پایان دور جدید مذاکرات آمریکا ـ طالبان، حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه ملک خالد عربستان و بیانیه پنج کشور در مورد جنگ در لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام آمادگی حزب الله برای جنگ با اسرائیل نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۷۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸ 12 August 2019

پایان دور جدید مذاکرات آمریکا ـ طالبان، حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه ملک خالد عربستان و بیانیه پنج کشور در مورد جنگ در لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام آمادگی حزب الله برای جنگ با اسرائیل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان ضمن تأکید بر ضرورت وحدت و همدلی میان لبنانی ها گفت: نباید از دشمنی که در کمین ما و میان ما تفرقه و فتنه ایجاد می کند، غافل شویم.

وی افزود: اسرائیل آماده جنگ علیه لبنان می شود و مقاومت آمادگی کامل برای مقابله با آن و دفاع از لبنان را دارد. اینکه بتواند ما را شکست دهد، توهم است و رژیم صهیونیستی فلج خواهد شد.

رعد گفت: ما باید دشمنی که ما را تهدید می کند، جدی بگیریم و اگر در زمینه داخلی امتیاز بدهیم، اما مطلقا از دشمن راهبردی خود غافل نمی شویم و اگر به فکر ماجراجویی علیه ما باشد و جنگی علیه ما به راه اندازد، درسی به آن می دهیم که موجودیتش را بر باد خواهیم داد.

پایان دور جدید مذاکرات آمریکا ـ طالبان

سخنگوی طالبان اعلام کرد، هشتمین دور از مذاکرات بر سر پیمانی که به ایالات متحده اجازه می‌دهد به طولانی‌ترین جنگش خاتمه داده و نیروهایش را از افغانستان خارج کند، امروز (دوشنبه) به پایان رسید و طرفین درباره گام‌های آتی با رهبرانشان رایزنی خواهند کرد.

به گزارش رویترز، این مذاکرات که از اواخر سال گذشته میان طالبان و مقام‌های آمریکایی در قطر برگزار می‌شود، امیدها برای حصول معاهده‌ای که نیروهایی آمریکایی در ازای وعده طالبان مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان از افغانستان به عنوان پایگاهی برای توطئه حملات خارجی استفاده نکند، افزایش داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت، تازه‌ترین دور مذاکرات که به گفته یک مقام آمریکایی حاوی جزئیات فنی و اجرای مکانیسم‌های یک معاهده است، صبح امروز به پایان رسید. سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: این گفت‌وگوها مفصل و سودمند بود و طرفین تصمیم گرفتند با رهبران و مقام‌های ارشدشان برای گام‌های آتی رایزنی کنند.

اعلام آمادگی حزب الله برای جنگ با اسرائیل/پایان دور جدید مذاکرات آمریکا-طالبان/ حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه ملک خالد عربستان/ بیانیه 5 کشور در مورد جنگ در لیبی

مقام‌های آمریکایی هنوز اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما زلمای خلیل‌زاد،‌ مذاکره‌کننده ارشد آمریکا یکشنبه گفته بود کار با جدیت "در راستای یک توافق صلح پایدار و شرافتمندانه و یک افغانستان بااقتدار که هیچ گونه تهدیدی برای دیگر کشورها نداشته باشد" دنبال می‌شود.

انتظار می‌رود، این معاهده شامل تعهد طالبان به برگزاری مذاکرات تقسیم قدرت با دولت تحت حمایت آمریکا باشد؛ اما انتظار نمی‌رود شامل آتش‌بس طالبان با دولت شود و همین این نگرانی را ایجاد می‌کند که شبه‌نظامیان پس از خروج نظامیان آمریکایی به مبارزه ادامه می‌دهند.

حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه ملک خالد عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن یکشنبه شب از حمله پهپادی به پایگاه ملک خالد عربستان خبر داد.

بنا بر اعلام سرتیپ «یحیی سریع»، در این حمله که با استفاده از چند فروند پهپاد «قاصف 2k» انجام شد رادارها و مواضع نظامی در این پایگاه مورد هدف قرار گرفت.

سریع این حمله را در واکنش به جنایات سعودی ها و محاصره مستمر مردم یمن عنوان کرد.

اعلام آمادگی حزب الله برای جنگ با اسرائیل/پایان دور جدید مذاکرات آمریکا-طالبان/ حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه ملک خالد عربستان/ بیانیه 5 کشور در مورد جنگ در لیبی

لازم به ذکر است، سلسله جنایات رژیم سعودی علیه مردم یمن همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت یمن روز یکشنبه اعلام کرد: جنگنده های رژیم سعودی یک منزل مسکونی در منطقه «صومله» واقع در استان حجه یمن را بمباران کردند که به دنبال آن ۸ تَن شهید و ۱۱ تَن دیگر زخمی شدند.

بیانیه پنج کشور در مورد جنگ در لیبی

فرانسه، ایتالیا، امارات متحده عربی، انگلیس و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک با تأکید بر اینکه بحران لیبی راه حل نظامی ندارد از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری آتش بس حمایت کردند.

در بیانیه عصر یکشنبه این پنج کشور آمده است: ما از اعلام آتش بس در لیبی به مناسبت عید قربان در پاسخ به نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد که مورد حمایت شورای امنیت هم قرار دارد، استقبال می کند.

این بیانیه از همه طرف ها خواسته است، به طور موثر آتش بس را در سراسر لیبی اجرا کنند. ما برای یاری سازمان ملل در ماموریت نظارت بر این متارکه تخاصم و جلوگیری از هرگونه نقض آن، ایستاده ایم.  

فرانسه، ایتالیا، امارات متحده عربی، انگلیس و آمریکا در این بیانیه مشترک آورده اند همانطور که دبیرکل سازمان ملل متحد طراحی شده و شورای امنیت هم تأیید کرده است، آتش بس باید همراه با اقدامات اعتمادسازی بین طرفین باشد که می تواند راه را برای برقراری آتش بس پایدار و بازگشت به گفت‌وگوی سازنده و فراگیر فراهم کند.

در بیانیه مشترک این پنج کشور اضافه شده است، با توجه به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، تعهدات کشورهای عضو سازمان ملل، مبنی بر پایبندی به تحریم تسلیحاتی را طبق قوانین بین المللی به همه یاد آوری می کنند.

انگلیس، فرانسه، امارات متحده عربی، آمریکا و ایتالیا تأکید کرده اند ما از همه طرف‌ها می خواهیم بدون تأخیر برای توافق آتش بس کار خود را آغاز کنند و تلاش‌ها را تحت نظارت نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای ایجاد یک راه حل سیاسی پایدار، بر اساس اصول توافق شده در پاریس، پالرمو و ابوظبی دنبال کنند.

این پنج کشور با تأکید بر حل سریع و مسالمت آمیز بحران لیبی ادامه دادند: بار دیگر تأکید می کنیم که هیچ گزینه نظامی در لیبی وجود ندارد و از همه طرف‌ها می خواهیم که از غیرنظامیان و زیرساخت‌های آن محافظت و از منابع نفتی لیبی حمایت کنند.

در این بیانیه، حمله روز گذشته به کاروان سازمان ملل متحد در بنغازی به شدیدترین شکل، محکوم و تصریح شده است: شرایط این شرارت باید بدون تأخیر مشخص شود و افرادی که پشت سر آن بوده اند شناسایی و پاسخگو شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار