کد خبر: ۷۴۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ 18 May 2019

همزمان با سفر ریاست جمهوری در آبانماه سال ۹۷ بود که با افتتاح طرح های بزرگ حوزه بهداشت و درما‌ن، خبرهای ارتقای شاخص سلامت در استان پیچید.

بعد از سالیان سال در آذربایجان غربی که مهر توسعه نیافتگی برپیشانی اش کوبیده شده، خبر از ارتقا شاخص سلامت باعث خرسندی بود، صعود از رتبه ۲۸ به ۷ کشوری!

امروز که دولتمردان با روی سفید از توسعه زیرساختها و مردم با خوشحالی از وضعیت مناسب عرصه سلامت در استان سخن می برند، نوبتی هم که باشد طبق وعده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان( در نشست خبری تشریح دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به استان) وقت توسعه شاخص آموزش است.

حالا که شش ماه از سفر ریاست جمهوری به استان می گذرد و قرار است در روزهای آتی خطه سرسبز آذربایجان غربی بار دیگر هیئت دولت را در استان میزبانی کند، شایسته است خدمتگزاران و وکلای مردم همت کرده و همدل با یکدیگر در رابطه با ارتقا شاخص آموزش در استان مطالبه گری کنند.

آمارهای ارایه شده از سوی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی خبر از فاصله معنادار سرانه فضای آموزشی استان با میانگین کشوری و استاندارد دارد.

سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی به ازای هر دانش آموز ۴.۰۵ متر مربع است درحالیکه میانگین کشوری با بیش از یک متر مربع اختلاف، چیزی حدود ۵.۱۸ است.

اما نکته قابل تامل این است که آذربایجان غربی برای رسیدن به استاندارد سرانه فضای آموزشی یعنی ۸.۴ مترمربع برای هر دانش آموز، باید به تعداد مدارس موجود، یعنی بیش از ۵۵۰۰ مدرسه احداث کند این درحالی است که سالانه بیشترین بودجه اختصاصی دولت برای مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس فرسوده هزینه می شود که هیچ تاثیری هم در افزایش سرانه فضای اموزشی استان ندارد!

به نظر می رسد در استانی که از ۲۴ هزار کلاس درس اش بیش از ۵ هزار کلاس نیازمند تخریب و نوسازی و ۶ هزار کلاس درس در انتظار مقاوم سازی است و سیستم گرمایشی اش هنوز بوی نفت و گازوئیل می دهد، نمی توان با تزریق اعتبارات با روند فعلی به دنبال تحول و رشد آهنگ تغییر بود.

هرچند که افزایش اعتبارات ملی و استانی بخش آموزش در سال ۹۷ نشاندهنده عزمی راسخ برای توسعه سرانه فضای آموزشی است که با وجود محدودیت و یا کاهش بودجه سایر فصول، ۲۵۰ میلیارد تومان به فصل آموزش در استان تخصیص یافته است.

اما باید قبول داشت که ارتقا شاخص آموزش در آذربایجان غربی نیازمند نگاه ویژه است که با اختصاص اعتبارات خاص و تاکید بر ساخت مدارس جدید در کنار نوسازی فضای اموزشی موجود، آذربایجان غربی را از قعر جدول ( رتبه ۲۹ ) به صدر جدول سوق دهد.

بنابراین بعد از سلامت، اگر نوبتی هم باشد زمان همت برای ارتقا شاخص آموزش در آذربایجان غربی است و چه خوب که در آستانه سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان، همدل و هماهنگ این مهم مطالبه گری شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار