معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی از اجرای درس کارورزی و کارآموزی برای بیش از 10 هزار هنرجوی پایه یازدهم و دوازدهم فنی و کاردانش سطح استان در تابستان امسال خبر داد.
کد خبر: ۷۴۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 24 May 2019
تابستان امسال اجرای درس کارورزی و کارآموزی در آذربایجان‌غربی محقق می‌شود

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مهین منافی: با ابلاغ بخشنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش امسال درس کارآموزی و کارورزی  شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش به صورت تجمیعی در تابستان سال‌جاری در سطح آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود.

وی به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: توسعه و گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی در جریان فرآیند یاددهی و یادگیری، آماده سازی هنرجویان برای ورود به بازارکار، ایجاد روحیه خودباوری و سخت کوشی در بین هنرجویان و آشنایی مراکز تولیدی، خدماتی با آموخته ها و توانمندی هنرجویان هنرستان از جمله اهداف این درس است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: این درس صرفا در تابستان و برای پایه‌های یازدهم یا دوازدهم با مخاطب 10 هزار و 400 نفر به صورت تجمیعی در تابستان توسط اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود و هیچ دوره و گواهینامه ای جایگزین آن نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس ماهیت هر رشته میزان ساعات کارآموزی شاخه فنی و حرفه ای از 120 تا 240 ساعت متغییر است.

منافی با بیان اینکه زمان انجام کارآموزی در هر روز براساس ساعات فعالیت در محیط واقعی کار خواهد بود، اظهار کرد: این زمان 6 یا 8 ساعت در روز در مدت 3 تا 6 هفته خواهد بود و تعطیلات رسمی جزء روزهای کارآموزی هنرجو محسوب نمی شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی میزان ساعات کارورزی شاخه کاردانش مطابق برنامه درسی هر یک از رشته های مهارتی این شاخه است که در راستای سیاست مدرسه محوری و تفویض اختیار و بر اساس شرایط منطقه ای در تابستان یکی از پایه های یازدهم یا دوازدهم اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف سند تحول بنیادین کسب و ارتقا مهارت‌های مفید توسط دانش آموزان به همراه فرآیند آموزش است، اظهار داشت: کارورزی و کارآموزی می تواند ابزار مهمی برای آمادگی شغلی هنرجویان هنرستان ها باشد.

منافی گفت: دوره کارورزی فرصتی برای آشنایی هنرجویان با محیط کار است که نه تنها باعث افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال در آینده می‌شود بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتری در انجام وظایف ارائه شده می دهد تا بهتر بتوانند به علاقمندی‌های خود در زمینه‌های مختلف پی برده و نقاط ضعف و قوت کار را ارزیابی کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هدف از اجرای دوره کارورزی و کارآموزی که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی و به صورت رایگان اجرا می شود، ایجاد آمادگی بیشتر در مهارت‌هایی است که هنرجو طی دوره آموزش کسب کرده است.

 طبق بخشنامه ابلاغی حق‌التدریس هنرآموزان این درس در قالب اعتبارات حق‌التدریس و حق‌الزحمه عوامل اجرایی از محل اعتبارات جاری وزارت آموزش و پرورش پرداخت خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار