دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اقدامی خلاف عرف و رویه‌های مرسوم دیپلماتیک، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب را تحریم کرد. پس از اعلام این تحریم آمریکا علیه مقام اول ایران، استیون منوشین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده از تحریم جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در همین دوره تازه تحریم‌ها خبر داد.
کد خبر: ۷۵۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵ 24 June 2019

رئیس جمهور آمریکا در حالی پس از انهدام پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران، بار دیگر از مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران سخن به میان آورده بود که در اقدامی شتابزده و خلاف اصول سیاسی، با صدور یک فرمان اجرایی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، بیت رهبری، هشت فرمانده سپاه پاسداران و وزیرامورخارجه ایران را تحت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار داد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اقدامی خلاف عرف و رویه‌های مرسوم دیپلماتیک، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب را تحریم کرد. به گفته ترامپ این تحریم‌ها مشمول دفتر مقام معظم رهبری و هشت فرمانده سپاه پاسداران مشتمل بر سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و پنج تن از فرماندهان نیروی دریایی سپاه نیز می‌شود.

پس از اعلام این تحریم آمریکا، استیون منوشین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده از تحریم جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در همین دوره تازه تحریم‌ها خبر داد. این دوره تازه تحریم‌ها در حالی به بهانه واکنش ایران به تجاوز پهپاد گلوبال هاوک به حریم هوایی و آب‌های سرزمینی ایران اعلام شد که دونالد ترامپ پس از این پاسخ ایران، بار دیگر نمایش مذاکره داده بود و ادعا کرده بود آماده مذاکره بدون پیش‌شرط است؛ ادعایی که با توجه به تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی به عنوان «ابزار مذاکره» بیش از پیش با تردید در صداقت همراه می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا، رهبر انقلاب اسلامی ایران و وزیرامورخارجه ایران را تحریم کرد!

فرمان‌های اجرایی رئیس جمهور آمریکا در خاک آمریکا در حکم قانون است اما برخلاف قوانین کنگره، تداوم آن بسته به نظر رئیس جمهور است و در صورت تغییر دونالد ترامپ، رئیس جمهور بعدی به سادگی می‌تواند این فرمان‌ها را معلق یا لغو نماید و به همین دلیل عمر آنها می‌تواند به اندازه عمر سیاسی ترامپ و میزان ماندگاری‌اش در اتاق بیضی کاخ سفید باشد. به نظر می‌رسد کنگره آمریکا از این تصمیمات سیاسی شتابزده ترامپ حمایت نمی‌کرده و به همین دلیل او ترجیح داده به جای تصویب تحریم‌های تازه در کنگره، به فرمان اجرایی بسنده کند.

تحریم‌های تازه آمریکا عملاً تاثیری بر فرمانده کل قوا و فرماندهان نظامی ایران نخواهد داشت، چرا که مناسبات مالی بین المللی و همچنین سفری به آمریکا ندارند اما محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران با توجه به این تحریم‌ها، ویزای آمریکا دریافت نخواهد کرد و در طول سفرهای کاری، امکان تبادلات بانکی و مالی نخواهد داشت. البته با توجه به پروتکل سازمان ملل، آمریکا همچنان مکلف خواهد بود به وزیرامورخارجه ایران ویزا اهدا کند و ظریف همچنان در این محدوده از نیویورک می‌تواند حضور یابد.

تحریم وزیرامورخارجه ایران در کنار رهبر انقلاب و فرماندهان سپاه پاسداران، احتمالاً پس از حضور موثر وزیر امورخارجه ایران در نیویورک و مجموعه گفت‌وگوهایی است که با پرمخاطب‌ترین رسانه‌های این کشور انجام داد و اثر روانی موثری بر اقدامات یکجانبه و تروریسم اقتصادی آمریکا داشت. آمریکا درصدد آن است که هرگونه ابتکارعمل از ایران در مقابله با تحریم‌ها و هرگونه امکان واکنش موثر بین‌المللی به این اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی را سلب نماید اما تاکنون با وجود «کمپین فشار حداکثری» در این زمینه موفق نبوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار