رئیس اداره استانداردسازی خدمات اداره کل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت: استانداردسازی تجهیزات تفریحی سبک آذربایجان‌غربی 98 درصد، نیمه سنگین 90، سنگین بادی و آبی 100 درصد و متاسفانه زمین‌های بازی همچنان صفر است.
کد خبر: ۷۶۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ 21 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی فرید دولتشاهی  با اشاره به اینکه تجهیزات تفریحی به 6 رده سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، بادی، آبی و زمین بازی تقسیم می‌شوند اظهار کرد: تجهیزات زمین‌های بازی شامل، تجهیزات مشمول استاندارد 6437 بوده که عمدتا در پارک‌ها، مهدکودک‌ها، خانه‌های بازی و مدارس به شکل تاب، سرسره، الاکلنگ، ترامبولین و چرخ و فلک‌های افقی استفاده می‌شود.

وی افزود: در ارزیابی‌های به عمل آمده در دی ماه 97، درصد استانداردسازی‌های این تجهیزات به تفکیک شامل، استانداردسازی تجهیزات تفریحی سبک 82 درصد، بادی 53 درصد، نیمه سنگین 39 درصد، سنگین 57 درصد، آبی صفر درصد و زمین‌های بازی نیز صفر درصد بوده است.

رئیس اداره استانداردسازی خدمات اداره کل استاندارد آذربایجان‌غربی با اشاره به تغییرات استانداردسازی تجهیزات تفریحی پس از گذشت 6 ماه گفت: در این رابطه استانداردسازی تجهیزات تفریحی سبک 98 درصد، نیمه سنگین 90 درصد، سنگین بادی و آبی 100 درصد و متاسفانه زمین‌های بازی همچنان صفر است.

وی افزود: در این راستا پس از برگزاری شورای استاندارد استان در اسفندماه سال 97، در راستای اجرای مصوبات شورا کارگروه‌های فنی و کارشناسی تشکیل شد و در این رابطه کمیته نظارت بر تجهیزات تفریحی استان نیز شکل گرفت.

دولتشاهی بیان کرد: همچنین ضمن انجام بازرسی از تمام زمین‌های بازی و تجهیزات مستقر در شهربازی‌ها، نتایج و ضوابط قانونی مربوط به همراه اخطارها و تذکرها به شهرداری‌ها ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه از جمله اقدامات مفید صورت گرفته انجام بازرسی‌های تخصصی در قالب تیم مشترک به همراهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ارومیه بوده است تصریح کرد: نتیجه آن،  بازرسی از 20 باب خانه بازی مستقر در ارومیه بوده و این بازرسی‌ها بر اساس چک لیست مشترک بررسی ایمنی محل‌های بازی سرپوشیده صورت گرفت و این چک‌لیست ابتکار عمل سازمان آتش نشانی ارومیه و اداره کل استاندارد آذربایجان‌غربی بود.

رئیس اداره استانداردسازی خدمات اداره کل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت: در این راستا براساس بازرسی‌های به عمل آمده، نتایج حاصل حاکی از غیرامن بودن محل‌های مورد استفاده برای خانه‌های بازی است و متاسفانه تعدادی از این خانه‌های بازی دارای پروانه کسب نیز هستند که در این خصوص اداره کل استاندارد استان رایزنی‌ها و تشکیل جلسات متعددی را با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اتحادیه‌های خدمات عمومی و سازمان آتش‌نشانی به منظور ساماندهی و ایمن‌سازی این اماکن ترتیب داد و در صورت عدم تکمیل در ایمن سازی محل اقدامات قانونی به عمل می‌آید.

وی افزود: توصیه می‌شود شهروندان تحت هیچ شرایطی از اماکن تحت عنوان خانه بازی به خصوص آنهایی که در زیرزمین واقع شده‌اند به دلیل عدم وجود راه فرار در مواقع اضطراری استفاده کنند.

دولتشاهی با اشاره به اینکه تعداد خانه‌های بازی براساس آمار ارائه شده از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی 54 باب در سطح استان است اظها کرد: متاسفانه هیچگونه اظهارنظری براساس این فهرست نمی‌توان به عمل آورد چرا که تعداد و حتی نشانی آنها نیز صحیح نیست.

وی افزود: تعدادی خانه بازی خارج از لیست توسط کارشناسان اداره کل استاندارد کشف و در قالب تیم مشترک نسبت به بازرسی از آن ها اقدام شده که این تعداد نیز فاقد شرایط ایمنی لازم بودند.

رئیس اداره استانداردسازی خدمات اداره کل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت: در حوزه زمین‌های بازی تحت نظارت شهرداری‌ها از 134 پارک بهره‌بردار از تجهیزات تفریحی در زمین بازی در سطح استان بازرسی انجام پذیرفت و ضمن ارسال گزارش‌های بازرسی و ایرادات به شکل مصور و رنگی و با تشریح کامل به شهرداری‌ها دستور بهسازی و یا جمع آوری این تجهیزات صادر شد.

وی تاکید کرد: شهروندان باید با وجود آغاز فصل گرما و آغاز فصل تفریح و سرگرمی به خصوص برای کودکان و نوجوانان، در صورت بهره بردن از امکانات تفریحی شهربازی‌ها با عنایت به تاکید نصب تصویر مجوز در کنار تجهیزات تفریحی از استفاده از تجهیزات فاقد مجوز به طور جد بپرهیزند و در صورت شناسایی و مشاهده هرگونه تجهیز فاقد مجوز نسبت به اطلاع‌رسانی آن به اداره کل استاندارد  و اداره کل تابعه در خوی و مهاباد اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار