مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، احیا و توسعه جنگل های استان اختصاص یافت.
کد خبر: ۷۵۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰ 12 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی میرصمد سید موسوی  افزود: با این اعتبار، طرح‌های جنگلداری و جنگل کاری معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی استان با سرعت و قوت بیشتری اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر این اعتبارات در ۲ شهرستان پیرانشهر و سردشت که نقطه آغاز رویشگاه جنگل‌های زاگرسی کشور است، هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: این اعتبارات برای مبارزه با آفت‌های جنگلی و حفاظت از جنگل‌ها هزینه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: هر سال برای مقابله با آفت جوانه خوار بلوط هواپیماهای محلول پاش، جنگل‌های بلوط پیرانشهر و سردشت را محلول پاشی می‌کند.

سید موسوی اظهار امیدواری کرد با تخصیص به موقع اعتبارات در نظر گرفته شده عملیات محلول پاشی جنگل‌های سردشت و پیرانشهر در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وی گفت: آفت جوانه خوار بلوط از سال ۱۳۷۷ جنگل‌های بلوط سردشت و پیرانشهر را در معرض تهدید قرار داده و علاوه بر درخت بلوط به درختان همجوار مانند بنه، بادام و زالزالک نیز حمله کرده است.

سید موسوی افزود: خوردن برگ درختان به ویژه درخت ˈدارمازوˈ که گونه‌ای بلوط است، زمینه ساز تداوم زندگی این پروانه از زمان تخم تا تکامل است و این امر آسیب جدی به برگ‌های درختان می‌زند و موجب خشک شدن این درختان در دراز مدت می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۲ میلیون و ۷۴۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی در آذربایجان غربی وجود دارد که ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار آن مراتع و ۱۰۱ هزار هکتار آن را عرصه‌های جنگلی در بر می‌گیرد.

جنگل‌های آذربایجان غربی در حالی در خطر نابودی قرار دارد که سرانه جنگل و فضای سبز در این استان چهار صدم هکتار برآورد شده که بسیار کمتر از سرانه کشوری (۰.۱۷) و حدود یک شانزدهم سرانه جهانی (۰.۶۲) است.

در استان‌های زاگرسی کشور، حدود ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل‌ها به آفت جوانه خوار بلوط آلوده شده که ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار آن در وضعیت بحرانی است و نیاز به مبارزه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار