امام جمعه خوی گفت:بلند همتی و رستگاری در فرهنگ اهل بیت(ع) نهفته است و راه رستگاری بشر پیروی از سیره این بزرگواران است.
کد خبر: ۷۵۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵ 07 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،خطیب نماز جمعه خوی در خطبه اول موضوع بلند همتی در فرهنگ اهل بیت را یادآوری کرد و اظهار داشت: لغت شناسان همت را به معنای اراده، آرزو، خواهش و عزم معنی کرده اند و عالی همت، به افراد بلند نظر و دارای طبع بلند گفته می‌شود.

 

 

حجت الاسلام شکوری در ادامه گفت: از جمله ابعادی که در مورد همت در روایات به آن توجه شده است زمینه‌ها و شرایط بوجود آورنده بلند همتی است.

 

وی ادامه داد:مقابله با تنبلی و کسلی، تقویت اراده؛ معمولا انسان‌های بلند همت نیاز به اراده قوی و استوار دارند و کسانی که بلند همت هستند از این ویژگی برخوردارند لذا کسانی که در این زمینه ضعف دارند شرط بلند همتی آنان تقویت اراده است. ازجمله:تحمل سختی هاامیرمؤمنان (ع) فرمود:دل و جان آنکس بیشتر از همه در رنج است که همتش بلند و مردانگیش زیاد و توانایی اش کم باشد.

 

 

ریشه‌ها و علل بی وفایی مردم کوفه در برابر حضرت مسلم

 

 

حجت الاسلام شکوری ریشه‌ها و علل بی وفایی کوفیان را در برابر حضرت مسلم و سایر حوادث و اتفاقات تاریخی از جمله حماسه عاشورا با استناد به منابع تاریخی به ترتیب زیر اشاره کردو گفت:نظام ناپذیری کوفیان اولیه به خاطر اینکه از قبایل بدوی و صحرا نشـین بوده و به قانون و مـقررات پایبنـد نبودند، نوع قبایل کوفه انسان‌های دنیا طلب بوده و در جنگ‌ها و فتوحات اسلامی معمولا دنبال منافع دنیوی خود بودند، نوع مردم کوفه به دو علت مـذکور تابـع احـساسـات بودند لذا خیلی سریع موضع و رنگ عوض می‌کردند، فریب کاری، تناقض در رفتار، تمرد بر والیان و حاکمان، تأثر سریع از تبلیغات و روحیه فرار از مشکلات از دیگر خصوصیات کوفیان بوده است.

 

 

 

خطیب در پایان خطبه دوم با اشاره به سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع توسط وهابیان کوردل اظهار داشت: محمد بن عبدالوهاب رییس فرقه وهابیت تمام مسلمانان‌شافعی، مالکی، حنفی، حنبلی، شیعه، زیدی و… کافر دانست.

 

 

 

وی ادامه داد: همچنین ایشان گفته و هر کس بخواهد مسلمان شود باید به ۵موضوع از جمله:شهادت بر وحدانیت خداوند، شهادت بر رسالت پیامبر (ص)، شهادت بر کفر قبلی و مسلمان بودن فعلی با ایمان به وهابیت، شهادت بر اینکه پدر و مادرم که قبل از وهابیت مرده اند مشرک بودندوشهادت بر کفر علمای گذشته (علمایی که قبل از وهابیت بودند) شهادت بدهد.

 

 

 

شکوری در ادامه با اشاره به نمونه‌هایی از اقدامات و جنایات وهابیان علیه شیعه موارد زیر را به عنوان نمونه برشمردوگفت:تبلیغات جـدی علـیه عقـاید شیـعه در دهـها کانال تلویزیونی و شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، به شهادت رساندن شیعیان در تمامی کشور‌های اسلامی، حمله و تخریب حرم‌های ائمه (ع) و امامزادگان در نوع کشور‌های اسلامی، صدور فتوا علیه شیعیان از طریق مفتیان سعودی و واجب القتل دانستن آنان، تلقین وجود اخـتلافات جـدی مـیان پیروان مذاهب اسلامی سنی با شیعیان وتحریک سران کشور‌های اسلامی علیه جـمهوری اسلامی از یک سـو و همکاری جدی با رژیم صهیونیستی علیه ایران اسلامی از سوی دیگر از جمله اقدامات وجنایات وهابیان علیه شیعه است.

 

 حجت الاسلام شکوری در پایان سخنان خود با اشاره به روز جهانی صنایع دستی گفت: در طول سالیان گذشته طرح ها و برنامه های بسیاری با هدف کاهش ضریب بیکاری در کشور عملیاتی شده که هر یک با صرف هزینه های سنگین به ایجاد فرصت های شغلی منتهی شده است.

وی  ادامه داد: اما حال و روز فعلی اقتصادی جامعه و نمود بیکاری در آن ، موید این واقعیت تلخ است که دستاوردهای حاصل شده متناسب با اهداف نبوده است.

خطیب نماز جمعه خوی تصریح کرد:عرصه صنایع دستی از جمله ظرفیت هایی به شمار می رود که با هزینه به مراتب کمتر میتوان از آن نتیجه گرفت.

وی درادامه اظهارداشت : این صنایع دستی عبارتند:خاتم کاری های اصفهان،چاقو و ظروف مسی زنجان ، معرق کاری ،سوزن کاری ، منبت کاری ، حصیربافی، سرامیک ، سفال لاله جین ، قالی های ترکمنی و ...این موارد تنها نمونه هایی از صنایع دستی این مرز و بوم به شمار می روند که هر یک قادر است به عنوان مولفه ای تاثیرگذار در توسعه صادرات غیر نفتی کشور مد نظر قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار