سفر نامه ؛
در عصر یکی از روزهای گرم خردادماه به بخش دشت عباس شهرستان دهلران سفر کردم. در این سفر به دو روستا ابو غویر وچم هندی از توابع بخش دشت عباس رفتم. فاصله این دو روستا تا مرکز شهرستان دهلران بیش از 80کیلومتر است
کد خبر: ۷۴۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷ 26 May 2019

تابناک ایلام مجتبی کاور:: سفرنامه خبرنگار تابناک در استان ایلام  بخش دشت عباس واقع در شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام   است.

در عصر یکی از روزهای گرم خردادماه به بخش دشت عباس شهرستان دهلران سفر کردم. در این سفر به دو روستا ابو غویر وچم هندی از توابع بخش دشت عباس رفتم.  فاصله این دو روستا تا مرکز شهرستان دهلران  بیش از 80کیلومتر است

دشت عباس یا بهتر است بگویم "صلواتی" که برای همه بچه های دوران دفاع مقدس آشناست ،چراکه این محل کانون عملیات فتح المبین بود و به سرزمین تانکها معروف است، قدمگاه شهدایی همچون سردار شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری است.

حال سالها از دوران جنگ تحمیلی می گذرد اما نقطه به نقطه دشت عباس یادآور رشادت های رزمندگان و دلیرمردان است که جانانه از کیان ایران اسلامی دفاع کردند.

با گذشت سالها از آن روزگار سخت وجنگ نابرابر امروز بخش دشت عباس به میدان بزرگ اقتصادی برای کشور تبدیل شده است، بخشی که تاسیسات عظیم نفتی در آن با تولید روزانه 180هزار بشکه نفت توانسته بیش از 90درصد نفت گازغرب کشور را تولید کند، زمین های حاصل خیر کشاورزی آن سبب شده که این بخش به نقطه استراتژیک اقتصادی برای استان ایلام وکشور تبدیل شود. ولی متاسفانه در کنار این همه ظرفیت وپتانسیل عظیم فقر ،محرومیت وبیکای ومشکلات بهداشتی  در این بخش بیش از هر چیز دیگری نمایان تر  است .

در این بخش تازه تاسیس شده مشکلات بهداشتی ، آب شرب ، خدمات ارتباطی ، طرح هادی در برخی روستا ها ونبود امکانات ابتدایی برای سرگرمی جوانان ازمهترین مشکلاتی است که سبب شده مردم این دیار برای حل این مشکلات به صورت مستمراز طریق مسئولان  پیگیری کنند ولی نبود اعتبار و انباشت مشکلات در این بخش سبب شده این سرزمینی پر ازگنج با مردمانی پر از رنج زندگی کنند

اذحام شرکت های نفتی و فراوانی  زمین های مستعد کشاورزی عدم بکار گیری جوانان و واگذاری اراضی به مردم بومی منطقه هم از موضوعات بسیار مهمی است که در لابه لای صحبت ها وخواسته های مردم این دو روستا خود نمایی می کند .آنچه که می تواند سخت ودرد آور باشند فقر درکنارلوله های عظیم نفت است .شاید باورش کمی سخت باشد، ولی پوست خشکیده بر دست و صورت این مردمان، حکایت از عمق رنج و سختی است ،سختی در نقطه صفرمرزی که سالهاست مردمان این روستا ها علی رغم محرومیت ها ولی سخت کوش، قوی و صبور در برابر مصائب به زندگی خود ادامه می دهند .

 زندگی در نقطه صفر مرزی و تپه های ماسه بادی که روان در حرکت هستند شاید برای ما دشوار باشد، ولی مردمان این دیار در حال زندگی هستند وتنها خواسته آنها امکانات ابتدایی بعنوان حق حیات و زندگی است

البته در سالهای اخیر دولت اقدمات بسیار خوبی در این بخش انجام داده است و تا حدودی باعث شده مهاجرت به استان های هجوار کمتر شود ،ولی عمق مشکلات بیشتر از اقدمات است ومسئولان باید در حوزه بهداشت درمان ، مسائل اجتماعی و... بیش از بیش تلاش کنند .

 نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی گفت : محرومیت در بخش دشت عباس نیازمند توجه است ومسئولان باید جدیت بیشتری برای حل مشکلات مردم این منطقه داشته باشند

 شادمهر کاظم زاده در گفتگو با تابناک گفت : یکی از مطالبات که مردم دهستان دشت عباس استقرار بخشداری بود که خوشبختانه با تلاش های مستمر وموافقت هئیت دولت این خواسته بحق در اواخر سال گذشته محقق شد .

وی اظهار داشت : استقرار بخشداری در این بخش می تواند به صورت مستمر مشکلات وخواسته های مردم را برسی واز طریق ادارت مرتبط مشکلات را مرتفع کند

 نماینده حوزه انتخابیه دهلران گفت : مردم ساکن در روستاهای با شعاع 20 کیلومترمرز از سهم فروش فرآورده های نفتی می توانند  بهره مند شوند ودر این راستا مبالغ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

کاظم زاده   اظهار کرد: این طرح با هدف جلوگیری از مهاجرت و پایداری جمعیت روستایی،جلوگیری از قاچاق سوخت و درآمد زایی و تقویت معیشت مردم در روستا اجرا می شود.
وی بیان داشت : مردم در این روستا ها می توانند از فرصت که دولت فراهم کرده در قالب تعاونی ها سوخت سهیمه را بفروشند وماهیانه 300تا 400هزار تومان کسب درآمد کنند

کاظم زاده گفت : مشکلات در روستا های بخش دشت عباس زیاد است وبرای حل مکشلات آنها از طریق استانداری ووزارت خانه های مرتبط پیگیری خواهم کرد .

فرماندار دهلران گفت : با استقرار بخشداری قطعا نحوه خدمات رسانی به روستا های بخش دشت عباس بیشتر خواهد شد

مجید عسگری در گفتگو با تابناک گفت : بخش دشت عباس در بحث بهداشت ودرمان مشکلات عدیده دارد که با بهره برداری از مرکز خدمات جامع سلامت مشکلات  بهداشت ودرمان به حداقل خواهد رسید .

 وی گفت : یکی از اقدمات خوب دولت موضوع فروش فرآورده های سوختی در مناطق مرزی بخصوص روستا ها با شعاع 20 کیلومترمرز است که از سهم فروش فرآورده های نفتی بهره مند و مبالغ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان دهلران بیان داشت :  35 روستای شهرستان  که بیش از 2 هزار نفر جمعیت در این از این طرح بهره مند می شوند

وی با اشاره مصوبات سفر استاندار به شهرستان دهلران گفت : بحث حل مشکلات آب شرب برخی روستا در دستور کار است که در آینده نزدیک مشکل بخش زیادی از روستا حل خواهد شد .

عسکری افزود : برای حل مشکل ولتاژ برق  روستا ها به صورت کوتاه مدت  اقدماتی از قبیل نوسازی شبکه ها تقویت شبکه در دستورکار است ودر بلند مدت با احداث نیروگاه 500مگاواتی مشکل برق حل خواهد شد که مقدمات احداث آن در حال انجام است

نماینده عالی دولت در شهرستان دهلران گفت : اجرای طرح هادی در برخی  روستا ها صورت گرفته است ومابقی روستا به خاطر شرایط پراکندگی و جمعیت کم اجرا نشده که در تلاش هستیم از منابع داخلی از طریق بنیاد مسکن این مشکل را حل کنیم

عسگری عنوان کرد : با توجه به استقرار شرکت ها در دشت عباس مشکل ارتباطی از موضوعات بسیار مهم است که پیگیری شده است ومخابرات باید در بحث خدمات آنتن دهی همراه اول با نصب دکل مشکل را مرتفع کند تا مشکل شهروندان در این بخش حل شود .

به گزارش تابناک بخش دشت عباس داری 29روستا با جمعیتی بالغ بر 11هزار نفر در 60کیلومتری شهرستان دهلران واقع شده است که بیشتر مردم این بخش  به زبان عربی تکلم دارند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار