مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی گفت: افرادی که در انتخابات چندین دوره گذشته ثبت‌نام کرده و رد صلاحیت شدند طبق قانون می‌توانند در این دوره نیز ثبت‌نام کنند و در این ارتباط خلاء قانونی وجود دارد.
کد خبر: ۷۶۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳ 16 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی قنبر کریم‌نژاد  با بیان اینکه افرادی که در انتخابات چندین دوره گذشته ثبت‌نام کرده و رد صلاحیت شدند طبق قانون می‌توانند در این دوره نیز ثبت‌نام کنند، اظهار کرد: در این ارتباط خلاء قانونی وجود دارد بنابراین برای حل این مشکل پیشنهاد داده شده است تا با تصویب قانونی این خلاء پر شود تا افرادی که چندین بار رد صلاحیت شده‌اند دیگر نتوانند برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به شرایط صدور تائید صلاحیت ثبت‌نام کنندگان افزود: شاید فردی که در دوره پیش رد صلاحیت شده با کسب اطلاعات جدید در اختیار شورای نگهبان در طول چهار سال گذشته صلاحیتش برای شورای نگهبان ثابت و این دوره تائید صلاحیت شود و یا برعکس ممکن است نماینده‌ای که دوره پیش صلاحیت گرفته است در این دوره به دلیل وجود برخی مدارک و اطلاعات نامطلوب مورد صلاحیت قرار نگیرد.

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی ادامه داد: همه کشورها برای حفظ و حفاظت از قانون اساسی خود یک نهاد، دیوان، کمیسیون یا شورایی را تشکیل می‌دهند که در ایران نیز در حین تدوین قانون اساسی نهادی به نام شورای نگهبان برای حفاظت و صیانت از قانون تشکیل شد.

وی عنوان کرد: مجموع اعضای شورای نگهبان ۱۲ نفر بوده که این اعضا شامل۶ نفر فقیه و ۶ نفر حقوقدان هستند که ۶ فقیه توسط مقام معظم رهبری و ۶ نفر حقوقدان نیز با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود و انتخاب این افراد به گونه‌ای طراحی شده است که هر سه سال یک بار، مدت حکم ۶ نفر از اعضای شورای نگهبان تمام شده و ۶ نفر جدید به این نهاد اضافه می‌شود.

کریم‌نژاد تصریح کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری، مجلس خبرگان، همه‌پرسی‌ها و شورای اسلامی شهر و روستا از جمله چندین انتخاباتی است که در ایران انجام می‌شود که به جز انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شورای نگهبان وظیفه نظارت بر عملکرد سایر انتخابات را برعهده دارد.

انتخابات در ایران به منزله یک زلزله سیاسی برای دشمنان است

وی با بیان اینکه علاوه بر نظارت بر انتخابات، تفسیر قانون اساسی، حضور در مجلس تحلیف ریاست جمهوری و حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله دیگر وظایف شورای نگهبان است، گفت: انتخابات در داخل ایران یک نعمت و در خارج از کشور یک زلزله سیاسی برای دشمنان است و امیدواریم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مردم حضور باشکوهی در این انتخابات داشته باشند.

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: امسال از چندین روز پیش برای بزرگداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان در آذربایجان‌غربی برنامه‌ریزی شده که تجدید میثاق با نماینده ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه سطح استان، اجرای مراسم در مزار شهدا و دیدار با خانواده‌های شهدا از جمله این برنامه‌ها است.

فعالیت ۱۲ هزار ناظر انتخاباتی در آذربایجان‌غربی

وی اضافه کرد: در ۱۷ شهرستان آذربایجان‌غربی دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان فعال هستند و ۱۲ هزار ناظر فعال در استان وجود دارد که این افراد در حال آموزش بوده یا در مرحله پایش قرار دارند.

کریم‌نژاد گفت: نظارت بر دو نوع موثر و غیرموثر است که در نظارت غیرموثر فقط ناظر وظیفه شناسایی تخلف و گزارش آن را به نهاد بالادستی برعهده دارد و در نظارت موثر ناظر علاوه بر تشخیص تخلف اقدام به تعیین حکم و جریمه هم می‌کند نظارت استصوابی نیز از نوع نظارت موثر است که شورای نگهبان چنین نظارتی را برعهده دارد که دشمنان این نوع نظارت را برنمی‌تابند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار