پس از تحریم‌های غرب یکی از مواردی که برای رونق اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفت نگاه ویژه به بحث اقتصاد مقاومتی بر پایه داشته‌های کشور بود.....
کد خبر: ۷۴۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲ 27 May 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی پس از تحریم‌های غرب یکی از مواردی که برای رونق اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفت نگاه ویژه به بحث اقتصاد مقاومتی بر پایه داشته‌های کشور بود. این موضوع موجب شد تا سرمایه گذاری‌های خوبی در زمینه رونق کشاورزی وپرورش دام وطیور در کشور به طورجدی دنبال شود. از آنجا که یکی از مباحث مهم در رونق اقتصادی ومباحث اقتصاد مقاومتی حفظ منابع وبهربرداری مناسب ازآب‌های سطحی کشور است، لذا این مهم موجب شده تا با هدف استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره برداران، با ساخت سد کرم آباد پلدشت در آذربایجان غربی رقم بخورد موضوعی که با افتتاح آن به دست رئیس جمهورحالا باید شاهد رونق بیش از پیش رونق اقتصادی در منطقه باشیم.
نتیجه تصویری برای سد کرم آباد

اهمیت تولیدات کشاورزی در آذربایجان غربی به دلیل داشتن زمین‌های حاصلخیر وآب وهوای مناسب ازجمله مزیت‌هایی است که این استان رابه یکی از مناطق برتر در این زمینه در کشور تبدیل کرده است. به دلیل آن که استفاده درست ومدیریت منابع آبی نقش مهمی در توسعه وپیشرفت کشاورزی منطقه دارد، لذااستفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره برداران از مهمترین دلایل برای ایجاد آب بند وسد دراین منطقه است، موضوعی که چندروز پیش با ساخت وبهره برداری ازسد کرم آباد پلدشت در آذربایجان غربیوارد فاز چدیدی شد.

اهمیت ساخت وبهره برداری از سدکرم آباد 
پروژه سد کرم آباد پلدشت، یکی از جمله مهمترین طرح‌های حفظ منابع آب‌های سطحی شمال کشور بود که ساخت آن برروی رودخانه ارس از سال ۱۳۹۴ آغاز و یکی از سریع‌ترین طرح‌های اجرایی استان بود. این حجم تاسیسات آبی و ایستگاه‌های پمپاژ و پست‌های برق و شبکه‌های وسیع در مدت زمانی کوتاه سه ساله و با تلاش‌های شبانه روزی عوامل اجرایی انجام شده است. استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره برداران از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می‌شود.

امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریو‌های مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می‌رود. با اجرای این طرح، آب مورد نیاز به میزان ۱۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب در سال جمع آوری و توسط ایستگاه پمپاژ به زمین‌های حاشیه رودخانه ارس منتقل می‌شود و بالغ بر ۱۹ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی منطقه در پلدشت و شوط تحت پوشش قرار می‌گیرد.
سد مخزنی کرم آباد و تاسیسات وابسته

نگاهی به سد کرم آباد 
سد کرم آباد از جمله سد‌های ساخته شده خارج از بستر رودخانه ارس در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شد. سرانجام اواخر هفته گذشته بود که این سد ساخته وبه بهربرداری رسید. طرح جامع ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۰۰میلیارد تومان از سال ۹۴ آغاز شده که مشتمل بر سد، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد خطوط لوله و تلمبه‌خانه‌های اصلی انتقال آب و پست‌های فوق توزیع و خطوط انتقال برق است.

سد مخزنی کرم آباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر حجم عملیات خاک ریزی حدود ۵ میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب است؛ ظرفیت تنظیمی این سد حدود ۵۷ میلیون متر مکعب است. با بهره برداری از طرح کرم آباد علاوه بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای ۱۵ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد. کرم آباد از جمله سد‌های ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
سد مخزنی کرم آباد و تاسیسات وابسته

اهمیت منابع آبی برای آذربایجان غربی 
ازآنجا که آذربایجان غربی یکی از استان‌های کشور در زمینه تولیدات محصولات باغی وکشاورزی وهمچنین یکی از مناطق ویژه برای پرورش آبزیان به شمار می‌رود لذا این مهم داشتن منابع غنی آبی را در این منطقه را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است لذا این مهم موجب شده تا در سال‌های اخیر ساخت سد وانواع آب بند‌ها در این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دراین خصوص می‌گوید: «این استان از نظر تولید محصولات باغی دانش بنیان رتبه سوم کشوری و از نظر سطح زیر کشت رتبه ششم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.»

عبداله فتح‌اله‌زاده با اشاره به سطح ۱۱۲ هزار و ۵۱۲ هکتاری اراضی باغی استان می‌افزاید: «لذا این مهم ایجاب می‌کند تا در این زمینه برنامه ریزی‌های مدونی انجام بگیرد که یکی از آن‌ها در خصوص تامین آب مورد نیاز باغداران وکشاورزان است.» رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان ششمین تولیدکننده محصولات کشاورزی در سطح کشور بشمار می‌رود دراین خصوص می‌گوید: «میزان تولید محصولات کشاورزی آذربایجان غربی به بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارتقا یافته که بیش از دو برابر نیاز مصرفی مردم استان است به طورکلی می‌توان گفت: ۶ درصد تولیدات کشاورزی کشور را تامیین می‌کند.» اسماعیل کریم زاده می‌افزاید: «توسعه چشمگیر سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، ارتقای آگاهی و دانش بهره برادران با استفاده از آموزش‌های ترویجی و تحقیقاتی به منظور افزایش راندمان تولید و مدیریت صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش سرمایه گذاری‌ها در این بخش از اهم دستاورد‌های اجراشده در این رابطه است.»
سد مخزنی کرم آباد و تاسیسات وابسته

قطب تولید آبزیان کشور 
وجود بیش از ۵۰۰ مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان باعث شده تا سالانه ۱۷ میلیون تن انواع آبزی در آذربایجان غربی تولیدوبه بازار عرضه شود، موضوعی که به شدت می‌طلبد تا برای توسعه آن به منابع آبی نیاز باشد. مدیر شیلات و ابزیان آذربایجان غرب یا تایید این مهم ونقش آن در ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۵۰۰ نفر می‌گوید: «آبزیان تولیدی در استان از تنوع ویژه‌ای برخوردار بوده و شامل چهار گونه ماهیان گرمابی، ماهی قزل آلا و بیش از ۱۰ گونه بومی با ارزش از جمله ماهی سوف و ماش است.» معصوم فصیح بیان اینکه شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص استان آذربایجان غربی بوده و در ارزآوری و اشتغالزایی در منطقه محروم و مرزی پلدشت نقش مهمی دارد، می‌افزاید: «استحصال و صادرات شاه میگوی دراز آب شیرین از سد ارس به کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا وهمچنین ارمنستان توسط ۶ شرکت بهره بردار وبانظارت کامل مدیریت شیلات و آبزیان انجام می‌گیرد.»

دراین میان یکی از فعالیت‌های شاخص استان اجرای موفق پروژه پرورش آرتمیا در استخر‌های خاکی فسندوز باهدف الگوسازی برای احیا مجتمع ۲۰۰۰هکتاری گرمابی فسندوز، جذب سرمایه گذار و توسعه پرورش آرتمیا در اراضی شور و لم یزرع حاشیه دریاچه ارومیه است. مطالعات و احداث تاسیسات زیربنایی مجتمع بزرگ سردابی آغ چای در شهرستان چایپاره با استفاده از آب خروجی سد آغ چای باظرفیت تولید ۴۰۰تن ماهی قزل آلاو اشتغالزایی ۱۰۰نفرمستقیم و ۱۰۰نفر غیرمستقیم و همچنین اجرا و اتمام مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری ۷ شهرستان استان شامل شهرستان‌های چایپاره، پلدشت، سردشت، سلماس، تکاب، ارومیه و شاهین دژ توسط ۷ مشاور عالی آبزی پروری از سال ۹۲ و با اعتباری بالغ بر۲۱۰۰ میلیون ریال را از اهم پروژه‌ها و فعالیت‌های شاخص مدیریت شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی است. این درحالی است که با افتتاح ساخت سد کرم آباد پلدشت در آذربایجان غربی می‌توان شاهد رونق فراوان در زمینه، باغداری، کشاورزی پرورش دام وطیور آبزیان در این استان که عملااز پایه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است را شاهد باشیم.
 
منبع: روزنامه جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار