تغییر واحد پول ملی و حذف صفر از آن همواره در چند سال اخیر مطرح بوده است. در یازدهم دی ماه ۱۳۹۷ و با رونمایی از ایران چک‌های جدید، یک بار دیگر موضوع حذف صفر از پول ملی به خبر رسانه‌ها تبدیل شد. در نهایت امروز هيأت دولت حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد.
کد خبر: ۷۶۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 31 July 2019

هیأت دولت در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

چهار صفر از پول ملی حذف شد

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد. کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، داستان تغییر واحد پول ایران به سال ۱۳۰۸ بازمی­ گردد. در آن زمان رسما واحد پول ایران، ریال تعیین شد. در سال ۱۳۷۲ برای اولین بار ایده حذف صفر از ریال مطرح شد و بانک مرکزی در آن زمان مطالعات گسترده­ای را در این زمینه آغاز کرد.
 
در سال ۱۳۸۶ مجدداً ایده حذف صفر از پول ملی با دستور رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد در دستور کار قرار گرفت. این طرح به قدری جدی شده بود که بانک مرکزی با راه ­اندازی سایت ویژه­ رفرم پول ملی، از مردم درخواست نمود تا نظرات خود را پیرامون نام واحد جدید پولی و همچنین میزان صفر‌هایی که باید از پول ملی حذف شوند ارائه دهند. ولی عمر دولت دهم به اجرای رفرم پولی قد نداد و این طرح با تغییر دولت به فراموشی سپرده شد.

این فراموشی تا اواسط آبان ماه سال ۱۳۹۵ ادامه داشت تا اینکه حسین قضاوی معاون وقت امور بانکی وزیر اقتصاد که در دولت قبل سِمَت معاون اقتصادی بانک مرکزی را بر عهده داشت بر ضرورت حذف پول ملی تأکید کرد. بعد از این مصاحبه­ و در ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۵ خبری از هیأت دولت بیرون آمد که حکایت از رأی کابینه دولت یازدهم به اصلاح پول ملی و تغییر واحد پولی از ریال به تومان داشت. البته این تصمیم بر اساس طرح بانک مرکزی اتخاذه شده بود.

بعد از انتشار این خبر فضا چند ساعتی در حالت ابهام بود تا اینکه، ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی موضع خود را در این زمینه اعلام و تأکید کرد که ماجرای تبدیل ریال به تومان ارتباطی به سیاست حذف صفر از پول ملی ندارد. سیف، در توضیحات خود گفت که مصوبه اخیر دولت به عنوان بخشی از لایحه بانک مرکزی با هدف رسمیت بخشیدن به عرف متداول و مرسوم در جامعه بوده و این جریان در راستای تسهیل مبادلات و انطباق آن با واقعیت‌های اقتصادی کشور و همخوانی با فرهنگ عمومی مردم تنظیم شده و فاقد آثار روانی و تورمی خواهد بود و با توجه به وجود بستر فناوری اطلاعاتی مناسب و گسترش و نفوذ مناسب بانکداری الکترونیکی با کمترین هزینه و زمان قابلیت اجرا را دارد.
 
چهار صفر از پول ملی حذف شد

در ۱۱ دی ماه ۱۳۹۷ و با رونمایی از ایران چک‌های جدید یک بار دیگر موضوع حذف صفر از پول ملی به خبر رسانه‌ها تبدیل شد. بانک مرکزی از ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی رونمایی کرد که ۴ صفر آن کمرنگ شده بود و همین موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را تقویت می‌کرد.
 
این موضوع توسط عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مورد تأیید قرار گرفت. سایت بانک مرکزی طی خبری در مورخه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ محتویات نشست رئیس کل بانک مرکزی با نمایندگان عضو فراکسیون ولایی مجلس را منتشر کرد. در این نشست عبدالناصر همتی عنوان نموده بود که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شده است و امیدوارم هر چه سریع‌تر این مهم به نتیجه برسد.

سرانجام در امروز (۹ مرداد ماه سال جاری) هیأت دولت تصویب کرد که چهار صفر از پول ملی حذف شود. اعلام شد که اطلاعات دقیق‌تر در مورد حذف چهار صفر قرار است از سوی رئیس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی شود.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی؛ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیأت وزیران با اشاره به مصوبه امروز هیأت دولت درباره حذف چهار صفر از پول ملی افزود: در این جلسه کلیات این لایحه به تصویب رسید و قرار شد رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه جزییات این لایحه را در جلسه هیأت دولت ارایه دهد که در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد. وی گفت: بحث حذف صفر از پول ملی پیش از این هم مطرح بود، چون موضوع ریال فقط در مبادلات بانکی در کشور صورت می‌گیرد، اما موضوع تومان در میان مردم رایج است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار