معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: باید از حیوانات حیات وحش در راستای گردشگری بهره ببریم چراکه این استان حیواناتی دارد که در دنیا کم نظیر هستند و مردم دنیا حاضرند برای دیدن آن به ایران بیایند.
کد خبر: ۷۵۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ 25 June 2019

بهمن مودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از اهداف سازمان این است که در بحث حفظ گونه‌های جانوری و یا حفظ ذخایر ژنتیکی کشور تلاش کند.

وی با تاکید بر حفاظت گونه‌ها، افزود: خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده درمیان، آرک و گرنگ و مظفری، شاسکوه و سه پناهگاه شامل حیات وحش تالاب کجی نهبندان، رباط شور و پناهگاه حیات وحش نایبنداناست.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دارای گونه‌های متنوع و متعدد جانوری از جمله قوچ وحشی ارویال، کل و بز، هوبره، گربه شنی و یوزپلنگ آسیایی است که قابلیت جذب گردشگر طبیعی را در استان بیشتر کرده است.

مودی با بیان اینکه مناطقی که اکوسیستم‌های بکر، دست نخورده و دارای شرایط خاص هستند، حفاظت می‌شوند، افزود: خراسان جنوبی در حال حاضر پارک ملی ندارد اما پناهگاه حیات وحش نایبندان این قابلیت را دارد که به پارک ملی ارتقا یابد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان جز بزرگ‌ترین پناهگاه حیات وحش خاورمیانه و جز آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ در استان است.

وی با بیان اینکه پناهگاه تالاب کجی نمکزار یکی دیگر پناهگاه حیات وحش است، افزود: منطقه حفاطت شده درمیانو سربیشه نیز که یکی از زیستگاه‌های عالی قوچ و میش است. منطقه حفاظت شده مظفری نیز جز بهترین زیستگاه‌های کل و بز است که متأسفانه خشکسالی‌های اخیر تأثیری روی آن داشته است.

وی بیان کرد: منطقه حفاظت شده آرک و کرنگ نیز جاذبه‌ای از محیط زیست طبیعی خراسان جنوبی است که در شهرستان خوسف واقع شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: این منطقه حفاظت شده ۲۷ هزار و ۵۲۶ هکتار وسعت دارد و دارا بودن گونه‌های جانوری از قبیل کل و بز وحشی، کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری، درختچه‌های بنه و گیاهانی از قبیل زیره سیاه و درمنه از قابلیت‌های مهم منطقه است.

مودی ادامه داد: بر طبق استانداردهای جهانی باید ۲۰ درصد از هر استان به مناطق حیات وحش اختصاص یابد در حالی که در خراسان جنوبی این میزان ۱۳ درصد است. اگر بتوانیم از محیط زیست درآمدزایی داشته باشیم، قدم مهمی در زمینه اشتغال برداشته‌ایم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه این ظرفیت در محیط زیست استان مغفول واقع شده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بحث گردشگری در بیابان رونق گرفته است که امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد.

مودی با اشاره به پیوند انسان با طبیعت و حیات وحش، خاطرنشان کرد: باید وارد فاز بهره برداری و استفاده از بخش خصوصی شده و از این ظرفیت بهره ببریم.


انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار