رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: فلاحت پیشه به ترامپ: در تهران تنها نظامیان با تو سخن می‌گویند/ترامپ: چین و ژاپن خودشان از تنگه هرمز محافظت کنند/ پهپاد آمریکایی در تور صیادان قشم افتاد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶ 24 June 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
علی مطهری: نظامیان به تذکرات درباره عدم دخالت در انتخابات عمل کنند

علی مطهری: «برای تشکیلات نظامی، سم است که از جریان سیاسی خط بگیرد یا گروه‌های سیاسی طمع کنند و بگویند ما تیپ داریم، نه این‌ها سرباز ولایت فقیه هستند. نیرو‌های مسلح آبروی خود را نباید خرج فلان نماینده برای رأی گیری کنند. نیرو‌های مسلح باید از دسته بندی‌های سیاسی جدا باشند.» این جملاتی بود که اخیراً سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران خطاب به نیرو‌های نظامی مطرح کرد و به نوعی آن‌ها را از ورود به هرگونه تحرکات سیاسی و انتخاباتی برحذر داشت. در همین راستا علی مطهری نماینده مردم تهران در واکنش به توصیه‌های اخیر سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران به نیرو‌های نظامی گفت: این تذکر خیلی خوبی است که آقای خاتمی مطرح کردند و این همان تذکری است که امام (ره) بار‌ها گفتند و در وصیت نامه‌شان هم به آن اشاره کردند. او با بیان اینکه امیدواریم نیرو‌های نظامی به این تذکرات عمل کنند، گفت: انشاالله به این تذکرات عمل شود چرا که در گذشته دخالت‌های زیادی چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری از سوی نظامی‌ها صورت گرفته است درحالی که اساسا ورود این نیرو‌ها به سیاست و اقتصاد خطرناک است. برای خودشان هم خطرناک است و کم کم باید پایشان را از این حوزه‌ها بیرون بکشند.

واکنش آشنا به حواشی سریال «گاندو»

حسام‌الدین آشنا صبح امروز (دوشنبه) با انتشار دو توئیت در حساب کاربری خود به حواشی اخیر سریال «گاندو» که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، واکنش نشان داد. در توئیت نخست آمده است: «جالبه که هم میگن سانسور شده، هم پخش می‌کنن. هم میگن صداگذاری شده، هم اصلش را در فضای مجازی منتشر می‌کنن. هم میگن فشار روی ماست، هم خیلی راحت این جمله را میگن و ادامه هم میدن. هم فیلم بطور کامل فیلمبرداری شده، هم میگن بگذارین کار کنیم. هم از توبره، هم از آخور». در توئیت دوم هم نوشته شده است: «راستی نگفتن بالاخره کی تلفن کرده؟ کی فشار آورده و میاره؟ کی اصلاً خبر داره چی ساختن و چی پخش می‌کنن؟ و آخر اینکه فرض کنیم تماس و فشار هم درست باشه، از کی تا حالا، فشار و تماس دولت مؤثر بوده؟»

دادستان کل کشور: معلوم نیست «علاءالدین» چطور از زندان آزاد و فراری شده

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه بازدید از دادسرای ناحیه ١٢ تهران، سوالی در رابطه با قدیمی‌ترین پرونده این دادسرا از یکی از مسئولان دادسرای ناحیه ١٢ تهران مطرح کرد که وی پاسخ داد: قدیمی‌ترین پرونده مربوط به سال ۸۳ است و متعلق به پاساژ علاءالدین و آقای علاالدین است که وی نیز متواری بوده و اتهامش کلاهبرداری است، چرا که همکف این پاساژ را که پارکینگ بوده کاربری دیگری گرفته و تجاری تحویل مردم نداده است و معلوم نیست که به چه شکل هم از زندان آزاد شده است. دادستان کل کشور در ادامه پس از اطلاع از این موضوع دستور پیگیری در خصوص این پرونده را داد.

پهپاد آمریکایی در تور صیادان قشم افتاد

در پی انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا که بامداد ۳۰ خردادماه امسال و پس از نقض حریم هوایی کشورمان، توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساقط شد، خبری درباره پیدا شدن قطعات دیگری از این پهپاد منتشر شده است. پیش از ظهر امروز قطعاتی از لاشه این پهپاد صید تور صیادی «یوسف سفاری» یکی از صیادان قشمی در استان هرمزگان شده است، اما هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است. محمد پرورش رئیس اداره شیلات شهرستان قشم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: این قطعات توسط صیاد به ساحل آورده شده و هماهنگی‌های لازم جهت تحویل آن به نیرو‌های امنیتی انجام شده است.

واکنش وزیر دفاع به اعدام جاسوس سیا

وزیر دفاع با اشاره به اعدام یکی از نیرو‌های قراردادی این وزارتخانه به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا گفت: بابت این اقدام ممنون سازمان قضایی نیرو‌های مسلح هستیم. امیر سرتیپ «امیر حاتمی» درباره اعدام یکی از نیرو‌های قراردادی این وزارت خانه به اتهام جاسوسی گفت: این فرد از سال ۸۹ از وزارت دفاع جدا شده بود؛ در دوره بازنشستگی به سراغ وی آمده و متاسفانه این فرد را وادار به خیانت کرده بودند. وی افزود: بار‌ها تاکید کرده‌ایم سزای افرادی که خیانت کنند همین رفتاری است که سازمان قضایی با این جاسوس انجام داد و بابت این اقدام ممنون سازمان قضایی نیرو‌های مسلح هستیم. امیر حاتمی تصریح کرد: این اتفاق در داخل وزارت دفاع رخ نداده است و با اینکه بیرون از دستگاه در حال انجام بود، پس از دو سال روشن شد و این اقدام نشان می‌دهد که یک سپر امنیتی بسیار خوبی وجود دارد و حتی لایه‌های بیرون را مراقبت می‌کند.
 
دو واکنش رسمی به حمله‌های سایبری آمریکا به ایران

۱- حسین نقوی‌حسینی، سخن‌گوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفته «ادعای آمریکایی‌ها درباره +حمله سایبری به تأسیسات نظامی بی‌اساس است. آن‌ها می‌خواهند موفقیت ما در سرنگونی پهپاد جاسوسی را خنثا کنند. او البته افزوده آن‌ها بار‌ها تلاش می‌کنند که در شبکه ارتباطی ما مشکل پدیدی آوردند اماادعای آمریکایی‌ها درباره موفقیت در این حمله‌ها بی اساس است، چون توانمندی جمهوری اسلامی برای مقابله با این حملات بسیار بالاست. / ایسنا
۲- وزیر ارتباطات، آذری جهرمی، هم صبح امروز در توییترش در واکنش به سوال‌هایی درباره حمله سایبری به تاسیسات نظامی ایران، گفت: تاکنون هزاران حمله سایبری به ایران داشته، ولی ابزار‌های دفاعی ایران توانسته‌اند آن‌ها کنار بزنند. آذری جهرمی روشن‌نکرده این‌بار واقعا آمریکا به ایران حمله سایبری کرده یا نه و در کلام نقوی حسینی هم روشن نیست که آمریکا حمله‌ای کرده که شکست خورده یا اصلا حمله‌ای در کار نبوده. دیروز برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند پس‌از نابودی پهباد آمریکایی، ترامپ دستور داده برنامه حمله سایبری به سامانه کنترل شلیک موشک‌های سپاه که از پیش برای تلافی حمله به نفت‌کش‌ها ریخته‌شده‌بود، به اجرا گذاشته‌شود و برای مدت معینی سامانه‌های تسلیحاتی سپاه را از کار انداخته. 

یک معاون در وزارت‌ورزش در یک روز ۹ حکم گرفته

خبرگزاری فارس نوشته مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هفت‌روز پیش، ۲۷خرداد امسال برای ژاله فرامرزیان معاون مدیرت و توسعه منابع این وزارت‌خانه، ۹حکم صادر کرده؛ و حالا بنابر این حکم‌ها فرامرزیان، رئیس کمیته نظارت ارزیابی و مدیریت عملکرد، رئیس کمیته فرهنگ و توسعه فرهنگ سازمانی، رییس کمیته آمار بخشی، رئیس کمیته برنامه ریزی عملیاتی و ارتقای کیفیت خدمات، رئیس کمیته مدیریت سرمایه انسانی، رئیس کمیته مهندسی نقش و ساختار، رئیس کمیته بهبود نظام‌ها و فناوری‌های مدیریتی و رئیس کمیته دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری. ناگفته نماند فرامرزیان افزون بر ریاست این کمیته‌ها، عضو هیات رئیسان شرکت توسعه و نگهداری مکان‌های ورزشی و صندوق حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان است.

هزینه ناکارآمدی شرکت‌های دولتی از جیب ملت پرداخت می‌شود

بودجه شرکت‌های دولتی بخش بزرگی از منابع مالی دولت را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات مشخص نیست. دولت و مجلس در لایحه بودجه سال جاری، گام‌هایی برداشتند تا کمی به ساختار و عملکرد شرکت‌های دولتی نور بتابانند؛ برای نمونه، بند ج. تبصره ۲ تأکید می‌کند «دولت (خزانه‌داری کل کشور) مکلف است سود و زیان، سود دریافتی و میزان سهام دولت در این شرکت‌ها را به تفکیک هر شرکت، در گزارش‌های عملکرد مالی دولت منعکس و به‌روزرسانی کند»؛ اما حسین راغفر، کارشناس اقتصادی، می‌گوید با وجود گذشت چند ماه از تصویب لایحه بودجه، هنوز هیچ اقدام مؤثری برای شفاف‌شدن وضعیت بودجه شرکت‌های دولتی انجام نشده است. او بر این باور است که شرکت‎های دولتی تلاش می‌کنند خود را زیان‌ده نشان دهند تا علاوه بر اینکه توجیهی برای افزایش قیمت پیدا کنند، بتوانند در چانه‌زنی‌ها برای دریافت اعتبارات موفق شوند و سهم بیشتری از کیک منابع نفتی را به خود اختصاص دهند. همچنین این شرکت‌ها با اعلام غیرواقعی سود و زیانشان، هزینه ناکارآمدی خود را به جیب ملت تحمیل می‌کنند. / شرق

بذل و بخشش سکه‌ای دانشگاه آزاد از جیب دانشجویان!

رئیس دانشگاه آزاد در اجلاس روسای واحد‌های این دانشگاه ۳۳۰ سکه اعطا کرد و این بذل و بخشش ۲ میلیارد تومانی در حالی است که حقوق بسیاری از کارکنان و اساتید دانشگاه با تاخیر ماهانه پرداخت می‌شود. «حجت‌الاسلام رستمی»، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مسئولین نهاد‌ها دستور برگشت سکه‌ها را داده است و تاکید کرده که سکه‌ها باید به دانشگاه آزاد بازگردد.

اتمام حجت فیفا با ایران: یا زنان را به ورزشگاه راه دهید یا قید میزبانی را بزنید

در فاصله ۳ ماه تا شروع مسابقه‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال اخطار نهایی را به صورت کتبی به ایرانی‌ها داد. در این نامه رئیس سوئیسی فیفا که خود چهار دختر دارد، از فدراسیون فوتبال ایران خواسته تا زمانبندی تغییرات برای حضور زنان در ورزشگاه را اعلام کند، در غیر این صورت محرومیت در انتظار کل فوتبال ایران خواهد بود. اگر این محرومیت با شروع بازی‌های انتخابی جام جهانی اجرا شود در بهترین حالت کسر امتیاز از تیم ملی مردان ایران و در بدترین حالت حذف از جام جهانی ۲۰۲۲ را همراه خواهد داشت. چنین نتایجی هم باعث خوشحالی رقبای فوتبالی ایران در آسیا و هم رقبای سیاسی این کشور در منطقه خواهد شد؛ و چه کسی است که نداند این دو گروه از رقبا تا چه اندازه همپوشانی دارند. /بی بی سی

زاکانی باید درباره کرسنت به پیشگاه ملت پاسخگو باشد

«کسری نوری» سخنگوی وزارت نفت گفت: متأسفانه ایشان به گونه‌ای سخن گفتند که انگار قرارداد‌های بزرگ در کشور با شرکت‌ها و کشور‌های دیگر وجود داشته یا قرار بود منعقد شود تا تحول بزرگی در صنعت نفت بوجود آورد، اما آقای زنگنه همه این قرارداد‌ها را برهم زده است، آقای زاکانی اگر می‌توانست لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس رو هم به گردن آقای زنگنه می‌انداخت. با تناقض دیگری نیز در گفتار این دوستان روبروییم. از یک طرف برخی افراد می‌گویند آقای زنگنه خسته است و انگیزه ندارد و از طرف دیگر اینگونه مطرح می‌کنند که آقای زنگنه فرد قدرتمندی است که می‌تواند جلوی قرارداد‌ها را بگیرد و هر تصمیم که دوست دارد اجرا کند. آقای زاکانی معتقد بود که وزیر نفت به نامه سال گذشته ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس درباره عملکرد وزیر نفت به سران ۳ قوه حتی یک کلمه پاسخ نداده، در پاسخ باید به این نکته اشاره شود که مخاطب این نامه وزیر نفت نبوده با این حال آقای زنگنه در نشستی خبری در ۱۶ هزار کلمه علاوه بر موضوعات مطرح شده در آن نامه، به سولات دیگر نیز جواب داد. برخی از افراد می‌گویند که زنگنه به خام‌فروشی معتقد است، اما خام‌فروشی به چه معناست. اکنون ۱۲ میلیارد دلار ارزش صاردات پتروشیمی است و ۱۸ طرح دیگر در دست اقدام داریم که تا سال ۹۹ تکمیل شده و ظرفیت صادراتی را دو برابر می‌کند. بر اساس اصل ۴۴، وزارت نفت نمی‌تواند برای ساخت پالایشگاه اقدام کند.

خاطره فائزه هاشمی از روز‌های زندان

فائزه هاشمی در همایش شناخت زیست پنهان، ورای دیوار‌های زندان زنان گفت: من به عنوان یک زندانی تجارب زیادی دارم. اطلاعاتی که از زندان‌های عادی دارم بر اساس آمار است، اما زنی زندانی به نام راحله بود که ۱۳ سال تجربه زندانی‌بودن در زندان عادی را داشت. زمانی که بخشی از زندانیان سیاسی را به زندان زنان عادی برده بودند، او تحت تأثیر آن‌ها قرار گرفته بود و بعد‌ها به عنوان زندانی سیاسی به اوین آمد. من در بند سیاسی زندان اوین بودم که زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی آنجا بودند. راحله برای ما گفت که در زندان زنان عادی در فروشگاه‌ها همه چیز گران‌تر است و دلال‌ها اجازه ورود خوراکی به زندان نمی‌دهند، این در حالی است که این زندانیان عموما از قشر کم‌درآمد هستند. /شرق

داماد روحانی وعادل فردوسی پور، کاندیدا‌های مجلس بعدی؟

کامبیز مهدی زاده که در ماه‌های اخیر به دلیل نسبت دامادی با رئیس جمهور چند بار به صدر اخبار آمده بود، یکی از کسانی است که نامش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شنیده می‌شود. تکرار ادعای حضور درباره فردوسی پور عادل فردوسی پور از چهره‌هایی است که طی روز‌های اخیر برخی از رسانه‌ها مدعی شده بودند که قصد دارد در انتخابات آینده مجلس نامزد شود. فردوسی پور ۴۵ ساله که چند ماهی است برنامه نودش تعطیل شده، تاکنون شایعه حضورش در انتخابات را تکذیب نکرده، همان طور که شب یلدای چهار سال قبل نیز پس از پخش نشدن مصاحبه اش با وزیر خارجه، شایعات در پی حضورش در انتخابات را تکذیب نکرد. /خراسان
 
حمله جواد امام به حسام‌الدین آشنا

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: آقای آشنا دارد برای بعد از آقای روحانی فکری برای خود می‌کند و یکی از دلایل ناکامی دولت حضور افرادی مثل آقای «ناآشنا» است. جواد امام در گفتگو با ایلنا، در واکنش به توئیت اخیر حسام‌الدین آشنا که در آن از آبروی ریخته رهبر جریان اصلاحات صحبت کرده بود، گفت: این سخنان نشان می‌دهد که آقای آشنا جایگاهی نداشته و همیشه به جایی آویزان می‌شده است. وی افزود: آقای آشنا دارد برای بعد از آقای روحانی فکری برای خود می‌کند و یکی از دلایل ناکامی دولت حضور افرادی مثل آقای «ناآشنا» است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه واکنش آقای روحانی به این رفتار آقای آشنا چه باید باشد، گفت: آقای روحانی حداقل به احترام آن‌هایی که به او اقبال نشان دادند و به احترام افرادی که باعث شدند تا آقای روحانی رای بیاورد، باید یک عکس‌العمل صریح و روشن داشته باشد و تکلیف امثال آقای آشنا را برای ادامه مسیر روشن کند. وی گفت: اصلاح طلبان تلاش کردند این دولت سرکار بیاید و حالا که آمده سر کار برخی افراد حاضر در این دولت مثل آقای آشنا هیچ نسبتی با اصلاح‌طلبان ندارند، اما گویا اصلاح‌طلبان باید هزینه آن را بپردازند.
 
کنایه آشنا به پیشنهاد آمریکا برای مذاکره بدون قید و شرط

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ادعای آمادگی آمریکا برای مذاکره بی‌قید و شرط با تداوم شرایط تهدید و تحریم پذیرفتنی نیست، گفت: اگر چیزی بیش از برجام می‌خواهند باید چیز‌هایی بیش از برجام بدهند؛ آن‌هم با تضمین بین‌المللی. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اوباما می‌گفت: اگر تحریم نکنیم جنگ می‌شود؛ ترامپ می‌گوید یا تسلیم شوید یا تحریم می‌کنیم و جنگ هم در کمین‌تان است؛ ما می‌گوییم ما نه جنگ‌طلبیم، نه مستحق تحریم، اما جنگ و تحریم را دوروی یک سکه می‌دانیم. ادعای آمادگی آمریکا برای مذاکره بی‌قید و شرط با تداوم شرایط تهدید و تحریم پذیرفتنی نیست. اگر چیزی بیش از برجام می‌خواهند باید چیز‌هایی بیش از برجام بدهند؛ آن‌هم با تضمین بین‌المللی.»
 
ترامپ: چین و ژاپن خودشان از تنگه هرمز محافظت کنند

رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین موضع خود درباره خلیج فارس تاکید کرد که چین و ژاپن خودشان باید از تنگه هرمز محافظت کنند. به دنبال مواضع معاون رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه تنها ۱۰ درصد نفت آمریکا از تنگه هرمز عبور میکند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا میگوید که چین و ژاپن خودشان باید از تنگه هرمز محافظت کنند. ترامپ روز یک شنبه در مصاحبه با شبکه ان بی سی هم گفته بود «آمریکا نیازی به تنگه‌ها ندارد.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران به دنبال تحریک اوست، گفت: «نه، فکر نمی‌کنم اینطور باشد.» ترامپ با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران موجب افزایش شدید تورم و وضعیت بد اقتصادی شده، در پاسخ به این سؤال که تصور می‌کند پیام اقدامات ایران چه باشد، مدعی شد: «فکر می‌کنم آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند؛ و فکر می‌کنم که می‌خواهند توافق کنند. توافق من، هسته‌ای است. ببین، آن‌ها سلاح هسته‌ای نخواهند داشت. بحث تنگه‌ها نیست. می‌دانی که چین ۹۱% از نفتش را تنگه‌ها می‌گیرد؟ ما اصلا نیازی به تنگه‌ها نداریم. چون، چون از وقتی که من آمده‌ام، ما تولیدکننده شماره یک انرژی در جهان هستیم. خوب؟ آن هم با فاصله زیاد.» ترامپ روز دوشنبه با تکرار این مواضع آمریکا د. حساب توئیتری خود نوشت که کشور‌های دیگر خودشان باید از کشتیرانی در خلیج (فارس) محافظت کنند.
 
فلاحت پیشه به ترامپ: در تهران تنها نظامیان با تو سخن می‌گویند

دو چهره سیاسی خطاب به ترامپ توییتی را با هشتگ ترامپ، برجام و آمریکا منتشر کردند. حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسطسپاه در حساب توییتری خود نوشت: به عنوان یک کارشناس مثل همیشه واقعیت را می‌گویم: جناب ترامپ! تا وقتی تحریم‌ها را تعلیق نکنی، در تهران فقط نظامیان با تو سخن می‌گویند. مصباحی مقدم هم در همین راستا توییتی ر. با هشتگ برجام آمریکا و ترامپ منتشر کرد و نوشت: سرانجام ‎برجام و حرف‌های دولت ‎آمریکا پیامی که برای غرب زده‌های داخل کشور داشت این بود که آن‌ها باید در مواضع خود تجدید نظر کنند. طی چهل سال گذشته دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و نظام را مکرر بابت مواضع خود تحت فشار قرار دادند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار