این پیمانه تیتر‌هایی همچون رمز دوم یک‌بار مصرف فعلا اجباری نیست، کاهش ۷۲۸ واحدی نماگر بورس در آخرین روز هفته، سهام آسیایی از پایین‌ترین سطح ۳.۵ ماهه بازگشت، بهای نفت به دو دلیل کاهش یافت، ثبات اونس طلا در سطح ۱۳۰۰ دلار، بهبود شرایط عمومی «تسه‌ها»، واردات شن و ماسه به ۵۷۳ هزار دلار رسید و افزایش ۱۷ درصدی واردات نفت کره‌جنوبی از ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 16 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رمز دوم یک‌بار مصرف فعلا اجباری نیست، کاهش ۷۲۸ واحدی نماگر بورس در آخرین روز هفته، سهام آسیایی از پایین‌ترین سطح سه مه و نیمه بازگشت، بهای نفت به دو دلیل کاهش یافت، ثبات اونس طلا در سطح ۱۳۰۰ دلار، بهبود شرایط عمومی «تسه‌ها»، واردات شن و ماسه به ۵۷۳ هزار دلار رسید و افزایش ۱۷ درصدی واردات نفت کره‌جنوبی از ایران را در بر دارد.

رمز دوم یک‌بار مصرف فعلا اجباری نیست

طرح استفاده اجباری از رمز یک‌بار مصرف که قرار بود از ابتدای خرداد ماه اجرایی شود به تعویق افتاده اما بانک‌هایی که زیرساخت آنها آماده است برنامه را اجرا می‌کنند. همچنین بانک‌هایی که زیرساخت اجرای طرح رمز دوم یک‌بار مصرف را ندارند نیز می‌توانند همچنان از رمزهای ایستا استفاده کنند؛ اما در صورتی که مشکلی برای امنیت این تراکنش‌ها به وجود آید، بانک موظف است جبران خسارت کند. تعداد زیادی از بانک‌ها زیرساخت طرح جایگزینی رمزهای دوم پویا به جای رمز ایستا را آماده کرده‌اند، ولی به دلیل مشکلی که برای اپلیکیشن های IOS و همچنین گوگل پیش آمد، نیاز است که تغییراتی در این زیرساخت صورت گیرد. همچنین با توجه به اینکه ۳۰ درصد دارندگان کارت‌های بانکی از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند، این سرویس باید به جز اپلیکیشن بر بسترهای دیگری مانند پیام کوتاه نیز ارائه شود که البته بانک مرکزی با معاف کردن تراکنش‌های زیر ۵۰۰ هزار تومان از جمله خرید شارژ و پرداخت قبوض این مشکل را حل کرده است. از سوی دیگر بانک‌ها به دنبال دریافت کارمزد برای ارائه این خدمت بودند که بانک مرکزی با این اقدام مخالفت و تأکید کرده که ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف رایگان است.

قیمت‌های غیرواقعی خودرو پس از بازگشت دلالان به بازار مجازی

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از روز سه شنبه که قیمت‌ها دوباره در آگهی‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی درج شد، دوباره شاهد اعلام قیمت‌های غیرواقعی و بالا در آگهی‌ها هستیم. وی با بیان اینکه دلالان خودرو دوباره به فضای مجازی بازگشته‌اند، خاطرنشان کرد: قاطعانه می گویم به قیمت‌هایی که هم‌اکنون در این سایت‌ها برای خودروها اعلام می‌شود، مشتری وجود ندارد و در عمل هیچ معامله‌ای با این قیمت‌ها نمی شود.

سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: ما لیست قیمتی خودروهای داخلی را به این سایت‌ها اعلام کردیم اما مشکل این است که نظارتی بر قیمت‌های درج شده در آگهی‌ها نداریم و عملاً همچون گذشته قیمت‌های غیرواقعی و بالا درج می‌شود. وی خاطرنشان کرد: وقتی تعدادی دلال و سودجو دسته‌جمعی قیمت غیرواقعی را برای یک خودرو در فضای مجازی اعلام می‌کنند، قیمت‌سازی اتفاق افتاده و افراد عادی نیز برای فروش خودروی خود از این قیمت‌ها تبعیت می‌کنند. در این شرایط توصیه ما این است که به طور کلی قیمت از آگهی‌های خرید و فروش خودرو در سایت‌های اینترنتی حذف شود تا به طور ریشه‌ای امکان قیمت‌سازی دسته‌جمعی دلالان از بین برود.

کاهش ۷۲۸ واحدی نماگر بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش ۷۲۸ واحدی معادل ۰.۳۴ درصد به رقم ۲۱۱ هزار و ۱۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۰۸ واحدی معادل ۰.۳۴ درصد به رقم ۶۰ هزار و ۵۱۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۵۰۶ واحدی معادل ۱.۱۲ رصد، عدد ۴۵ هزار و ۷۳۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۵۱ واحدی معادل ۱.۱۲ درصد به رقم ۳۱ هزار و ۷۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۴ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد را رقم زد و به سطح ۲۳۷ هزار و ۱۰۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۷۶ واحد کاهش معادل ۰.۳۶ درصد به رقم ۱۵۸ هزار و ۳۷۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۲۶۱ واحد کاهش معادل ۰.۳۱ درصد همراه بود و عدد ۴۰۶ هزار و ۴۵۵ واحد را به نمایش گذاشت. ارزش کل معاملات بورس تهران بیش از ۱۲۹۰ میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن ۳ میلیارد و ۹۳۱ میلیون برگه سهم طی ۲۸۹ هزار و ۴۸۴ نوبت معاملاتی بود.

قیمت‌های غیرواقعی خودرو پس از بازگشت دلالان به بازار مجازی/

سهام آسیایی از پایین‌ترین سطح ۳.۵ ماهه بازگشت

در معاملات روز چهارشنبه پس از اینکه نرم شدن گفتمان ترامپ در مورد جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین، کمک کرد تا نگرانی‌های تجاری کاهش پیدا کند، و با انتظار از اینکه پکن مشوق‌های مالی بیشتری ارائه کند، سهام آسیایی از پایین‌ترین سطح ۳.۵ ماهه خود بازگشت. سهام آسیایی که قبل از باز شدن بازارهای چین در حال افت بودند، با رشد قدرتمند سهام این کشور پس از ۲ روز ضرردهی، دوباره بالا آمدند. کوتا هیرایاما، اقتصاددان ارشد امور اقتصادهای در حال ظهور در شرکت اوراق اس‌ام‌بی‌سی نیکو در توکیو، گفت: سهام چین به این سبب در حال رشد هستند که در جلسه‌های معاملاتی اخیر قیمت آنها بیش از حد پایین آمده و برای خریداران مطلوب شده‌اند. از سوی دیگر، حال‌وهوای بازارها پس از این بهبود یافت که به نظر می‌رسد ترامپ خواهان مصالحه با چین است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۵ درصد رشد کرد. این شاخص روز سه شنبه در حالی که اختلافات تجاری بین چین و آمریکا تشدید شده بود، به پایین‌ترین سطح خود از ماه ژانویه تا کنون افت کرده بود. پکن روز دوشنبه تعرفه‌های واردات ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا را بالا برد. این پس از آن انجام شد که واشنگتن روز جمعه تصمیم گرفت تعرفه‌های واردات ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد.

بهای نفت به دو دلیل کاهش یافت

پس از اینکه آمارها از افزایش غافلگیرکننده ذخایر نفت آمریکا خبر داد و اختلاف تجاری آمریکا و چین تقاضا برای نفت را مورد تهدید قرار داد، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت؛ اما تنش‌های غرب آسیا مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. هر بشکه نفت برنت با 30 سنت کاهش 70.94 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 51 سنت کاهش 61.27 دلار معامله شد. موسسه آمریکن پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته 8.6 میلیون بشکه در هفته منتهی به 10 می افزایش یافته و به 477.8 میلیون بشکه رسیده است، حال آن که تحلیلگران کاهش 800 هزار بشکه ای را پیش‌بینی می ‌کردند.

ثبات اونس طلا در سطح 1300 دلار

به علت خوش‌بینی در مورد مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن که نگرانی سرمایه‌گذاران را تسکین داد و سبب تقویت بازارهای جهانی و ارزش دلار شد، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه تقریبا ثابت ماند. هر اونس طلا 2.21 دلار افزایش یافت و 1299.13 دلار فروخته شد. پیتر فانگ، رئیس دلالی فلزهای گران‌بها در هنگ‌کنگ گفت: «طلا مهار شده است، زیرا مردم هنوز به دلار علاقه دارند. به نظر می‌رسد سطح 1300 دلار یک سطح مقاومتی خوب است.» ارزش دلار در ساعات اولیه معاملات آسیایی ثابت ماند، اما روز سه شنبه پس از اینکه ترامپ از نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد جنگ تجاری واشنگتن و پکن کاست، تقویت شد. یک دلار تقویت شده، طلا را برای مالکان دیگر ارزها گران‌تر می سازد. به گفته تحلیلگران و تاجران، پس از اینکه قیمت‌ها حدود 20 دلار روز سه شنبه افزایش یافت و به بالا سطح 1300 دلار رسید، مقداری برداشت سود صورت گرفت.

بازار اوراق مسکن؛ بهبود شرایط عمومی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات چهارشنبه بیش از ۹/ ۰ درصد افزایش یافت و به قیمت ۵۰ هزار و ۴۶۵ تومان مبادله شد. به این ترتیب بهای «تسه۹۶۱۰» برای دومین بار در اردیبهشت ماه وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد. عموم سایر سررسیدهای وام مسکن (به غیر از دو مورد) نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و قیمت تمامی آنها (به جز تسه۹۶۰۳) بالای مرز ۵۰ هزار تومان قرار گرفت. از ۱۹ فروردین ماه که این سررسید وام حمایت ۵۰ هزار تومانی را واگذار کرد، تنها دو مرتبه موفق به باز‌پس‌گیری آن شده است. با این حال هر بار در معاملات روز بعد به کانال پایین‌تر تنزل کرده است. کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، رشد روزافزون بهای آپارتمان، کاهش ادامه‌دار تعداد معاملات واحدهای مسکونی و عدم افزایش سقف وام از جمله دلایل تضعیف «تسه‌ها» محسوب می‌شوند.

قیمت قطعی فروش آپارتمان مسکونی در آخرین معاملات تهران

سامانه اطلاعات بازار املاک ایران که تا زمان نگارش این گزارش در روز گذشته داده‌های معاملات تا ۲۳ اردیبهشت را منتشر کرده است، نشان می‌دهد دمای معاملات مسکن در اردیبهشت ماه قدری افزایش یافته است؛ هرچند افزایش شمار معاملات املاک در ماه میانی بهار به هیچ‌وجه به معنای خروج بازار مسکن از رکود نیست و همچنان حتی با تخمین معاملات در روزهای باقی‌مانده از این ماه، بعید است که حجم ماهانه خرید و فروش ملک به بیش از ۱۰ هزار فقره برسد. هرچند آمارها نشان از افزایش معاملات دارد، اما واسطه‌ها می‌گویند همچنان عده زیادی از مراجعه‌کنندگان به بنگاه‌ها که متقاضیان مصرفی مسکن و بسیاری از آنها خانه اولی هستند، از یافتن آپارتمان متناسب با بودجه خود ناتوان هستند و دست خالی بنگاه‌های ملکی را ترک می‌کنند. این گروه از متقاضیان مسکن عمدتا همان کسانی هستند که موعد دریافت وام بانکی خرید مسکن برای آنها فرارسیده و هرچه زمان بگذرد، از بابت باقی‌ماندن نقدینگی خود در حساب صفردرصدی صندوق یکم متضرر خواهند شد؛ بنابراین با وجود سردرگمی قیمتی موجود در بازار مسکن، هنوز این بازار را ترک نکرده و مشغول جست‌وجو هستند. به این ترتیب گفته می‌شود اغلب خرید و فروش‌های ثبت شده در روزهای اخیر مربوط به متقاضیان تبدیل به احسن بوده است. درجدول زیر فهرست بخشی از معاملات ثبت شده در بازار نقل و انتقالات ملکی تهران طی سه روز گذشته فهرست شده است

.

قیمت‌های غیرواقعی خودرو پس از بازگشت دلالان به بازار مجازی/ قیمت قطعی فروش آپارتمان مسکونی در آخرین معاملات تهران/ افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت؛ رگولاتوری: گرانفروشی نیست

واردات اتوبوس‌های دست دوم در اوضاع کنونی، اقتصادی نیست

دبیر انجمن خودرو سازان در خصوص برخی اخبار مبنی بر واردات خودروهای دسته دوم به کشور گفت: واردات چنین خودروهای اصلا اقتصادی نیست و شرکت های خارجی نیز به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا، آلایندگی بالا یا قیمت گزاف قطعات یدکی می خواهند آنها را بفروشند. احمد نعمت بخش در مورد وارادت اتوبوس‌های دست دوم گفت: نه تنها با واردات اتوبوس های دست دوم بلکه با واردات هر گونه کالایی دسته دومی به شدت مخالف هستیم، چون طرف خارجی به دلیل اقتصادی نبودن حاضر به فروش این خودروها شده است. وی ادامه داد: اگر استفاده از این خودورها اقتصادی بود، قطعا خودشان استفاده می‌کردند و به صرفه نبودن می‌تواند به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا، آلایندگی بالا یا بهای گزاف قطعات یدکی مربوط باشد؛ لذا با توجه به این سه دلیل ذکر شده، مخالف واردات اتوبوس‌های دسته دوم هستیم و در کمیسیون زیربنایی نیز با این موضوع موافقت نشده، چرا که این موضوع با شعار سال یعنی حمایت از تولید داخلی که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شد، مغایرت دارد. /فارس

مردم برای سرمایه‌گذاری طلای آب‌شده خریداری نکنند

مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به امکان تقلب در طلای آب‌شده تأکید کرد: طلای آب ‌شده به هیچ وجه مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران نیست. محمودرضا طاهری در بازدید از واحدهای طلاسازی در تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش ناگهانی نرخ طلا و استقبال گسترده مردم برای سرمایه‌گذاری در این صنعت، خرید و فروش طلای آب‌‎شده در بین برخی مرسوم شده و از آنجا که تنها مصنوعات طلای دارای کد شناسایی از سوی این اداره‌کل معتبر و قانونی است، ضرر و زیان ناشی از معاملات طلای آب‌شده متوجه خود خریدار است و از لحاظ قانونی امکان پیگیری و جبران زیان آن وجود ندارد.

روز آرام بازار طلا و سکه تهران

در پایان معاملات دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۵ هزار تومان کاهش داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید که ۵۵ هزار تومان نسبت به روز گذشته، ارزان‌تر است. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی با افت ۴۰ هزار تومانی، به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی یک میلیون تومان می‌باشد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان می‌باشد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۹۸۵ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۲۸ هزار تومان ارزان‌تر شد. حباب سکه نیز با توجه به کاهش تقاضا، ۵۰۰ هزار تومان بود که نسبت به روز قبل، ۱۰ هزار تومان کاهش داشت.

واردات نفت کره‌جنوبی از ایران ۱۷ درصد افزایش یافت

داده‌های اداره کالای کره‌جنوبی روز چهارشنبه نشان داد که واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه آوریل ۱۷ درصد رشد کرده است، اما با توجه به این که معافیت‌های آمریکا برای واردات نفت از ایران در ابتدای این ماه منقضی شدند، به نظر می‌رسد که این واردات در ماه می متوقف شود. طبق داده‌های اداره کالا، کره‌جنوبی در ماه آوریل ۱.۴۵ میلیون تن، معادل ۳۵۳ هزار و ۲۲۳ بشکه در روز، نفت خام از ایران وارد کرده است، در حالی که در ماه مشابه سال گذشته ۱.۲۴ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده بود. داده‌ها نشان داد در بازه ژانویه تا آوریل امسال، واردات نفت این کشور از ایران ۱۷.۴ درصد افت کرده و به ۳.۸۷ میلیون تن معادل ۲۳۵ هزار و ۵۳۳ بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، حدود ۴.۷ میلیون تن نفت از ایران وارد شده بود. کره‌جنوبی در ماه نوامبر برای خرید نفت ایران از آمریکا معافیتی شش ماهه دریافت کرد و بیشتر واردات خود را به میعانات گازی، که نوعی نفت خام فوق‌سبک است، اختصاص داد.

واردات شن و ماسه به ۵۷۳ هزار دلار رسید

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ هزارو ۹۱۸ تن شن و ماسه از ۱۱ کشور جهان وارد ایران شده است. لازم به ذکر است واردات این حجم از شن و ماسه باعث خروج ۵۷۳ هزار و ۳۱۳ دلار یا به عبارتی ۲۳ میلیارد و ۹۳۶ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۷۱ ریال شده است. بر اساس این گزارش ترکیه بیش‌ترین صادرات شن و ماسه را با رقم ۲۰۳ هزارو ۹۹۰ دلار به ایران داشته است.

افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت؛ رگولاتوری: گرانفروشی نیست

در هفته‌های اخیر برخی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت، نرخ بسته‌های اینترنت مشترکان خود را تغییر داده و به نوعی گران کرده‌اند. برای مثال مشترکی که تاکنون اینترنت با سرعت ۴ مگابیت را با حجم ۸۰ گیگ مصرف منصفانه، ماهانه ۴۳ هزار تومان دریافت می‌کرد، هم اکنون برای این حجم باید ۵۵ هزار تومان هزینه پرداخت کند. تماس با اپراتورهای مرکز تماس این شرکت‌ها حاکی از آن است که این اپراتورها بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ سرویس‌های خود را تغییر داده‌اند. اما این تغییر و افزایش قیمت‌ها باعث نارضایتی کاربران شده است. چرا که پیش از این حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات به مهر گفته بود که «هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در سال جاری وجود ندارد.»

وحید مختاری، مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با مهر، این تغییر نرخ‌ها را گران فروشی ندانست و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته هیچ گزارشی مبنی بر گران‌فروشی شرکت‌های اینترنتی دریافت نکردیم. وی با بیان اینکه یکی از مسائل مورد نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظارت بر تمامی موافقت نامه‌ها و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در زمینه نرخ‌ها و تعرفه‌های خدمات است، گفت: باید توجه داشت که برخی تعرفه‌هایی که از سوی سرویس دهنده‌ها اعلام می‌شود، کف مصوبات و برخی سقف مصوبات است و اپراتورها مجاز هستند در این بازه قیمتی بین کف و سقف، نرخ سرویس خود را تعیین کنند. مختاری با اشاره به اینکه فضای رقابتی و بازار عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت تأثیرگذار است، افزود: بررسی‌های نظارتی رگولاتوری نشان می‌دهد که در این فضا، برخی اپراتورها نسبت به دامپینگ و اعلام قیمت زیر کف اقدام می‌کنند که این مسأله فضای ضد رقابتی ایجاد کرده است. اما تاکنون گزارشی مبنی بر گران‌فروشی نداشته‌ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار