کد خبر: ۷۵۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹ 04 June 2019

 ‍ چرا اورمیه پایتخت والیبال آسیاست !؟

نتیجه گوگل در هنگام جستجوی پایتخت_والیبال_آسیا " اورمیه " است.

ولی چرا #اورمیه به این نام شناخته می شود؟آیا راهی تاریخی برای اثبات این ادعا وجود دارد؟

در کشور ما چند شهر ادعای پایتخت بودن در والیبال را دارند از این شهرها می توان به گنبد ،آمل و البته تهران!! اشاره کرد.

اما پایتخت این رشته پر طرفدار کجاست؟ برای اثبات این ادعا به تاریخ های زیر دقت فرمایید.

 ورزش والیبال در سال۱۸۹۵ در امریکا و توسط ویلهام_مورگان و به نام مینتونت ابداع شد. سپس توسط آلفرد_هالستد به والیبال (شلیک توپ) تغییر نام داد.

با کسر تاریخ ابداع از سال جاری ۲۰۱۹ میلادی به عمر این رشته ورزشی یعنی ۱۲۴ سال می رسیم .

والیبال در اواخر سال ۱۲۹۹ شمسی و توسط #میر_مهدی_ورزنده وارد ایران شد. و از سال ۱۳۰۴ با تشکیل کلوپ ورزشی مردم با قوانین این ورزش آشنا شده و از تهران به شهر های اطراف چون اصفهان گسترش پیدا می‌کند.

پس عمر والیبال در ایران ۹۴ سال است

اورمیه از زمان حکومت_صفویه مرکز مسیونر های امریکایی بود که در کنار اهداف سیاسی و مذهبی خدماتی را نیز به شهر و مردم ارائه داده اند.

احداث مدارس امریکایی ها در دوران قاجار ، احداث دانشکده عالی، احداث بیمارستان و... از جمله خدماتی هستند که مسیونرها برای نفوذ در بین مردم و کسب وجاهت اجتماعی در اورمیه انجام داده اند.

از سال ۱۹۰۱ میلادی و همزمان با آغاز قرن_بیستم تعداد مسیونر های آمریکایی و خانواده هایشان در اورمیه افزایش چشم گیری می یابد.

بر اساس شنیده ها در این سال‌ها مسیونرها آمرکایی با خود ورزشی را که تنها ۵ سال از ابداع جهانی آن در آمریکا می‌گذرد را وارد اورمیه می‌کنند و در اوقات فراغت خود و خانوادشان به بازی این ورزش می پردازند ورزشی که آن را والیبال می خوانند.

مردم اورمیه به تماشای بازی والیبال مسیونرها می پردازند و کم‌کم به این ورزش نوظهور علاقمند می شوند و آن را یاد می‌گیرند. زمان زیادی طول نمی‌کشد که مردم بومی اورمیه همبازی مسیونرها در والیبال می شوند و این ورزش به عنوان یکی از بازی های پر طرفدار محلی شهر اورمیه تبدیل می شود.

بر اساس توضیحات فوق والیبال در اورمیه ۱۱۹ عمر دارد! به بیان دیگر زمانی که والبیال به صورت رسمی وارد ایران شد ۲۵ سال از عمر این ورزش در اورمیه می‌گذشته و این ورزش به صورت کوچه و بازاری و غیر حرفه ای به عنوان ورزشی محلی در بین مردم بومی این شهر رواج داشته است .

پس به پایتخت والیبال آسیا اورمیه احترام بگذاریم.


تصویر زیر سندی است برای افرادی که ادعای قهرمانی والیبال اورمیه را نفی می‌کنند

تصویر زیر مربوط به مراسم استقبال از تیم والیبال اورمیه که قهرمان جان کوروش کبیر ایران در سال۱۳۵۰ است.
‍ چرا اورمیه پایتخت والیبال آسیاست !؟

ایستاده از راست:
اکبر گهر خانی ، یدالله کارگر پیشه، پرویز رضایی ، محمود آفریدون، بهمن پورمند ، طاهری(مدیر تربیت بدنی)، عزیز پرتوی، ناصر منصوری، اصغر قلندری
نشسته از راست:
رحیم قارصی، محمود محب/استقبال در کارخانه قند اورمیه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار