مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی گفت: در خرداد ماه امسال با ۶۷ درصد از صاحبان مشاغل در استان برای مالیات عملکرد سال گذشته توافق انجام شده است.
کد خبر: ۷۶۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ 07 July 2019

توافق مالیاتی با ۶۷ درصد از صاحبان مشاغل آذربایجان‌غربی/ لزوم اخذ مالیات از اصفهانی‌ها

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی حسن کوماسی عصر امروز با حضور در برنامه شبکه استانی در مسیر توسعه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در خرداد ماه امسال با ۶۷ درصد از صاحبان مشاغل در استان برای مالیات عملکرد سال گذشته توافق انجام شده است، اظهار کرد: در شهرهای کوچک این توافق به ۷۰ درصد می‌رسد و هدف از این کار این بوده که تمرکز سیستم مالیاتی به جای پرونده‌های کوچک مالیاتی به پرونده‌های بزرگ مالیاتی معطوف شود.

وی با اشاره به اینکه شناسایی و وصول مالیات از منابع با درآمد بالا از جمله اهداف و برنامه‌های اداره کل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی است، اضافه کرد: برای نمونه پرونده فرار مالیاتی چند شرکت پتروشیمی که به بهانه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو مرتکب جرم فرار مالیاتی شده‌اند در حال پیگیری است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حلقه مفقوده در سیستم مالیاتی کشور عدم صدور فاکتور و نبود صندوق مکانیزه فروش است، عنوان کرد: اگر فروشندگان اقدام به صدور فاکتور بکنند این کار هم یک صورت‌حساب برای مشتری بوده و هم سندی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده است و در واقع صدور فاکتور و صندوق فروش از ابزارهای شفافیت مالیاتی هستند.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر اساس اسناد دریافتی از مودیان معادن استانی تعیین می‌شود، ادامه داد: در صورت نبود اسناد از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان استعلام صورت می‌گیرد و اگر در انبار فروش صاحبان معادن، موجودی وجود داشته که به فروش نرسیده باشد با بررسی‌های انجام شده میزان مالیات کم می‌شود تا به صاحبان معادن فشار وارد نشود.

کوماسی با اظهار گله‌مندی از اینکه از فروش سنگ معادن آذربایجان‌غربی به اصفهانی‌ها مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: اصفهانی‌ها برای فروش آهن و فولاد کارخانه‌های خود ارزش افزوده از استان گرفته و به آبادانی شهر خویش کمک می‌کنند اما برای خرید سنگ معادن آذربایجان‌غربی هیچگونه ارزش افزوده‌ای پرداخت نمی‌کنند.

اخذ ۱۰۷۴  میلیارد تومان مالیات در آذربایجان غربی

وی تصریح کرد: برای آبادانی و توسعه استان باید از اصفهانی‌ها ارزش افزوده اخذ شود چرا که برای نمونه در سال گذشته میزان مالیات وصولی آذربایجان‌غربی یک هزار و ۷۴ میلیارد تومان بوده که از محل درآمدهای مالیاتی ۱۶۵ میلیارد تومان از آن برای توزیع در قالب موافقت‌نامه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ۲۰۹ میلیارد تومان به ۴۴ شهرداری‌ و دو هزار دهیاری‌، ۹ درصد برای تربیت بدنی و یک درصد به امور بهداشتی پرداخت شد که این اقدامات در راستای توجه به آبادی و پیشرفت استان است.

حمایت از تولید ملی و اقتصاد دانش‌بنیان در طرح جامع مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی با اشاره اهمیت طرح جامع مالیاتی گفت: این قانون جامع و کامل برگرفته از قانون اساسی چشم انداز ۲۰ ساله، قوانین برنامه‌های توسعه، مبارزه با پول‌شویی، رفع موانع تولید و مقررات سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری بوده و توجه زیادی به حمایت از تولید ملی و اقتصاد دانش‌بنیان و درون‌زا تکیه دارد که می‌تواند در شرایط تحریمی کشور موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای دولت با شناسایی فعالیت‌های زیرزمینی و فرارهای مالیاتی از طریق بانک‌های اطلاعاتی، تراکنش‌های بانکی و هماهنگی قوای سه‌گانه با نظارت مقام معظم رهبری، کاهش هزینه‌های وصول با اعتماد به مودیان و ارائه اظهارنامه توسط خود مودیان مالیاتی و پایین آمدن هزینه‌های اجتماعی با راه‌اندازی خودتمکینی و خوداظهاری از مزایای این طرح است.

کوماسی با بیان اینکه با توافق و خوداظهاری نقش ماموران مالیاتی در اخذ مالیات کم شده و به مودیان اعتماد می‌شود، افزود: سیستم مالیاتی به دنبال تحقق عدالت اجتماعی است و اجرای درست سیستم و برقراری عدالت مالیاتی، به عدالت اجتماعی منتهی می‌شود البته برای تحقق این اقدامات نیاز به تغییر نگرش در بین ماموران مالیاتی وجود دارد.

مالیاتی از خدماتی جانبی دفاتر پیش‌خوان‌ گرفته نمی‌شود

وی با اشاره به اخذ مالیات از دفاتر پیش‌خوان عنوان کرد: طبق قراردادی که با این دفاتر وجود دارد تنها از قراردادهای خدماتی بین شرکت‌هایی مانند برق، آب، مخابرات و گاز مالیات اخذ می‌شود و از سایر خدماتی جانبی مانند کپی مالیاتی اخذ می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار