مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: امام رضا(ع) را می‌توان پل انسجام و اتحاد دو جمعیت ساکن این جغرافیا دانست که پیوندها و ارتباطات آنان را گسترده‌تر می‌کند و کمتر استانی می‌تواند از این نعمت به‌عنوان نعمت جوش دهنده مردم بهره ببرد.
کد خبر: ۷۵۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 03 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی،  با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ دوره از جشنواره شعر رضوی برگزار شده است، اظهار کرد: امسال چهاردمین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد که در برخی شاخص‌ها و ویژگی‌ها مشابه سنوات گذشته بوده و به لحاظ محدوده جغرافیایی ملی و بین‌المللی شرکت‌کنندگان تفاوت محسوسی وجود ندارد.
وی با اشاره به تعداد آثاری که سال گذشته به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری ارسال شده بود، ادامه داد: تعداد آثار داخلی رسیده شامل ۳۸۴ اثر بود که از سوی ۲۴۶ نفر ارسال شده بود و این تعداد شامل ۳۲ نفر از بانوان و ۲۱۴ نفر از آقایان بود. 
خدایاری افزود: سال گذشته آثار داخلی از ۱۷ استان کشور به دست ما رسیده بود که شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، تهران، همدان، زنجان، خراسان رضوی، خراسان مرکزی، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، مازندران و اهواز بود. 
وی یادآور شد: آثار ارسالی داخلی در سال ۹۶ نیز ۳۱۷ اثر بود که از ۱۸۲ نفر شامل ۵۳ نفر بانوان و ۱۲۹ نفر آقایان ارسال شده بود و در سال ۹۷ به تعداد ۶۰ نفر افزایش نفرات را داشته‌ایم و البته تعداد بانوان شرکت‌کننده کمتر و تعداد آقایان نیز بیشتر شده بود.
چایپاره؛ پیشتاز آثار ارسالی به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: بیشترین آثار از شهرستان چایپاره بوده و فعالیت‌های انجمن ادبی چایپاره در حوزه شعر آئینی نیز قابل‌ توجه است و سال گذشته ۳۸ اثر از چایپاره ارسال شده بود.
وی با اشاره به اینکه برگزیدگان بخش داخلی ۵ نفر و تعداد برگزیدگان بخش خارجی ۳ نفر است، گفت: تعداد اخبار درج شده در رسانه‌ها و مطبوعات نیز طی سال گذشته ۹۵ خبر بوده و دستگاه‌های همکار نیز شامل استانداری، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، صداوسیما، شبکه جهانی سحر، شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه، بسیج مداحان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسه فرهنگی - هنری روزنه شکوه فردا، شرکت توزیع نیروی برق و دفتر امام جمعه ارومیه بود. 
وی تصریح کرد: آخرین مهلت دریافت آثار طی سال جاری ۲۰ مرداد ماه بوده و زمان اجرای جشنواره نیز ۱۰ شهریور ماه پیش‌بینی شده و مکان برگزاری جشنواره نیز سالن اجتماعات توزیع نیروی برق استان خواهد بود.
خدایاری با تاکید بر اینکه جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری تنها جشنواره استان است که هیچ تغییری نکرده و همه‌ساله برگزار شده است، گفت: از جمله ویژگی‌های جشنواره در زمینه اطلاع‌رسانی می‌توان به این اشاره کرد که علاوه بر سایت‌ها و نشریات داخلی از طریق شبکه جهانی سحر و زهرا تی‌وی ترکیه نیز پوشش خبری داده می‌شود.
جایگاه ویژه جشنواره بین‌المللی شعر رضوی در خارج از کشور 
وی حضور شعرای اهل سنت از داخل و خارج کشور را از ویژگی‌های بارز جشنواره عنوان کرد و افزود: این جشنواره در خارج از ایران، در پاره‌ای از کشورهای منطقه قفقاز و نخجوان، حوزه آناتولی در ترکیه، بین‌النهرین، عراق، ماوراءالنهر، ازبکستان و آلمان جایگاه ویژه‌ای دارد. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: کسب مقام سوم رابط خبر اطلاع‌رسانی در دو نوبت از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از افتخارات این جشنواره برای استان به‌شمار می‌رود و طبق ارزیابی سال ۹۵، این جشنواره جز جشنواره‌های برتر کشور معرفی شده و تاکنون ۲ عنوان مجموعه شعر نیز تحت عنوان گونش ضیافتی چاپ و توزیع شده است و امسال نیز کتاب گونش ضیافتی ۳ شامل ۵ دوره اشعار برگزیده جشنواره شعر رضوی رونمایی خواهد شد.  
وی گفت: تعداد آثار خارجی طی سال ۹۶ نیز به تعداد ۴۴ اثر بود و در سال ۹۷ نیز ۲۰ اثر از ۹ نفر از جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. 
وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های عکس به‌صورت جمعی و مراسم شعرخوانی، بهره‌مندی از چهره‌های شناخته شده در حوزه ادبیات و شعر به‌عنوان داور، انتشار و توزیع پوستر فراخوان جشنواره از دیگر ویژگی‌های جشنواره به‌شمار می‌رود. 
خدایاری با اشاره به اهداف جشنواره گفت: شناساندن و معرفی سیره امام رضا(ع) از جمله اهداف اصلی جشنواره بوده و این جشنواره را در ذیل دهه کرامت می‌توان گنجاند، هرچند که در این مقطع زمانی برگزار نمی‌شود و گنجاندن و برجسته‌سازی خدمت کریمانه و محبت به رسم اهل بیت(ع) در قالب شعر در این جشنواره نمود بسیار خوبی پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید عقاید رضوی در این جشنواره برجسته شود، تصریح کرد: نگرش امام رضا(ع) به توحید، نبوت و عدل از طریق شعر رضوی باید تبیین شود و معارف اهل بیت(ع) را بشناسانیم و اخلاق رضوی همچون مهرورزی، گذشت، انسجام، همدلی، همسویی و مدارا برجسته شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: احکام رضوی در حوزه عبادات، واجبات، محرمات و مستحبات و اقتصاد مورد عنایت امام رضا(ع) و تلاش، تکاپو، کار و تقلا برای استقلال اقتصادی و تامین نیازهای مادی زندگی به سبک اهل بیت(ع) باید در این جشنواره موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: فقه سیاسی حکومت و دولت نیز باید از زاویه دید اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) در اشعار توجه شود و کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و توجه به جایگاه این بزرگوار در قالب شعر نیز بیان شده و جذابیت و حلاوت برای مخاطبان و به‌ویژه جوانان داشته باشد. 
خدایاری بیان کرد: ما فکر می‌کنیم که فقط شیعیان در این جشنواره شرکت می‌کنند، در حالی که اهل سنت نیز رغبت بسیار فراوانی نسبت به این جشنواره داشته و امام رضا(ع) را می‌توان پل انسجام و اتحاد دو جمعیت ساکن این جغرافیا دانست که پیوندها و ارتباطات آنان را گسترده‌تر می‌کند و کمتر استانی می‌تواند از این نعمت به‌عنوان نعمت جوش دهنده مردم بهره ببرد.
انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار