افشین آزادی در گفتگو با تابناک:
رئیس حوزه هنری و سازمان سراج استان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری تابناک، ضمن گفتگو با خبرنگاران این مجموعه خبری، به تشریح اهداف و فعالیت‌های حوزه هنری و سازمان سراج پرداخت.
کد خبر: ۷۵۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹ 18 June 2019

افشین آزادی در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع اداره فرهنگ و ارشاد در هر استان این مهم را بر عهده دارد، انقلاب اسلامی ذاتا یک مفهوم فرهنگی است، و بار فرهنگی انقلاب است که باعث شده تفکر انقلاب اسلامی از مرز‌ها فراتر برود.

وی با اشاره به اینکه تفکر انقلاب اسلامی در همه حوزه‌های اجتماعی ریشه دارد گفت: یکی از این حوزه‌ها هنر است، مفهوم و بنای فکری فرهنگ و هنر به اندازه‌ای مهم بوده که برخی از هنرمندان تصمیم گرفتند در این حوزه با محوریت انقلاب اسلامی فعالیت کنند که در این راستا حوزه هنری تشکیل شد و از جمله هنرمندانی که در این بین بودند می‌توان به قیصر امین پور، مرتضی آوینی اشاره کرد و مأموریت اصلی این حوزه محوریت قرار دادن انقلاب اسلامی در فعالیت هاست.

وی افزود: حوزه هنری در شش شاخه فعالیت می‌کند که شامل آفرینش‌های ادبی، ادبیات پایداری، هنر‌های نمایشی، تصویری، تجسمی و موسیقی است، و سه حوزه دیگر شامل واحد روابط عمومی، امور سینمایی و آموزش پژوهش، که در سال ۹۷ در هر یک از این حوزه‌ها عملکرد قابل قبولی ارائه داده ایم.

آزادی با تاکید بر اینکه برای آسیب شناسی فرهنگی باید عملکرد الگوی پیشرو فرهنگی در کشور را برسی کرد گفت: باید رصد شود چه اندازه به سمت تمدن و فرهنگ اسلامی حرکت کره ایم، یکی از چرخدنده‌های این ساعت حوزه هنری است، در کشور ما سند‌ها نوشته می‌شود، ولی عملکرد خوبی نداریم، حوزه هنری وظیفه خود را یک وظیفه تمدنی می‌داند و می‌خواهد از مراحل نظام سازی و دولت سازی عبور کرده و به مرحله تمدن سازی برسد.

ایشان با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: ما در هر استان به یک دانشنامه تمدنی نیاز داریم تا هر شهر یک مرجع برای جمع آوری تمدن هایش در طول تاریخ داشته باشد و در آینده بتوان به آن رجوع کرد و ما در حال تهیه این دانشنامه در کرمانشاه هستیم، برای تمدن سازی باید دو مولفه آموزش و بهداشت را در جامعه تقویت کرد.

وی تصریح کرد: ابتدا باید داده‌ها و اطلاعات را با نگاه تمدنی جمع آوری کرد تا بتوان مفهوم تمدن را حفظ کنیم.

آزادی در ادامه گفت: در حوزه هنری نگاه ما، پیوند جوانان و پیشکسوتان برای پیشبرد تمدن است، پیشکسوتان در زمینه تمدن سازی بسیار موثرتر هستند، در حوزه هنری راهبرد ما شناسایی، سازماندهی، آموزش، توانمندسازی و در پله بعدی تولیدات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه شاید تعریف ما از هنرمند انقلابی با تعاریف رایج متفاوت باشد گفت: هنرمند انقلابی فردی است که دغدغه اسلام و ایران را داشته باشد.

آزادی افزود: نشست‌ها و همایش‌های مادو دسته اند؛ عمومی و نخبگان، نشست‌های عمومی ما خیلی کمتر تشکیل می‌شود، اما در قالب تخصصی برگزار می‌شود، نشست‌های نخبگانی نیز در زمینه‌های هنری تشکیل و در این نشست‌ها برای اجرای بهتر برنامه‌ها تصمیم گیری می‌شود، حوزه هنری جایی برای افراد حرفه‌ای است.

دکتر افشین آزادی با بیان اینکه حوزه هنری جزو جهبه انقلاب اسلامی است تاکید کرد: سراج هم جز همین جبهه است، مدتی است که نیرو‌های متعهد و انقلابی به این نتیجه رسیده اند که برای جلوگیری از موازی کاری و ارائه عملکرد مطلوب در زمینه‌های جهادی، فرهنگی و... باید دور هم جمع شوند و هر گروه در یک حوزه تخصصی فعالیت کند و یکی از این حوزه‌هایی که بچه‌های دغدغه‌مند باسواد، هیئتی و مسجدی گرد هم آمدند و در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، در قالب سازمان سراج است، در واقع سراج یک سازمان نیست، مجموعه‌ای از مساجد، هیئت‌ها و گروه‌های مختلف است که دور هم جمع شده اند و دغدغه کار فرهنگی در فضای مجازی را دارند.

رئیس سازمان سراج در ادامه گفت: مأموریت اصلی سراج جبهه سازی است، همدل و همسو کردن نیرو‌های مؤمنی است که در این فضا فعالیت می‌کنند، ما در سراج در ده‌ها شاخه فعال هستیم، یکی از آفت‌ها و مشکلاتی که در جامعه با آن مواجه هستیم، عدم سواد رسانه‌ای است، لذا یکی از مهمترین این شاخه ها، سواد فضای مجازی است.

وی افزود: یکی دیگر از این شاخه ها، رصد فضای مجازی است، در این بخش در حال رصد جریانات همسو با انقلاب اسلامی هستیم و در مقابل نیز جریانات خلاف جهت انقلاب اسلامی رصد و پایش می‌شوند که گا‌ها منجر به برخورد قانونی یا برخورد مردمی می‌شود، نیت در این برخورد‌ها قهری نیست و خیلی وقت‌ها نیز سبب بازگشت افراد می‌شود و نتیجه رصد‌ها به فراخور موضوع در اختیار همه قرار داده می‌شود.

آزادی در پایان گفت: در کشور ما متولی فضای مجازی بسیار عملکرد ضعیفی دارد و متاسفانه این دیدگاه در جامعه وجود دارد که سراج باید پاسخگوی ضعف‌های کشور در حوزه فضای مجازی باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار