معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وابستگی به درآمد نفتی باعث عقب‌ماندگی در بخش فناوری شده است و برای حل این مشکل باید سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به طور کلی سیاست اقتصادی کشور تغییر کند.
کد خبر: ۷۶۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸ 11 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی برات قبادیان ظهر امروز در مراسم رونمایی از طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار یا همان طرح تاپ که در سالن جلسات اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه وابستگی به درآمد نفتی باعث عقب‌ماندگی در بخش فناوری شده است، اظهار کرد: برای حل این مشکل باید سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به طور کلی سیاست اقتصادی کشور تغییر کند و سیاست تقاضامحوری باید در کشور جا بیافتد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دیگر پول نفت برای صنایع و دانشگاه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با پیشرفت فناوری در سال‌های آینده بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در کشور حذف خواهد شد و برای سازگاری با دنیای جدید باید از خواب بیدار شده و تلاش کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر بیکاری، مشکلات زیست‌محیطی و اقتصادی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: با همه این مشکلات اما دانشگاه‌ها به دلیل وجود پول‌های نفتی برای حل مشکلات وارد میدان نمی‌شوند.

هیچ کشوری بدون توسعه علمی و دانشگاه‌ها توسعه پیدا نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه در دنیا هیچ کشوری بدون توسعه علمی و دانشگاه‌ها توسعه پیدا نمی‌کند، افزود: در ایران پنج میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار استاد دانشگاهی وجود دارد و با وجود آنکه هزاران شهید برای حفظ ایران تقدیم شده است اما چرا برای توسعه کشور اقدامی انجام نمی‌شود.

قبادیان با بیان اینکه دانشگاه‌ها و صنایع جهان در طول چند دهه گذشته از نسل اول به نسل چهارم ارتقا پیدا کرده‌اند، افزود: اما در ایران این روند تحولی به خوبی جلو نرفته است در حالی که دانشگاه‌های نسل اول ایران به خوبی کار کرده و نیروهای تخصصی را تحویل صنایع دادند اما در ارتقا به نسل‌های بعدی در جا زدند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های کارخانجات ایران وارداتی بوده و همچنین ایده و تشکیل دانشگاه‌ها هم وارداتی است، ادامه داد: در دهه ۷۰ نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شد و این بدین معنی بود که دانشگاه‌های نسل اول متکی به آموزش باید به سمت توسعه علم با پژوهش نیز حرکت بکنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اما در حال حاضر با وجود دانشگاه‌های نسل سه و چهار در سطح دنیا، دانشگاه‌های ایران همچنان در نسل یک باقی مانده‌اند هر چند در مقطع ارشد و دکتری اقدام به تحقیق در دانشگاه‌ها می‌شود اما از آنجایی که این علوم به ثروت تبدیل نمی‌شود این تحقیقات هم ارزشی ندارد.

دانشجویان فارغ‌التحصیل در آینده در خیابان‌ها به دنبال شغل خواهند گشت

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و نیازهای آنها در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی اطلاعات وجود ندارد برنامه‌ریزی نیز نمی‌توان انجام داد و چون این اطلاعات وجود ندارد در آینده هزاران دانشجوی فارغ‌التحصیل باید در خیابان‌ها دنبال شغل گشته و صنایع نیز دنبال نیروی تخصصی برای تامین نیروی کار باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار