مدیرعامل موسسه خیریه بین‌الملل ایران از اجرای طرح انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این پروژه چند بعدی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفته و عملیاتی می‌شود.
کد خبر: ۷۵۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 26 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی فرهاد افشار در جلسه بررسی طرح انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه که در شورای اسلامی شهر ارومیه برگزار شد، با مقایسه تغییرات سطح تراز دریاچه ارومیه از سال‌های پر آبی و چندین سال اخیر که دچار خشکی شده است، اظهار کرد: احداث نادرست پل میان گذر در میان دریاچه ارومیه سبب تقسیم شدن دریاچه شده این در حالی است که باید به گونه‌ای ساخته می‌شد تا گردشگری و جهانگردی در این شهر رواج پیدا کند.

مدیرعامل موسسه خیریه بین‌الملل ایران در این جلسه با بیان اینکه ارتفاع دریاچه ارومیه یک هزار و 400 متر بیشتر از دریاچه ارومیه است افزود: با اجرای این پروژه  اختلاف ارتفاع دو دریاچه  به یکامکان سازنده تبدیل می‌شود البته هزینه بالای انتقال آب نیز مطرح بوده و  همزمان با این کار در ارومیه یک نیروگاه تولید برق از آب احداث می‌شود که این برق به همان اندازه ورود آب تولید و به ترکیه  ارائه می‌شود.

وی با اشاره به پروسه انتقال آب به دریاچه ارومیه و ساخت خط لوله کشی این پروژه بیان کرد: یک سال برای ساخت خط لوله نیاز است که  یک دوره زمانی سه ساله برای پر شدن و احیاء دریاچه مطرح می‌شود  ولوله های انتقال آب از داخل دریاچه خواهد بود.

به گفته وی هزینه لازم برای این پروژه به صورت پایاپای بوده و  مقرر شده است به مقدار یک میلیارد دلار انرژی به ترکیه منتقل شود و در مقابل این کشور خدمات مهندسی لازم را به ایران ارائه دهد و درواقع شبکه انتقال آب توسط ترکیه احداث می‌شود و یک موسسه بی طرف این موضوع را بررسی می‌کند.

افشار با اشاره به اینکه تمامی آزمایشات زیست‌محیطی این پروژه توسط چهار دانشگاه کشور بررسی و انجام شده است گفت: مخلوط شدن آب دو دریاچه موردآزمایش قرار گرفت و  از سوی این دانشگاه‌ها مورد تأیید قرار گرفت و باید مرحله مذاکرات با ترکیه در دست اجرا قرار گیرد.

مدیرعامل موسسه خیریه بین‌الملل ایران در پاسخ به سؤالات افراد حاضر در جلسه گفت: این پروژه یک روش چند بعدی اجتماعی اقتصادی و زیست محیطی است که تمامی بخش‌ها توسط متخصصان بررسی شده و اثر زیادی در زندگی روزمره مردم ایران و کشور های همسایه دارد و شرایط امروز شرایطی مطلوب و قابل‌قبول نیست و دریاچه ارومیه صدمه سختی به خود دیده است و بازگشت به گذشته بسیار سخت است و با بحرانی اجتماعی مواجه هستیم.

افشار با بیان اینکه  اشتغال و درآمدزایی در روستاها بسیار پایین است و مهاجرت روستاییان افزایش یافته است، افزود: باید از دیدگاه مردم و نظرات آنان در توسعه شهر و حتی کشور نیز بهره‌مند شویم چرا که امروزه فقط متخصصان در این حوزه حضور دارند اما با ورود مردم به طرح‌های بزرگ پیشرفت شهر و کشور بیشتر از قبل بوده و آنان نیز در آبادانی کشور سهیم شده و مطمئناً پروژه‌های توسعه شهری با موفقیت روبرو می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار