دو رئیس جمهور اخیر آمریکا نیز علی رغم تفاوت هایی، همواره ایران را تهدید به حمله نظامی کرده اند. در این میان، باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا علی رغم سیاست مسالمت جویانه تر، گزینه نظامی را در سیاست های اعلامی خود علیه ایران، منتفی ندانست. در دو سال و اندی گذشته نیز دونالد ترامپ سیاست های تهاجمی را علیه ایران در پیش گرفت و علاوه بر خروج از برجام به عنوان یکی از دستاوردهای سیاست خارجی باراک اوباما، بارها نیز ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است.
کد خبر: ۷۴۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲ 19 May 2019

پس از انقلاب اسلامی ایران، یکی از وجوه مشترک روسای جمهور آمریکا تهدیدات مکرر علیه ایران و به ویژه تهدید به حمله نظامی بوده است.

به گزارش تابناک، دو رئیس جمهور اخیر آمریکا نیز علی رغم تفاوت هایی، همواره ایران را تهدید به حمله نظامی کرده اند. در این میان، باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا علی رغم سیاست مسالمت جویانه تر، گزینه نظامی را در سیاست های اعلامی خود علیه ایران، منتفی ندانست.

در دو سال و اندی گذشته نیز دونالد ترامپ سیاست های تهاجمی را علیه ایران در پیش گرفت و علاوه بر خروج از برجام به عنوان یکی از دستاوردهای سیاست خارجی باراک اوباما، بارها نیز ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است.

لذا، به نظر می رسد، تهدید ایران به حمله نظامی به یک ویژگی عمده در سیاست خارجی روسای جمهور آمریکا تبدیل شده است. تا جایی که دونالد ترامپ که در پایان دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما گفته بود که وی با تهدید ایران به دنبال پیروزی در انتخابات است، خود نیز همین سیاست را در پیش گرفته است و به نظر می رسد با تهدید ایران برای پیروزی در انتخابات استفاده می کند.

در اینجا بازخوانی برخی از توییت های ترامپ در دوران ریاست جمهوری اوباما می تواند فهم بیشتری از راهبرد ترامپ در قبال ایران به ما بدهد.

 ترامپ در سال 2011 و در زمان ریاست‌جمهوری اوباما گفته بود: «باراک اوباما برای اینکه بار دیگر انتخاب شود، به ایران حمله خواهد کرد.»

بازخوانی مواضع ترامپ درباره احتمال جنگ با ایران پیش از ریاست‌جمهوری

نکته جالب اینکه ترامپ در سال ۲۰۱۲ نیز همین توییت را بار دیگر تکرار کرد و گفت که اوباما به دنبال حمله به ایران به منظور پیروزی در انتخابات است.

بازخوانی مواضع ترامپ درباره احتمال جنگ با ایران پیش از ریاست‌جمهوری

رییس‌جمهور کنونی آمریکا در توییت دیگری در سال ۲۰۱۲ گفته بود: «حالا که تعداد آرای اوباما در نظرسنجی‌ها رو به افول است باید منتظر باشیم تا او حمله‌ای به لیبی یا ایران داشته باشد. او ناامید شده است.»

بازخوانی مواضع ترامپ درباره احتمال جنگ با ایران پیش از ریاست‌جمهوری

ترامپ در سال ۲۰۱۳ در خلال دور دوم ریاست‌جمهوری اوباما در توییتر خود مدعی شده بود: «من پیش‌بینی می‌کنم که اوباما برای حفظ وجهه خود به ایران حمله کند.»

بازخوانی مواضع ترامپ درباره احتمال جنگ با ایران پیش از ریاست‌جمهوری

رییس‌جمهور آمریکا در توییت دیگری در سال ۲۰۱۳ و در دوران اوباما مدعی شده بود: «به خاطر داشته باشد که من قبلا هم گفته بودم؛ اوباما یک روز برای اینکه نشان دهد چقدر سخت‌گیر است، به ایران حمله خواهد کرد.»

بازخوانی مواضع ترامپ درباره احتمال جنگ با ایران پیش از ریاست‌جمهوری

همانطور که در توییت های بالا مشاهده کردیم، رییس‌جمهور کنونی آمریکا در گذشته بارها تهدید به جنگ علیه ایران را برای اهداف داخلی خوانده بود به نظر می رسد هم اکنون نیز او موضوع ایران را به یک ابزار بازی سیاسی تبدیل کرده است. 

لذا می توان گفت، ترامپ نه ضرورتا به دنبال جنگ با ایران بلکه بیشتر بازی با کارت تهران است تا بتواند در انتخابات 2020 از آن برای پیروزی در انتخابات استفاده کرد. در دوران اوباما از این کارت بازی علیه اوباما استفاده کرد و در شرایط کنونی برای از بین بردن میراث اوباما و پیروزی در انتخابات.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار