راه‌اندازی قطار مسافری تهران - آنکارا و تهران - وان، برقراری قطار گردشگری بین ایران و ترکیه، توافقات تعرفه‌ای به منظور تعدیل تعرفه‌ها و ایجاد صرفه اقتصادی برای صاحبان بار، توافق در مورد حرکت واگن‌های CIS از طریق ایران به ترکیه و نیز شفاف‌سازی صورت‌های مالی دو کشور در حوزه ریلی؛ مهمترین مسائلی است که بین مسئولان راه‌آهن ایران و ترکیه مدنظر قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۵۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳ 06 June 2019

 

به گزارش ایسنا، ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بود که همزمان با هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که با حضور مقامات حوزه حمل و نقل دو کشور در تهران برگزار شد، مسئولان و کارشناسان حوزه ریلی دو طرف پس از برگزاری نشست‌های متعدد، در ارتباط با موضوعات و مسائل مختلفی به تفاهم رسیدند و قرار بر این شد که پس از آن با حضور مسئولان ایرانی در ترکیه، روند اجرایی این موضوعات و تسریع عملیاتی شدن آنها در دستور کار قرار گیرد که در این راستا طرف ایرانی در رأس هیأتی با حضور مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به تازگی به ترکیه سفر کردند و در ارتباط با نهایی شدن برخی از پروژه‌های ریلی بین ایران و ترکیه تصمیم‌گیری شد.

توافقات ریلی ایران و ترکیه در تهران

در اجلاس دو جانبه راه آهن ایران و ترکیه بین مسئولان دو کشور که هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار شد عمده محورهای مورد بحث موضوعات تعرفه‌ای و مسافری بود و مسئولان مربوطه در مورد اتصال خط ریلی از چشمه ثریا به کارس موافقت کردند و پیشنهاد افزایش حمل و نقل ایران–ترکیه تا یک میلیون تن مطرح شد. علاوه بر این تعیین تکلیف خط مسافری تهران–آنکارا و تردد واگن‌های کشورهای حوزه CIS به ترکیه از دیگر مسائلی بود که در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه همچنین تعرفه‌های حمل بار بین ایران و ترکیه نهایی و قرار بر این شد تا با توجه به مطالعات انجام شده ظرف مدت شش ماه نشستی بین مسئولان ایرانی و ترکیه‌ای برگزار شود. علاوه بر این پیش نویس تفاهم نامه بین شش کشور ایران، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان در ارتباط با تردد واگن‌های کشورهای حوزه CIS به ترکیه آماده شد و ایرانی‌ها اعلام آمادگی کردند تا همکاری‌های لازم را در این رابطه انجام داده و در این زمینه با حضور در جلسه‌ای در کشور ترکیه طی دو ماه آینده تصمیم‌گیری شود.

پیشنهاد ایرانی‌ها به منظور افزایش حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه تا سقف یک میلیون تن از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست دو جانبه ایران و ترکیه در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بود و با توجه به اینکه میزان حمل و نقل ریلی بین دو کشور در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن است، طرف ایرانی ابراز تمایل کرد تا این رقم به یک میلیون تن افزایش یابد که مورد موافقت طرف ترکیه‌ای قرار گرفت.

در ترکیه چه اتفاقی افتاد؟

حال با گذشت یک ماه پس از نشست دو جانبه راه آهن ایران و ترکیه در تهران، مسئولان ایرانی با سفر به ترکیه در ارتباط با موضوعات مطرح شده در نشست هشتم اردیبهشت ماه جلسه‌ای را برگزار و تصمیم‌گیری نهایی در مورد برخی موضوعات را در دستور کار قرار دادند.

راه اندازی قطار تهران–آنکارا و تهران– وان از اوایل تیر ماه سال جاری به تعداد هفته‌ای یک قطار از مهمترین مسائلی بود که مورد توافق طرفین قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا از اوایل تیر ماه سال جاری به صورت هفته‌ای یک قطار از تهران به آنکارا و بالعکس اعزام شود و علاوه بر این با وجود سیر یک قطار از تبریز به وان توافق بر این شد تا از اوایل تیر ماه یک قطار دیگر نیز به صورت رفت و برگشت از تهران به وان به صورت هفته‌ای یک بار، تردد کند.

موضوع دیگر مورد توافق مسئولان دو کشور برقراری قطار گردشگری ایران و ترکیه بود که این موضوع نیز مورد توافق طرف ایرانی و ترکیه‌ای قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا قطارهای گردشگری ترکیه به ایران و بالعکس اعزام شوند.

تسهیل حمل و نقل بار بین دو کشور و نیز افزایش مبادلات ریلی و تعرفه‌ای دیگر موضوعی بود که در نشست طرفین در ترکیه مورد تاکید قرار گرفت تا شرایط بهتری برای صاحبان بار و کالا با ایجاد صرفه اقتصادی مدنظر قرار گیرد که مهمترین موضوع در این رابطه توافقات تعرفه‌ای بود که نهایی شد.

در ارتباط با حرکت واگن‌های CIS از طریق ایران به ترکیه نیز در این نشست توافقات لازم صورت گرفت که این موضوع قدم بلندی برای افزایش حجم ترانزیت و مبادله کالا بین ایران و ترکیه است. موضوع دیگر مورد بررسی در نشست دو جانبه مسئولان راه آهن ایران و ترکیه که در کشور ترکیه برگزار شد، بررسی صورت حساب‌های مالی در بخش حمل و نقل به ویژه حوزه ریلی بود و وضعیت بدهی و مطالبات به طور شفاف و روشن مشخص شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار