«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس طبق اعلام قبلی، روز جمعه از سمت خود کناره‌گیری کرد.
کد خبر: ۷۵۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳ 07 June 2019

به گزارش «آزادی»، با فرارسیدن تاریخ کناره‌گیری رسمی «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، رقابت برای جانشینی او وارد مرحله جدی‌تری شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی دولت روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت، ترزا می تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید، در دفترش خواهد ماند.

۱۴ نفر کاندیدای جانشینی او هستند اما مهم‌ترین گزینه‌های رقابت بر سر نخست‌وزیری بریتانیا «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه پیشین و «مایکل گوو» وزیر محیط‌زیست این کشور هستند.

در حالی که جانسون اعلام کرده در صورت انتخاب شدنش، در پایان اکتبر چه با توافق و چه بدون توافق با اتحادیه اروپا برگزیت را اجرایی می‌کند، مایکل گوو مایل موضع نرم‌تری در قبال توافق بر سر برگزیت دارد.

ترزا می در دوران نخست‌وزیری، به‌دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به‌اصطلاح «ترتیبات پشتیبان» در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد «مرز سخت» بین بخشی از ایرلند که بخشی از بریتانیاست و بخشی که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند.

او سوم خرداد امسال با اعلام استعفای خود گفت که در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسما از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

ترزا می به مدت ۳ سال، از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت.

خانم می طی سخنرانی در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس در خیابان داونینگ برای اعلام زمان استعفایش گفت: «در یک دموکراسی، اگر به مردم گزینه‌ای برای انتخاب بدهید، وظیفه دارید تصمیمی که می‌گیرند را اجرا کنید».

وی با اشاره مخالفت مجلس عوام انگلیس با توافقی که بعد از مذاکره با اتحادیه اروپا درباره برگزیت به‌دست آورده بود، توضیح داد: «هرچه در توان داشتم برای قانع کردن نمایندگان پارلمان جهت حمایت توافق انجام دادم. اما متاسفانه موفق نشدم. سه بار تلاش کردم».

خانم می با بیان اینکه تا زمان تکمیل فرایند انتخاب رهبر جدید برای حزب محافظه‌کار، به‌عنوان نخست‌وزیر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: « همواره از اینکه نتوانستم توافق برگزیت را تصویب کنم، افسوس خواهم خورد. نفر بعدی باید راهی پیدا کند که به نتیجه همه‌پرسی (خروج از اتحادیه اروپا) احترام بگذارد».

ترزا می ضمن اشاره به همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: «آن همه‌پرسی تنها یک درخواست برای خروج از اتحادیه اروپا نبود بلکه درخواستی برای تغییر بزرگ در کشورمان بود... اما مطمئنم که می‌توانیم توافق برگزیت را اجرا کنیم».

وی پیش از پایان بغض‌آلود صحبت‌هایش، با چشمانی اشک‌بار گفت: «این شغل افتخار زندگی من بود. دومین نخست‌وزیرِ زن (انگلیس). که البته قطعا آخرین (نخست‌وزیر زن) نخواهم بود».

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار