در گزارشی به قلم «کورت میلز» به نقل از یک مقام ارشد سابق آمریکایی افزود، شنیده که ترامپ به دنبال اخراج بولتون است.

جان بولتون از کاخ سفید اخراج می شود!؟

نشنال اینترست در گزارش خود به اختلافات بین بولتون و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اشاره و از سوی دیگر عنوان کرده است که سیاست های جان بولتون می تواند منجر به شکست ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا شود.

در ادامه این مطلب آمده است: اینکه بخواهیم بدانیم در ذهن بولتون چه می‌گذرد و چرا او می‌خواهد با ایران وارد جنگ شود کاری بیهوده است. باید گفت، بولتون تا به امروز ادعا می‌کند، جنگ ۲۰۰۳ علیه عراق اقدام خوبی بوده است؛ اما در واقع جنگ با عراق اشتباه بزرگ دستگاه امنیت ملی و وزارت امورخارجه امریکا بود.

او احتمالاً انتظار دارد جنگ با ایران باعث تغییر حکومت در ایران شود. بولتون این واقعیت را نادیده می‌گیرد که جنگ ویرانگر ایران و عراق نتوانست حکومت ایران را تغییر دهد؛ درست زمانی که جمهوری اسلامی کمتر از امروز به رسمیت شناخته شده و آسیب پذیرتر بود.

وی همچنین این واقعیت را نادیده می‌گیرد که هر گونه تغییر حکومتی در تهران، ایران را در مسیری قرار می‌دهد که ناهموارتر و غیر دموکراتیک‌تر از مسیری است که در آن قرار دارد. این واقعیت‌ها آشکارا نادیده گرفته می‌شود و دیگر اثرات مخرب چنین جنگی شامل هزینه‌های مستقیم فیزیکی و مالی نیز نادیده گرفته می‌شوند.

با توجه به اختلال در تجارت نفت که جنگ در منطقه خلیج فارس به دنبال دارد، این جنگ شامل اثرات گسترده اقتصادی برای واشنگتن و غرب خواهد بود. از دیگر نتایج این جنگ، خصومت ماندگار در رابطه با ایالات متحده امریکا در بین نسل‌های آینده ایرانی‌ها خواهد بود.

بولتون در موقعیتی است که می‌تواند جنگ بین ایران و امریکا را آغاز کند. اگر این جنگ آغاز شود، خیلی زود از مرحله «مأموریت انجام شده» می‌گذرد و به مرحله پشیمانی و آگاهی از هزینه‌ها می‌رسد؛ درست زمانی که ترامپ وارد کارزار انتخابات ۲۰۲۰ می‌شود. لازم به ذکر است، دونالد ترامپ با انتقاد از دخالت بیش از حد ایالات متحده امریکا در جنگ‌های خاورمیانه در انتخابات ۲۰۱۶ پیروز شد.

در نهایت باید گفت، سیاست‌های بولتون می‌تواند امریکا را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کند که به اعتبار ترامپ آسیب وارد ساخته و در نتیجه مانع انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۰ می‌شود و از همه مهمتر به منافع ایالات متحده امریکا صدمه بزرگی وارد خواهد ساخت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار