به همت دوستداران طبیعیت و محیط بانان جان صد‌ها جوجه فلامینگو در تالاب خشکیده بختگان نجات داده شد.
کد خبر: ۷۵۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶ 19 June 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاارن: رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: تلاش برای نجات جوجه‌های فلامینگو در بخش شرقی تالاب بختگان با همکاری محیطبانان و جوامع محلی ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ و آبگیری برخی نقاط در بخش شرقی تالاب بختگان طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت گمان می‌رفت جمعیت فلامینگوی جوجه آور در تالاب بختگان لانه سازی و جوجه آوری کنند که با توجه به پیش بینی‌ها، پایش تالاب به صورت مستمر توسط نیرو‌های اجرایی واحد‌های محیط زیست حاشیه تالاب و با کمک جوامع بومی منطقه انجام شد.

جولایی ادامه داد: با افزایش دمای هوا و خشک شدن بخش‌های آبگیری شده تالاب، کلنی جوجه‌ها به سمت غرب تالاب و تعدادی نیز به مزارع حاشیه تالاب مهاجرت کردند.

وی اظهار داشت: به منظور مدیریت وضعیت بحرانی با همکاری دوستداران طبیعت و محیط بانان عملیات امداد و نجات جوجه‌های فلامینگو در چند مرحله انجام شد، در مرحله اول تعدادی از جوجه‌ها که به مزارع و روستا‌ها پناه آورده بودند زنده گیری شدند و به نزدیکترین آبگیر منتقل شدند و پس از آن در محل تجمع اولیه کلنی‌ها اقدام به حفر کانال شد تا با بالا آمدن سطح آب زیستگاه موقتی شکل گیرد.

جولایی ادامه داد: همچنین کلنی‌هایی که با هدایت والدین در تالاب در حال حرکت هستند، زیر نظر کارشناسان و محیط بانان قرار گرفتند و به صورت مستمر پایش می‌شوند تا در صورت ضرورت عملیات انتقال انجام پذیرد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: پایش تالاب بختگان و رصد فلامینگو‌های نابالغ تا اواسط شهریور ماه ادامه خواهد داشت و تلاش کارشناسان محیط زیست فارس این است که تلفات احتمالی پرندگان نابالغ را به حداقل برسد.

دریاچه بختگان با ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت دومین دریاچه بزرگ و چهارمین تالاب ایران به شمار مى آید که در پی خشکسالی‌های چند سال اخیر خشک شده است.

این دریاچه در ۱۶۰ کیلومترى شیراز و ۷۰ کیلومترى غرب شهرستان نی ریز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار