ژاپن به عنوان سومین اقتصاد دنیا پس از آمریکا و چین، از ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار است اما در عین حال نه تنها قیمت بلیت سینما در این سطح نگه داشته شده، بلکه برای گروه‌های خاص نظیر بازنشستگان و دانشجویان نیز تخفیف سی درصد در نظر گرفته شده تا با وجود توانایی مالی قابل توجه این گروه‌ها، زمینه بهره برداری عمومی از این ظرفیت‌ها فراهم باشد.
کد خبر: ۷۵۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 06 June 2019

بلیت سینمای ژاپن در حالی پس از بیست و شش سال افزایش یافت که مقایسه این افزایش قیمت با سینمای ایران تکان دهنده است و یکی از عوامل اصلی افت تعداد مخاطبان سینمای ایران و میزان قابل توجه تماشاگران سینمای ژاپن را به نمایش می‌گذارد؛ عاملی که اگر قرار باشد وضعیت سینمای ایران تغییر کند، باید بر آن متمرکز شد و اجازه نداد برای سال‌های متمادی قیمت بلیت سینمای ایران افزایش یابد.

به گزارش «تابناک»؛ بلیت سینما در ژاپن آخرین بار در سال 1993 افزایش قیمت یافت و به 1800 ین معادل 16.5 دلار رسید و اکنون در سال 2019 به 1900 ین معادل 17.5 دلار رسید. در واقع قیمت بلیت سینما با مبنا قرار دادن دلار پس از 26 سال، 6 درصد افزایش یافته که این میزان اندک تورم پس از این دوره طولانی حتی میان کشورها توسعه یافته نیز اقدامی کم‌سابقه است.

ژاپن به عنوان سومین اقتصاد دنیا پس از آمریکا و چین، از ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار است اما در عین حال نه تنها قیمت بلیت سینما در این سطح نگه داشته شده، بلکه برای گروه‌های خاص نظیر بازنشستگان و دانشجویان نیز تخفیف سی درصد در نظر گرفته شده تا با وجود توانایی مالی قابل توجه این گروه‌ها، زمینه بهره برداری عمومی از این ظرفیت‌ها فراهم باشد.

در مقابل سینمای ایران که جامعه هدفش از بنیه مالی ضعیف‌تری نسبت به مردم ژاپن برخوردارند، با طمع ورزی برخی در فضای سینما، سرنوشت متفاوتی از سینمای ژاپن یافته است. در سال 1372 مصادف با 1993، قیمت بلیت سینما در ایران 45 تومان بود که با توجه به قیمت دلار در آن ایام (180 تومان) معادل 25 سنت بود. اکنون در سال 1398، قیمت بلیت سینما در ایران 20000 تومان است که با توجه به قیمت دلار (13500 تومان) معادل 1.48 دلار است.

چگونه طمع باعث شده سینمای ژاپن دو میلیارد دلار بفروشد و سینمای ایران هفده میلیون دلار؟!

اگر تومان را مبنا قرار داد، قیمت بلیت سینما در طول 26 سال اخیر، حدود 4444 درصد افزایش یافته اما اگر حتی تومان را مبنا قرار نداد و دلار را مبنا قرار داد، رشد قیمت بلیت سینما 592 درصد بوده که نشان می‌دهد این میزان رشد افسارگسیخته قیمت بلیت سینما لزوماً ارتباطی به تورم داخلی ندارد و حجم قابل توجهی از آن، به دندان‌گردی برخی سینماداران و گروهی از فعالان سینما است که دوراندیشی ندارند و سوددهی روزمره سینما را مبنا قرار می‌دهند.

این طعم ورزی تاثیر معناداری در سینمای ایران داشته، به گونه‌ای که فروش سینمای ایران اگرچه به واسطه افزایش تورم رشد داشته اما در واقع کل فروش سینمای ایران در سال 1397، معادل 17 میلیون دلار است. برای درک ناچیز بودن این رقم باید در نظر داشته باشید، بودجه فیلم همه می‌دانند بیش از 10 میلیون یورو و بودجه تبلیغات برخی فیلم‌های هالیوودی چند ده میلیون دلار است! در واقع کل گردش مالی گیشه‌های سینمای ایران، نزدیک به بودجه یک فیلم اروپایی و کسری از تبلیغات یک فیلم‌ آمریکایی است.

در مقابل، فروش سینمای ایران در سال 2018 معادل دو میلیارد دلار بوده است. هرچند ممکن است عنوان شود عوامل دیگری نظیر متوسط درآمد عمومی مردم ژاپن و اکران فیلم‌های خارجی و همچنین جمعیت ژاپن که حدود 50 درصد بیش از جمعیت ایران است، در این میزان فروش موثر است، اما واقعیت آن است که عدم افزایش قیمت یک محصول در بلندمدت به گسترش استفاده عمومی از آن محصول منجر می‌شود.

تعداد سالن‌های سینما در ژاپن از 1734 سالن در سال 1996 به 3561 سالن در سال در سال 2018 رسید. در مقابل، تعداد سالن‌های سینما در مدت مشابه از حدود 250 سالن به حدود 500 سالن سینما رسیده است. به نظر می‌رسد اگر تدبیر و دوراندیشی در سینمای ایران وجود داشته باشد، باید افزایش قیمت بلیت سینما با وجود افزایش تورم برای بلندمدت ممنوع اعلام شود و سینماداران به جای سود بر روی تعداد اندک بلیت با قیمت بلیت، بر روی سالن‌های پر با قیمت بلیت پایین کسب سود کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار