هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۶۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶ 01 August 2019

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ علی غلامی

 سه‌شنبه ۲۵ تیرماه درحالی زنگ آغاز جلسه علنی مجلس زده شد که مجلسی‌ها میزبان حقوقدان‌های پیشنهادی رئیس قوه قضاییه به مجلس بودند تا از بین ۵ گزینه معرفی شده سه نفر را انتخاب کنند. رئیس قوه قضائیه محمد دهقان، صادقی مقدم، هادی طحان نظیف، علی غلامی و عبدالحمید مرتضوی را به مجلس معرفی کرد که از بین آنها سه نفر برای حقوق‌دانی در شورای نگهبان انتخاب شوند.

 درست چند دقیقه مانده به اعلام اسم علی غلامی یکی از حقوقدان‌های پیشنهادی برای قرار گرفتن پشت تریبون و دفاع از خود، رئیس جلسه از انصراف او خبر داد.

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس، همان روز در توئیتی خواستار آن شد که بررسی شود چرا غلامی به شکلی غیرارادی انصراف داده است.

صادقی خطاب به لاریجانی گفت: «در همین رابطه، نامه‌ای را به شما برای رسیدگی به این موضوع نوشته‌ام، چون این حقوقدان اعلام کرده که انصرافش غیرارادی بوده است، باید این موضوع بررسی شود. همچنین با اصلاح آئین‌نامه این الزام صورت گیرد که کاندیداها دو برابر تعداد حقوقدانان معرفی شود که اگر انصرافی هم رخ داد، شاهد کاهش کاندیدا نباشیم.»

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: «این انصراف برای او هم عجیب بوده و باید بررسی شود.»

در ادامه «علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انصراف غلامی، گزینه حقوقدان شورای نگهبان گفت که این انصراف با تماس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صورت گرفته و به گفته غلامی، انصراف غیرارادی بوده است.

مطهری ادعا کرد: «آقای غلامی که از گزینه‌های معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه بود، برای من توضیح داد چند دقیقه قبل از نطقش، آقای کدخدایی با ایشان تماس گرفته و گفته شما انصراف دهید. نفس این کار چه ارتباطی به آقای کدخدایی دارد؟»

چهره هفته؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و الیاس حضرتی

پیشنهاد «میز قرمز» از سوی «حشمت‌الله فلاحت پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، منجر به شکایت شورای عالی امنیت ملی از این نماینده مجلس شد. خبری که سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آن را تایید کرد. هرچند فلاحت‌پیشه صرفا با طرح پیشنهادی درخصوص راه‌اندازی میزی برای مذاکره جهت «مدیریت تنش» در یکی از دو کشور «قطر یا عراق» به عنوان میزبان این میز مذاکره، تاکید کرده بود که به‌دنبال مذاکره با آمریکا نیست و صرفا خواستار مدیریت فضای تنش‌آلود کنونی است. اما این پیشنهاد توییتری با واکنش رسمی «کیوان خسروی»، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، مواجه شد.

 بعد از رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حالا نوبت به «الیاس حضرتی، رئیس فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس، رسیده تا برای دفاع از خود برابر شکایت شورای عالی امنیت ملی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر شود و توضیح دهد آیا آنچه به عنوان «مذاکره جمعی از سفرا و دیپلمات‌های ایرانی با ارکان مختلف حاکمیتی در امریکا» در یک مصاحبه مطبوعاتی «پیشنهاد» داده بود و حالا به‌نحوی به عنوان اتهامی‌اش در این شکایت تبدیل شده، در چارچوب وظایف نمایندگی‌اش بوده یا پا از حدود اختیارات مصرح در قانون و آئین‌نامه داخلی فراتر گذاشته است؟

«علی مطهری»، نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره‌ مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت صحبت از مذاکره با آمریکا و شکایت آنها از برخی نمایندگان به انصاف‌نیوز گفت: از آقای فلاحت‌پیشه هم به همین خاطر شکایت کرده‌اند؛ این موضوع به نظر من خلاف قانون اساسی است. هرکسی در اظهارنظر باید آزاد باشد، سیاست کلی کشور ممکن است یک چیز باشد اما هرکسی برای اظهارنظر باید آزاد باشد.

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره تشکیل جلسه داد و در نهایت این هیات که ریاست آن برعهده مسعود پزشکیان بود، اظهارات حضرتی را عدول از وظایف نمایندگانی تشخیص نداد و شکایت را رد کرد. پس از حضرتی نوبت به فلاحت‌پیشه رسید تا در جمع اعضای هیات نظارت حاضر شود و جالب آنکه او نیز اظهاراتی مشابه حضرتی به زبان آورد و تاکید کرده که گفته‌هایش به ‌منظور کاهش تنش‌های شکل گرفته در منطقه بوده است. در نهایت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات او را نیز قانع‌ کننده تشخیص داد و در این مورد نیز شکایت شورای عالی امنیت ملی و دادستانی کل کشور را ناوارد اعلام کرد.

خبر مهم هفته؛ نامه ظریف به رهبری، کمیسیون مشترک برجام

«محمد مهاجری»، فعال سیاسی اصولگرا، در کانال تلگرامی خود نوشت: «گفته می‌شود اخیرا و به دنبال پخش سریال گاندو، محمدجواد ظریف در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از موج توهین‌ها و تهمت‌ها گلایه کرده و نوشته است: حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت وی در سمت وزارت امور خارجه شرعا جایز نیست.

شنیده شده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ ظریف فرموده‌اند: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره نامه ظریف به رهبری گفت: این خبر را تائید می‌کنم و چنین نامه‌ای از سوی وزیر به رهبری نوشته شد.

در ادامه ظریف درباره محتوای پاسخ رهبری به نامه خود در خصوص سریال گاندو گفت: رهبری همیشه به من محبت داشتند و من وامدار محبت ایشان هستم؛ این محبت همچنان ادامه دارد و اگر محبت‌های ایشان نبود، برخی اتفاقاتی که در بعضی جاها می‌افتد، امکان تحمل را از بین می‌برد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در برابر انتقادات دل‌نازک شدید، گفت: خیر، اصلا دل ‌نازک نشدم؛ اتفاقا برابر انتقادات بسیار شکیبا هستم و هیچ مشکلی با انتقاد ندارم.

***

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران وزیران امور خارجه 1+4 هفته جاری در وین برگزار شد. بعد از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران وزیران امور خارجه 1+4 که 7 تیرماه برگزار شد، قرار شد تا نشست بعدی کمیسیون در سطح وزیران خارجه برگزار شود اما با توجه به سرعت تحولات در رابطه با برجام و نیز مسائل منطقه بنا به درخواست کشورهای اروپایی و ایران نشست فوق‌العاده دیگری در سطح معاونان و مدیران درخواست شد که به‌تبع نشست وزیران خارجه را به تاخیر انداخت.

«سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، بررسی عملیاتی شدن کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی کشورهای اروپایی و توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران در جبل‌الطارق بود و از منظر ایران نقض برجام است، از جمله موضوعات در دستور کار این نشست اعلام کرد.

پس از برگزاری این نشست بیانیه مشترکی صادر شد و معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره آن به رویترز گفت: «جو نشست سازنده بود. مذاکرات خوبی داشتیم. نمی‌توان گفت تمامی مشکلات‌مان را حل و فصل کردیم اما تعهدات زیادی داده شد.»

وزارت امور خارجه روسیه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کرد طی این نشست طرفین بر لزوم حفظ برجام و جلوگیری از افزایش تنش‌ها تاکید کرده‌اند. وزارت خارجه روسیه همچین بر لزوم تعهد کامل طرفین به توافق هسته‌ای، احساس مسئولیت شرکت‌کنندگان در خصوص اجرای طرح‌های هسته‌ای همچون تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو و نوین‌سازی رآکتور آب سنگین اراک تاکید کرد.

رئیس کمیسیون مشترک برجام پس از نشست ۲۸ ژوئیه (۶ مردادماه) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ «بر اساس مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای را بر عهده دارد. شرکت‌کنندگان بر تداوم تعهدشان به حفظ برجام تاکید کردند. آنها یادآوری کردند که تعهدات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دو بخش اساسی توافق هستند. همچنین بر مفاد تعهدات مندرج در بیانیه‌های رئیس، متعاقب نشست‌های قبلی کمیسیون مشترک تاکید مجدد داشتند و به‌طور خاص تداوم گفتگوها در سطح کارشناسی در خصوص موضوعات مرتبط با رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای مورد تاکید مجدد قرار گرفت. برگزاری نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه در آینده نزدیک مورد توافق واقع شد.»

دروغ هفته؛ تورگردی استانداران

«علیرضا سلیمی»، نماینده نزدیک به جبهه پایداری، چند روز پیش خبری درباره استانداران و تورهای اروپاگردی آنها مطرح کرد که از سوی وزارت کشور تکذیب شد.

نماینده اصولگرای محلات در مصاحبه‌ای با فارس گفت: «فرزندان برخی مسئولان در اروپا ساکن بوده و در آنجا تحصیل می‌کنند و البته ته دل پدر و مادر آنها هم به فکر اروپاست و همین موضوع باعث شده آنها در تصمیم‌گیری خود نتوانند انقلابی و شجاعانه رفتار کنند. از آقای روحانی رئیس‌جمهور توقع داریم استانداران و مسئولان خود را رصد کرده و اگر قرار است آقایان به این سفر‌ها بروند، بهتر است در ابتدا استعفا داده و بدون پست و مسئولیت و مناصب‌شان به هر کجای دنیا خواستند، سفر کنند. متاسفانه اروپاگردی و تورگردی برخی استانداران و مسئولان به‌ همراه خانواده‌شان در طول این سال‌ها تکرار شده و در سیل اخیر نوروزی نیز استاندار معزول گلستان را درحالی که مردم در گل و لای بودند، در سفر خارجی دیدیم. سیل گرانی وجود دارد و امیدواریم رگ غیرت آقای رئیس‌جمهور بجنبد و اجازه ندهد آقایان مردم را تحت فشار رها کرده و به اروپاگردی بپردازند.»

«سیدسلمان سامانی»، سخنگوی وزارت کشور، درباره این ادعا گفت: «در پی انتشار این مطلب در یکی از خبرگزاری‌های کشور به نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی، نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، با ایشان تماس گرفته و خواستم اگر مصداقی در این خصوص دارند، اطلاعات آن را ارائه کنند. ایشان تاکید کردند که هیچ مصداقى در این خصوص درباره استانداران ندارند و سخنان‌شان به‌طور کلی بیان شده است.»

سوژه هفته؛ دیدار ذوالنور با سفیر انگلیس در تهران

«مجتبی ذوالنوری»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و «راب مک ‌کر»، سفیر بریتانیا، در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.

سفیر بریتانیا در ایران در همین زمینه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت جلسه خوب و مفصلی با مجتبی ذوالنوری، رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، داشته است.

او همچنین ابراز امیدواری کرده است که مسیرهای گفت‌وگو بین دو طرف باز بماند. راب مک ‌کر توضیحی درباره اینکه دقیقا درباره چه مسائلی در این جلسه صحبت شده، منتشر نکرده است.

جنجال هفته؛ عکس یک نماینده مجلس

هفته جاری انتشار عکسی از فرمند، نماینده مردم میانه، با ظریف در حالی که در دست وی به ظاهر کیسه‌ای حاوی خربزه به چشم می‌خورد در فضای مجازی بحث برانگیز شد.

این نماینده مجلس در توضیح این عکس گفت: «من مدتی است رژیم غذایی خاصی رعایت می‌کنم و برهمین اساس از غذاخوری مجلس مغزهای کاهو را که آنها دور می‌ریزند می‌گیرم و به عنوان غذا میل می‌کنم؛ زیرا هم کالری آن کم است و هم میزان آب آن زیاد است!»

خبر هفته؛ سفر بن علوی به تهران

«یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان، در سفری چند ساعته و از پیش اعلام نشده که گفته شد اصلی ‌ترین سوژه آن تلاش برای حل تنش میان تهران و لندن به دنبال توقیف نفتکش‌های دو طرف بود، به تهران آمد. یوسف بن‌علوی در حالی با محمدجواد ظریف پشت درهای بسته دیدار و رایزنی کرد که در بریتانیا بوریس جانسون، بر کرسی نخست‌وزیری تکیه زده و البته جرمی هانت هم دیگر وزیر امور خارجه نبود.

وزارت امور خارجه کشورمان پس از دیدار ظریف با همتای عمانی خود تاکید کرد که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به اضافه روابط دوجانبه سوژه‌های مورد بحث دو وزیر بوده است. ساعتی پس از این خبر رسمی، وزیر خارجه کشورمان در گزارشی توییتری اعلام کرد که تاثیرات تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران، روابط دو جانبه، تحولات منطقه‌ای، امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان اصلی ترین پرونده‌های روی میز وی و مهمان عمانی بوده است.

وزیر امور خارجه عمان نیز پس از این دیدار گفت: «بین مسقط و تهران برای سازماندهی عبور و مرور در تنگه هماهنگی وجود دارد. وی در عین حال تاکید کرد که مسقط هیچ‌گونه وساطتی در خصوص تنش در منطقه انجام نداده است. بن علوی اظهارات خود در رد وساطت عمان را در واکنش به شایعات مطرح‌شده درباره اینکه او در سفرش به ایران حامل پیامب از جانب امریکا و انگلیس بود، عنوان کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه هم هرگونه میانجیگیری را تکذیب کرد.»

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار