مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ غربی گفت: صف انتظار ناوگان ترانزیتی در پایانه مرزی بازرگان، از دو روز به یک روز کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۵۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴ 19 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ارسلان شکری ، درباره مدت زمانی که ناوگان ترانزیتی در مرز بازرگان آذربایجان‌غربی برای صادرات و واردات کالا منتظر می‌مانند، اظهار کرد: این مدت زمان در گذشته دو روز بوده که در حال حاضر به یک روز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در طرف ترکیه این پایانه، مدت زمان انتظار ناوگان ترانزیتی یک روز بوده و در موارد خاصی نیز به دو روز نیز می‌رسید، افزود: با تاکید وزیر راه و شهرسازی و مطالبه رانندگان و صاحبان کالا برای رفع مشکل صفوف انتظار ناوگان ترانزیتی در پایانه مرزی بازرگان، با پیگری‌های انجام شده در حال حاضر زمان انتظار ناوگان در دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای پایانه یکسان است و تردد به سرعت انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پایانه مرزی بازرگان مهم‌ترین دروازه ورودی به ترکیه بوده و از نظر صادرات، واردات و ترانزیت جزء فعال‌ترین پایانه‌های کشور است، ادامه داد: در سال گذشته از طریق این پایانه بیش از سه هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی حامل کالا به کشور وارد و بیش از ۱۸ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی از خارج کشور شده‌اند.

شکری با اشاره به تردد بیش از 10 هزار اتوبوس مسافری از پایانه مرزی بازرگان عنوان کرد: همچنین حدود دو میلیون تن کالا از این پایانه صادر و یک میلیون تن کالا وارد شده است و از این رو با توجه به جایگاه ویژه پایانه مرزی بازرگان در اقتصاد کشور، توسعه و بهبود زیرساخت‌ها در این پایانه در دستور کار قرار دارد که توسعه سالن مسافربری این پایانه از جمله این برنامه‌ها است.

وی بیشترین ترافیک ایجاد شده در پایانه مرزی بازرگان را مربوط به زمان برداشت محصولات کشاورزی در استان خواند و گفت: صف‌بندی تعدادی از ناوگان باری در این مسیر به دلیل محدودیت پذیرش و ظرفیت سایت گوربلاغ ترکیه و لزوم پایانه جایگزین به عنوان عوامل اصلی بروز این مشکل بوده که در نتیجه موجب تشکیل صفوف طولانی شده است.

شکری تصریح کرد: ظرفیت پیک گوربلاغ ۴۰۰ تا ۴۵۰ دستگاه در روز است در حالی که در مواقع خاص و فصل صادرات نیاز به خروج‌ناوگان ترانزیتی به دو برابر این تعداد افزایش پیدا می‌کند که نیاز به توسعه و افزایش ظرفیت از طرف ترکیه بوده و با بازدیدهای متعدد و برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت تقلیل این صفوف با تدابیری از سمت ایران در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: قسمتی از این مشکل می‌تواند با مناسب و‌ تعدیل کردن عوارض متقابل از مرز پلدشت و صنم‌بلاغی در طرف جمهوری نخجوان به عنوان مرز جایگزین و‌ کمکی حل شود که هم‌‌اکنون روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ کامیون ترانزیتی و دو جانبه از این طریق تردد می‌کنند و از طرفی ادارات و ‌نهادهای متعددی در مرز مستقر هستند ‌که لزوم نهاد راهبر و‌ مدیریت واحد در مرزها اساس تسهیل در رفت و ‌آمد و تقلیل زمان توقف در پایانه‌های مرزی خواهد بود.

وی جداسازی ناوگان یخچالی، مواد غذایی و فاسدشدنی از سایر ناوگان در انتظار ترخیص را یکی از راهکارهای متصور و در حال اجرا برای کاهش صفوف در انتظار ترخیص از پایانه مرزی بازرگان عنوان و اظهار کرد: تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در مسیر کلیه پایانه‌های مرزی به ویژه حمایت از مجتمع خدماتی و رفاهی آنا وطن در جاده منتهی به پایانه مرزی بازرگان که در حال ساخت بوده می‌تواند موجب کاهش صفوف انتظار در این پایانه شود.

شکری اضافه کرد: اجرای طرح جامع گمرک با هدف تسریع در مدیریت جامع نرم‌افزاری در راستای کنترل یک‌پارچه اسناد و ایجاد وحدت رویه به منظور کاهش زمان بررسی اسناد مربوطه نیز از راهکارهای مدنظر برای درمان درد ترافیک و صفوف ناوگان حمل و نقلی است که در برخی بازه‌های زمانی این ترافیک به اوج خود می‌رسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار