رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: طلبه‌های درس‌خوان اصلا دنبال کار‌های اجتماعی نمی‌رود /خانواده متهمان هر مستنداتی دارند به فراکسیون حقوق شهروندی مجلس ارائه دهند/ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷ 19 July 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

متهمان فینال جام حذفی تبرئه شدند

کمیته استیناف فدراسیون فوتبال آرای قطعی خود درباره فینال جام حذفی و درباره حیدر بهاروند، سعید فتاحی و کاظم طالقانی را صادر و هر سه نفر را از محکومیت‌های اولیه‌ی صادره توسط کمیته اخلاق تبرئه کرد.

طلبه‌های درس‌خوان اصلا دنبال کار‌های اجتماعی نمی‌رود

فاضل میبدی در گفت‌وگو با «آزادی» در پاسخ به اینکه چرا روحانیون جوان‌تر مطالبه‌ای برای قرار گرفتن در جایگاه‌هایی مثل امامت جمعه را جدی طرح نمی‌کنند، گفت: «من به عنوان فردی که در حوزه علمیه است، شاهدم که معمولا طلبه‌های تحصیلکرده و درس‌خوان اقبالی به کار‌هایی مثل امامت جمعه و قضاوت ندارند. این خیلی بد است، اما متاسفانه کسانی به این سمت اینگونه کار‌ها می‌روند که حوصله اندیشه و درس ندارند و می‌خواهند به دنبال جایگاه، پست و مقام و پول بروند. طلبه درس‌خوان اصلا دنبال این کار‌های اجتماعی نمی‌رود و کسانی می‌روند که حوصله تحقیق، پژوهش و در حوزه مانده ندارند. برای همین شاهدیم غالب خطبه‌هایی که از تلویزیون هم پخش می‌شود، پشتوانه علمی ندارد. معمولا یا به این و آن حمله می‌شود یا چیزی می‌گویند که توجیه عملی ندارد و یا زبان امروز نیست و نسل جوان را فراری می‌دهد».

خانواده متهمان هر مستنداتی دارند به فراکسیون حقوق شهروندی مجلس ارائه دهند

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس گفت: نه تنها مادر علیرضا شیرمحمدعلی بلکه هر فرد دیگری مانند خانواده‌های فعالان محیط زیست نسبت به هرموضوعی که معترض هستند می‌توانند به خانه ملت بیایند. عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره این‌که آیا مادر علیرضا شیرمحمدی‌علی می‌تواند مدارک و مستندات خود را برای پیگیری پرونده قتل فرزندش در زندان به فراکسیون حقوق شهروندی ارائه کنند، گفت: یک اصلی وجود دارد مبنی بر این که متهم با هر سطح اتهامی و یا مجرم با هر سطح جرمی حفظ جانش در اختیار نهاد‌هایی است که آن را در اختیار دارند. رئیس فراکسیون حقوق شهروندی ادامه داد: شما تصور کنید صبح فردا قرار است مجرمی اعدام شود قانون این است که سازمان زندان‌ها حافظ جان وی باشد. ما بر این باور هستیم تمامی آحاد ملت چه قانون‌پذیر و چه قانون‌گریز همه از حقوق شهروندی برخوردارند.

واکنش فاضل لاریجانی به شایعه دستگیری‌اش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی اعلام کرد، در حال خدمت در دانشگاه هستم و اخبار منتشره در رسانه‌ها و فضای مجازی درباره بنده کذب است. فاضل لاریجانی در گفت‌وگو با آنا در آمل درباره شایعات اخیر برخی رسانه‌ها و فضای مجازی علیه وی عنوان کرد: مطالب مطرح‌شده درباره بنده بی‌اساس و کذب است و اکنون در حال خدمت در دانشگاه هستم. در تمام عمرم بیشتر در فعالیت‌های علمی و فرهنگی حضور داشته‌ام و تا هر وقت دانشگاه به بنده نیاز داشته باشد، انجام وظیفه می‌کنم.

پلیس تهران: با برگزارکنندگان عروسی‌ها مختلط به طور جدی برخورد می‌کنیم

معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ گفت: با برگزار کنندگان عروسی‌ها مختلط در تهران برخورد جدی داریم چراکه بار‌ها جلسات توجیهی برای این افراد برگزار کردیم. سرهنگ تقی افرند معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ اظهار کرد: برگزاری مراسم عروسی مختلط در تالار‌های پایتخت بر خلاف موازین شرعی است و این کار کاملاً ممنوع است که در صورت مشاهده با آن برخورد می‌شود. وی افزود: ما تمامی رئیس‌های تالار‌ها و هتل‌ها را در یک جلسه جمع کردیم و مراتب تخلف را به آن‌ها اعلام کردیم، همچنین رئیس اتحادیه هتل‌داران هم توجیه شده است که برگزاری عروسی مختلط کاملاً ممنوع است. معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ تصریح کرد: باز هم تأکید می‌کنم که زن و مرد باید کاملاً جدا باشند و شئونات اسلامی باید رعایت شود. افرند تصریح کرد: اگر چنین موردی باشد که در مراسمی زن و مرد مختلط بوده باشند، با مدیران تالار به شدت برخورد می‌شود. البته یادآور می‌شوم که این برخورد بر اساس قوانین و مقررات است نه سلیقه شخصی بنده و مأمورانم.

کدخدایی: تحریم انتخابات در کشور ما خنده آور است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بحث تحریم در کشور ما امر خنده آوری شده است، گفت: قطعا مردم به مسائل تحریم انتخاباتی توجهی نخواهند داشت. وی با بیان اینکه بحث تحریم در کشور ما امر خنده آوری شده است، گفت: اصلا مردم توجهی به این مسائل ندارند، چون زندگی‌شان را با نگاه ترامپ و آمریکا تنظیم نمی‌کنند. تحریم در این حوزه واژه بی خاصیتی است. در انتخابات هم موضوع تحریم همینطور است مردم اصلا توجهی به این مسائل ندارند. وی تصریح کرد: آمار انتخابات نشان می‌دهد مشارکت در انتخابات‌های متعهد، عموما بالای ۵۰ درصد بوده است. کدخدایی خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس اصولا به دلیل پراکندگی نامزد‌ها و انتخابات، تحریم جایگاهی ندارد البته شورای نگهبان هم وظیفه قانونی خود را دارد. ما اعلام کردیم قانون را مانند گذشته اجرا خواهیم کرد. وی با تأکید بر اینکه قطعا مردم به مسائل تحریم انتخاباتی توجهی نخواهند داشت، گفت: قطعا مشارکت مردم در انتخابات پیش روی، بسیار گسترده خواهد بود و این مسائل در حد رسانه و روزنامه‌ها خواهد ماند.

تاکنون ۳۰۰ هزار پیامک کشف حجاب در خودرو ارسال شده؛ از ۱۵۰ هزار نفر تعهد گرفته شده

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه بنا بر قانون بی حجابی جرم محسوب می‌شود، گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم، خودرو حریم خصوصی نیست و کشف حجاب در آن، جرم محسوب می‌شود، برهمین اساس طرح ناظر یک را راه اندازی کرده ایم که خوشبختانه اثرات مثبتی نیز به همراه داشته است. وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، حدود ۳۰۰ هزار پیامک برای افراد متخلف ارسال شده که از این تعداد ۱۵۰ هزار نفر برای اخذ تعهد مراجعه کرده اند که با برخورد محترمانه از آن‌ها تعهد اخذ شده؛ همچنین اعلام شده در صورت تکرار، خودرو آن‌ها توقیف و در مرحله بعد به مراجع قضائی معرفی خواهند شد. سردار اشتری با انتقاد از کسانی که مخالف این طرح هستند، گفت: بررسی‌ها نشان داده افرادی که با این طرح مخالفت دارند، دلیل آن این است یکی از بستگان آن‌ها پیامکی از سوی پلیس دریافت کرده اند. وی گفت: مبنای کار ناجا، همواره قانون بوده و هست و برخورد با پدیده بدحجابی نیز برخورد با بی قانونی محسوب می‌شود. فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در برخورد با فساد نمی‌توانیم یک تنه وارد شویم، گفت: هرچند نیروی انتظامی در این میان تنهاست، اعلام می‌کنیم ما کار خود را انجام خواهیم داد.

روایت عباسعلی کدخدایی از ماجرای فساد اخلاقی یک نماینده

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت: در انتخابات ریاست جمهوری برخی وزرا تأیید و برخی تأیید نشدند، این نشان می‌دهد صرفا پست وزارت ملاک نبوده و کارآمدی هم دیده شده است. یکی از نمایندگان اسبق مورد اخلاقی داشت که امروز مدرکی را برای من فرستاد که سند ازدواج او بود که با آن خانم ازدواج کرده، این می‌تواند این مسأله را بپوشاند و بحث عدم صلاحیت او را رد کند. گاهی دیده می‌شود کاندیدا‌های انتخاباتی مواد غذایی توزیع می‌کنند که در بررسی صلاحیت افراد تأثیرگذار خواهد بود. دیدار با اصلاح طلبان در حد حرف با افراد بوده است. آن‌ها در ملاقات‌ها پیام تهدید آمیز نداشتند و این موضوع تهدید فقط در رسانه‌ها منتشر شد. /فارس

فراکسیون امید در حال معامله و خوش‌خدمتی به اصولگراهاست

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره انتخاب سه حقوقدان جدید شورای نگهبان گفت:فراکسیون امید مدت‌ها است که به اقدامات سیاسی و به عبارتی معامله با اصولگرایان و به یک معنا خوش خدمتی برای آن‌ها روی آورده است، تا آینده خود را برای انتخابات بعدی تضمین کنند. اینکه بگوییم این حقوقدان‌هایی که انتخاب شده اند تندروتر، تسلیم‌تر و گوش به فرمان‌تر از قبلی‌ها هستند یا برعکس میانه روترهستند و استقلال رای دارند، بحث‌های مهمی نیستند. شورای نگهبان تمام کسانی را که گفته بالای چشمت ابرو است و کوچکترین نقدی به حکومت وارد کرده باشند را رد صلاحیت می‌کند. اینکه اصلاح طلبان بگویند ما داریم با شورای نگهبان مذاکره می‌کنیم، به نظرم بازی با کلمات است.

باج گیری نمایندگان به روایت آیت‌الله

آیت‌الله یزدی عضو شورای نگهبان به افشاگری درباره درخواست‌های عجیب برخی نمایندگان از وزرا پرداخته و می‌گوید؛ بی پروا می‌گویم؛ نمایندگان هم می‌خواهند بشنوند میان برخی از نمایندگان با وزرا ساخت و پاخت‌هایی وجود دارد. فلان وزیر را صدا می‌زنند و می‌گویند "فلان معدن را به من یا به فرزند و داماد من بده" تا برود از آن استفاده کند والا استیضاح می‌شوی. وزیر بیچاره هم که گیر این چنین نمایندگانی افتاده است. برای من هم جوسازی می‌کنند که فلانی چند پمپ بنزین، کارخانه و اموال دیگر دارد. گفتم همه دارایی‌هایم را با ۳ میلیون تومان واگذار می‌کنم. به یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده گفتم فلان تاریخ کجا بودی؟ بلافاصله رنگش تغییر کرد

زمین خواری گسترده در خراسان رضوی برملا شد

با ورود دستگاه قضایی به ماجرای زمین خواری گسترده و دست اندازی به اموال عمومی، تعدادی از مدیران سابق اداره کل راه و شهر سازی خراسان رضوی به اتهام اختلاس، زمین خواری و ... دستگیر شدند. عاملان جرم روی یکی از بهترین و با ارزش‌ترین زمین‌ها دست گذاشته و با همکاری تعدادی از مدیران سابق اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و سازمان ملی زمین و مسکن، چند صد هزار متر از زمین‌های مذکور را با روش‌های پیچیده به افرادی خاص واگزار کرده و در ادامه دست به اختلاس هم زده اند! /باشگاه خبرنگاران

روایت یک عضو کارگزاران از زیاده‌خواهی‌های عارف!

نمازی عضو کارگزاران سازندگی گفت: نظر حزب کارگزاران به هیچ وجه این نیست که جبهه‌ای در تقابل با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایجاد شود. عارف اخیرا درباره اینکه شورای سیاست‌گذاری از سوی اصلاح‌طلبان در حال لطمه خوردن است، ابراز ناراحتی کرده است. فارغ از این ابراز گلایه‌ها، من معتقدم اگر آقای عارف می‌خواهد با مجموعه شورا همانند روز‌هایی که این شورا از انسجام قابل قبولی برخوردار بود کار کند، باید از برخی انتظارات خود عدول کرده و بپذیرد که شورای سیاست‌گذاری با محوریت آقای خاتمی به کار خود ادامه دهد. عارف انتظار دارد که نقشش در شورای سیاست‌گذاری بیش از امروز باشد و خلاصه ایشان از موقعیت کنونی‌اش در شورا راضی نیست.

واکنش ربیعی به خبر تحریم مالی صداوسیما برای "گاندو"

علی ربیعی سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دولت بودجه رسانه ملی را با همه محدودیت‌های خود فراهم می‌کند. متن کامل بدین شرح است: در فضای سیاست زده غیراخلاقی، این بار پرداخت بودجه صدا و سیما از سوی دولت را به مسائل پیش پا افتاده مرتبط کرده‌اند. دولت، بودجه رسانه ملی را با همه‌ی محدودیت‌های خود فراهم می‌کند و هرگز حقوق و دستمزد کارکنان خدوم و زحمتکش این دستگاه مهم را فدای سوگیری‌های معدودی نمی‌کند. در مذاکره با آقای پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه مشخص شد، هنوز بودجه تعداد زیادی از دستگاه‌ها تخصیص نیافته است و تا پایان ماه تخصیص همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما صادر خواهد شد. در در ضمن بودجه‌ریزی عملیاتی و تخصیص مبتنی بر عملکرد شامل همه‌ی دستگاه‌ها می‌شود.

صوفی: جهانگیری رئیس‌جمهور شود نمی‌گوید اختیاراتش کم بود

علی صوفی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره توصیه حسین مرعشی به عارف، جهانگیری، محمد شریعتمداری، حسین دهقان و قاضی زاده هاشمی گفت: قصد و هدف آقای مرعشی تعریض و کنایه به جمله «رئیس جمهور اختیار ندارد» بود، در واقع به آقای روحانی می‌گوید «شما می‌دانستی چه اختیاراتی دارید پس چرا حالا می‌گویی اختیارات رئیس جمهور کافی نیست». وی افزود: خود من به شخصه چه استاندار و چه وزیر بودم هیچ گاه به این بن بست نخوردم که بگویم «اختیارات من کافی نیست». سعی می‌کردم ببینم اختیاراتم چیست، کم هم نمی‌آوردم و در همان چهارچوب کار‌ها پیش می‌بردم. خیلی‌ها مخصوصا در سطح استانداران هستند اختیاراتشان را نمی‌شناسند.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات توضیح داد: حتی وزیر کشور هم نمی‌داند اختیارات استانداران تا چه حد است و جایگاهشان چقدر بالاست و چه کار‌هایی می‌توانند انجام دهند. آن‌ها تا بخواهند متوجه شوند اختیاراتشان چیست دوره مسئولیتشان به پایان می‌رسد. البته برخی هم حتی پایان یافتن دوره مسئولیت شان در نمی‌یابند چه اختیاراتی داشتند. وی ادامه داد: معمولا آقای مرعشی صحبت هایش را مقداری با کنایه عنوان می‌کند، من فکر می‌کنم او در واقع به آقایان عارف، جهانگیری، محمد شریعتمداری، حسین دهقان و قاضی زاده هاشمی کنایه زد. در واقع گفت: «شما مثل آقای روحانی نباشید که در دو سال پایانی خود از کم بودن اختیاراتش صحبت کرد، بلکه از همین حالا حساب کار خود را داشته باشید».

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: در چهار سال نخست اصلا رؤسای جمهور حرفی از کم بودن اختیارات بیان نمی‌کنند بلکه برعکس با احساس قدرت حتی در خیلی از زمینه‌هایی ورود می‌کنند که شاید اجازه این کار را نداشته باشند، ولی کم کم که نوبت ارائه کارنامه و دستاورد می‌رسد بلافاصله ضعف‌ها فرافکنی می‌شود. صوفی در پاسخ به این سؤال که «از میان عارف، جهانگیری، محمد شریعتمداری، حسین دهقان و قاضی زاده هاشمی کدامیک می‌توانند با همین اختیارات رئیس جمهور شود و سرانجام هم نگوید اختیاراتش کم بوده است؟» گفت: گرچه آقای عارف می‌تواند با همین اختیارات کار کند، اما آقای جهانگیری نشان داده که در هر شرایطی می‌تواند کار‌ها و برنامه‌های دولت را جلو ببرد.

سردار سلیمانی: تحریم‌ها فرصت برای رهایی از بودجه نفتی است

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: تحریم‌ها می‌تواند برای ما فرصت باشد که بتوانیم به لطف خداوند بودجه کشور را از نفت رهایی و به‌عنوان پشتوانه اصلی برنامه‌ریزی‌های زیربنایی کشور قرار دهیم. سردار سرلشکر قاسم سلیمانی امروز در آیین کلنگ‌زنی کارخانه‌های تهیه و تولید، فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در رابر ضمن قدردانی از اقدام مهم دست‌اندرکاران این پروژه اظهار داشت: اینجا فقط موضوع کلنگ‌زنی نیست بلکه در درون کشور ما استعداد‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند در بعد اقتصادی و فرهنگی کمک‌های بسیاری به جلوگیری از معضلات موجود در جامعه کند. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان اینکه اگر به نحو مطلوب از امکانات موجود جامعه استفاده می‌شد ما مشکل فرهنگی و اقتصادی نداشتیم، عنوان کرد: از اساس مدیریت در کشور ما برداشت غلطی شده که ما پایه مدیریت را بر مبنای نفت قرار دهیم و به توان تولید نفت، بودجه اداره کشور را تنظیم کنیم که ادامه این روند ظلم به نسل‌های آینده و کشور است. وی اظهار کرد: ما کشور‌های زیادی داریم که از نفت بهره‌ای نبرده‌اند، اما صادرکننده صد‌ها ماده دیگر با تراز مالی هنگفت هستند و مدیریت کشور ما باید بر این اساس باشد که کسی بخش‌های زمین‌مانده بالقوه را به فعلیت برساند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار