معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: دولت ۴۲ هزار میلیارد ریال برای کمک به ساماندهی معیشتی مرزنشینان که تحت عنوان کولبری نامبرده می‌شود مصوب کرده و فرآیند آن نیز مشخص شده است.
کد خبر: ۷۵۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵ 11 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی بابک دین‌پرست امروز در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان‌غربی در سردشت با اشاره به اینکه دولت ۴۲ هزار میلیارد ریال برای کمک به ساماندهی معیشتی مرزنشینان که تحت عنوان کولبری نامبرده می‌شود مصوب کرده و فرآیند آن نیز مشخص شده است، افزود: همچین تاکنون  برای ۱۷ هزار و ۸۰۴ کارت فعال شده در سطح آذربایجان غربی پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی گفت: در فرآیند تخصیص اعتبارات موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید با همفکری اعضای شورای ساماندهی راه حل‌هایی برای آن ها یافت و رفع موانع کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور بیان کرد: در این استان ۲۴ هزار و ۲۸ نفر برای صدور کارت مرزنشینی شناسایی شده‌اند که از این تعداد برای ۱۷ هزار و ۸۰۴ نفر کارت فعال شده است اما متاسفانه به دلایلی تعداد زیادی از کارت‌های فعال، بدون استفاده شده‌ و عملاً غیر فعال هستند که باید برای آنان چاره اندیشی شود.

وی در رابطه با سفرهای این هفته به برخی از استان های مرزنشین کشور، بیان کرد: در این سفر مسأله مبارزه با قاچاق کالا و رفع مشکلات معیشتی مرزنشینان دنبال می شود.

دین پرست گفت: از روز شنبه کارشناسان به آذربایجان‌غربی وارد شده و هم اکنون در شمال این استان در حال بررسی وضعیت هستند و فردا این هیات عازم کردستان شده و جلسه نهایی در کرمانشاه برگزار می شود و سپس تا روز جمعه در ایلام خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیرکشور بیان کرد: برای این سفر برنامه‌هایی همچون بازدید از بازارچه‌های مرزی و شهرک‌های صنعتی، طرح‌های سرمایه‌گذاری و حضور در جلسات شورای ساماندهی مبادلات مرزی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه این جلسه در راستای فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری برگزار شده گفت: مسأله جدی و فوری در شرایط حاضر کشور اولویت اقتصادی است و مسؤولان معتقدند همه در جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و باید کمک کرد تا مشکلات معیشتی مردم رفع شود.

دین‌پرست اظهار داشت: در این سفر رفع مشکلات اقتصادی چهار استان مرزی آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام و ارتقای سطح معیشتی مردمان این استان‌ها در اولویت قرار دارد که به مشارکت عمومی مسؤولان نیاز است.

وی افزود: بررسی روند اجرا و تحقق تصویب نامه دولت در خصوص آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیررسمی موقت مرزی بوده چیزی که در خصوص بحث کولبری مطرح است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور افزود: این آیین نامه در ۷ مردادماه ۱۳۹۶ ابلاغ و یکسال پس از آن در ۱۳ خردادماه ۱۳۹۷ اصلاح شد که شامل ۱۵ بند بوده است.

وی همچنین در رابطه با ۲ تصویب نامه مربوط به سال ۱۳۹۶ گفت: این تصویب نامه‌ها ناظر بر ایجاد، ادغام، ابقا و حذف بازارچه‌های مرزی بوده است که باید با ۹ استانی که با هفت کشور همسایه هستند ۳۹ بازارچه فعال داشته باشیم.

دین پرست تصریح کرد: در آذربایجان غربی هفت بازارچه مشترک مرزی قرار دارد که سه مورد از آنها مربوط به آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی مرزی تمرچین پیرانشهر و کیله و اشکان سردشت است.

وی اضافه کرد: در این جلسه بررسی می‌شود که علت عدم نارضایتی مردم از نحوه اجرا بوده و یا مصوبات از جامعیت لازم برخوردار نبوده است تا تصمیمات کارشناسی در این زمینه گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار