با تصویب شورای نظارت و گسترش تشکیلات پژوهشی ؛ گروه پژوهشی تولید متابولیت های ثانویه در سامانه های زیستی در جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی راه اندازی شد.
کد خبر: ۷۴۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳ 19 May 2019

گروه پژوهشی تولید متابولیت های ثانویه در سامانه های زیستی در جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی راه اندازی شد
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، دکتر امین رستم زاده، در جلسه شورای معاونان واحد، با اعلام این مطلب اظهار کرد:با طی مراحل تصویب و دفاع از کاربرگ های ارائه شده این گروه پژوهشی در جلسات مختلف مجوز راه اندازی این گروه تخصصی بصورت موافقت اصولی برای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به مدت 2 سال از شورای نظارت و گسترش تشکیلات پژوهشی جهاد دانشگاهی اخذ گردید.
وی خاطرنشان کرد: این گروه با 4 نفر عضو هیات علمی و 2 نفر همکار پژوهشی متناسب با زمینه های مصوب به ارائه خدمات پژوهشی و تخصصی خواهد پرداخت.
دکتر رستم زاده در خصوص زمینه فعالیتی این گروه اظهار کرد: گروه پژوهشی تولید متابولیت های ثانویه در سامانه های زیستی با توجه به امکانات و تخصص های موجود می‌تواند در زمینه زیست فناوری گیاهان دارویی و همچنین استخراج و خالص سازی متابولیت های ثانویه حاصل از بیوراکتور با تمرکز بر روی ترکیبات آلکالوئیدی فعالیت نماید.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فرایند تولید، استخراج، خالص سازی و کاربرد ترکیبات ثانویه گیاهی بسیار گسترده می باشد اظهار کرد: فعالیت در این زمینه به صورت بین رشته ای بوده و همکاری تنگاتنگ علوم و فنون مختلف را می طلبد. از اینرو رشته های مختلف کشاورزی، زیست شناسی، شیمی و مهندسی شیمی (بیوتکنولوژی)، پزشکی و داروسازی و ... می توانند با این زمینه ارتباط داشته و همکاری نمایند.
وی در خصوص جایگاه این گروه پزوهشی در بین کشورهای منطقه اظهار کرد: با توجه به بررسی های انجام گرفته، مرکزی که بر روی ترکیبات ثانویه گیاهی فعالیت کند در بین کشورهای منطقه وجود ندارد و تنها کشوری که بر روی گیاهان دارویی و مواد موثره فعالیتهای تحقیقاتی بیشتری انجام می دهد، کشور ترکیه می باشد که تحقیقات انجام گرفته در دانشگاههای این کشور بوده و مرکز تحقیقاتی مستقلی در این زمینه در کشور ترکیه نیز وجود ندارد علاوه براین اکثر این کشورهای همسایه دارای گیاهان منحصر به فردی هستند که بومی آن منطقه بوده و کاربردهای دارویی و غذایی و ... زیادی دارند که این امر می توانند مراکز مهم دارای پتانسیل بالا جهت صدور محصولات گروه، با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف محصولات و ترکیبات طبیعی، باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار